استراتژیهای پایدار برای رویدادهای ورزش دانشآموزی مبتنی بر منطق فازی
الموضوعات :داود لطفی سدهی 1 , محمدرضا اسماعیل زاده قندهاری 2 , حسن فهیم دوین 3 , حسین پیمانی زاد 4
1 - دانشجوی دکتری مدیرت ورزشی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
2 - استادیارگروه تربیت بدنی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
3 - دانشیار گروه تربیت بدنی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
4 - دانشیار گروه تربیت بدنی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
الکلمات المفتاحية: منطق فازی, ورزش دانشآموزی, استراتژی پایدار,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر باهدف استراتژیهای پایدار برای رویدادهای ورزش دانشآموزی مبتنی بر منطق فازی انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ روش اجرا پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل مدیران ورزش دانشآموزی وزارت آموزشوپرورش، مدیران فدراسیون ورزش دانشآموزی، اساتید مدیریت ورزشی باسابقه پژوهش در ورزش دانشآموزی و مسئولان تربیتبدنی وزارت آموزشوپرورش میباشند که به روش گلوله برفی تا مرز اشباع بررسی شد. در بخش کمی شامل مدیران ورزش دانشآموزی وزارت آموزشوپرورش، مدیران و کارشناسان فدراسیون ورزش دانشگاهی، مدیران تربیتبدنی آموزشوپرورش استانها و مربیان و مسئولان تیمهای ورزشی دانشآموزی میباشند که درمجموع 425 نفر میباشند و بر اساس جدول مورگان تعداد 310 نفر بهعنوان نمونه آماری ارزیابی شد. برای گرداوری اطلاعات موردنیاز از ابزارهای مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان و پرسشنامه جهت تدوین سناریوهای ورزش دانشآموزی استفاده شد. جهت تعیین روایی 10 تن از اساتید مدیریت ورزشی نظرخواهی شد و تحلیل عاملی مورداستفاده قرار گرفت و پایایی ابزار با استفاده از روش الفای کرونباخ تعیین شد که برابر با 90/0 میباشد. یافتههای پژوهش نشان داد بر اساس منطق فازی حمایت مالی و تجهیزات اثرات متقابلی دارند و مهمترین ارکان توسعه رویدادهای ورزش دانشآموزی میباشند.
استراتژیهای پایدار برای توسعه رویدادهای ورزش دانشآموزی مبتنی بر منطق فازی
داود لطفی سدهی 1، محمدرضا اسماعیل زاده قندهاری *2، حسن فهیم دوین 3، حسین پیمانی زاد4
1- دانشجوی دکتری مدیرت ورزشی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران. 2- دانشیار گروه تربیت بدنی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران. 3- دانشیار گروه تربیت بدنی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران. 4- دانشیار گروه تربیت بدنی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
تاریخ دریافت: تاریخ پذیرش:
چکیده
پژوهش حاضر باهدف تعیین استراتژیهای پایدار برای توسعه رویدادهای ورزش دانشآموزی مبتنی بر منطق فازی انجام شد. روش تحقیق پژوهش حاضر، آمیخته(کیفی-کمی) است و به لحاظ هدف از نوع كاربردي و به لحاظ روش اجرا پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل مدیران ورزش دانشآموزی وزارت آموزشوپرورش، مدیران فدراسیون ورزش دانشآموزی، اساتید مدیریت ورزشی باسابقه پژوهش در ورزش دانشآموزی و مسئولان تربیتبدنی وزارت آموزشوپرورش میباشند که به روش گلوله برفی تا مرز اشباع مورد بررسی قرار گرفتند(16 نفر). جامعه آماری در بخش کمی شامل مدیران ورزش دانشآموزی وزارت آموزشوپرورش، مدیران و کارشناسان فدراسیون ورزش دانشگاهی، مدیران تربیتبدنی آموزشوپرورش استانها و مربیان و مسئولان تیمهای ورزشی دانشآموزی است (425 نفر) و بر اساس جدول مورگان تعداد 310 نفر بهعنوان نمونه آماری ارزیابی شد. براي گرداوري دادههای موردنیاز از ابزارهای مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان و پرسشنامه جهت تدوین سناریوهای ورزش دانشآموزی استفاده شد. جهت تعیین روایی 10 تن از اساتید مدیریت ورزشی نظرخواهی شد و تحلیل عاملی مورداستفاده قرار گرفت و پایایی ابزار با استفاده از روش الفای کرونباخ تعیین شد که برابر با 90/0 میباشد. یافتههای پژوهش نشان داد بر اساس منطق فازی حمایت مالی و تجهیزات اثرات متقابلی دارند و مهمترین ارکان توسعه رویدادهای ورزش دانشآموزی میباشند. بر اساس نتایج می توان اظهار کرد که با کاهش محدودیت های مالی از طریق جذب حامیان مالی، مدیریت مناسب و نیروی انسانی کارآمد میتوان زمینه برگزاری بهتر رویدادهای ورزش دانشآموزی را فراهم نمود.
واژگان کلیدی: استراتژی پایدار، ورزش دانشآموزی، منطق فازی
Sustainable strategies for student sports events based on Fuzzy planning
Davod Lotfi Sadahi 1, Mohamadreza Esmaeilzadeh Ghandhari 2, Hassan Fahimdevin 3, Hosein Paymani Zad 4
1- PhD Student in Sports Management, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran. 2- Associate Professor, Department of Physical Education, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran. 3- Associate Professor, Department of Physical Education, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran. 4- Associate Professor, Department of Physical Education, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran
Abstract
The current research was conducted with the aim of determining sustainable strategies for the development of student sports events based on fuzzy logic. The research method of the current research is mixed (qualitative-quantitative) and is applied in terms of purpose and survey in terms of execution method. The statistical population of the research in the qualitative part includes the directors of student sports of the Ministry of Education, the directors of the Federation of Student Sports, professors of sports management with research experience in student sports, and the officials of physical education of the Ministry of Education, who were investigated by the snowball method until the saturation limit (16 people). In the quantitative part, the statistical population includes the student sports managers of the Ministry of Education, managers and experts of the University Sports Federation, the physical education managers of the provinces and coaches and officials of the student sports teams (425 people) and based on Morgan's table, 310 people were evaluated as a statistical sample. To collect the required data, semi-structured interviews with experts and a questionnaire were used to develop student sports scenarios. In order to determine the validity of 10 sports management professors, factor analysis was used and the reliability of the instrument was determined using Cronbach's alpha method, which is equal to 0.90. The findings of the research showed that financial support and equipment have mutual effects based on fuzzy logic and are the most important pillars of the development of student sports events. Based on the results, it can be stated that by reducing the financial restrictions through attracting financial sponsors, proper management and efficient human resources, it is possible to provide the ground for better holding of student sports events.
Keywords: Sustainable Strategy, Student Sports, Fuzzy Logic
مقدمه
رویدادهای ورزشی رقابتهایی هستند که المپیادها، تورنمنتها، مسابقات جهانی و منطقهای، مسابقات ملی و ورزشهای تفریحی را شامل میشوند. این رقابتها بهصورت تکرشتهای یا چند رشتهای در سطح منطقهای، ملی و جهانی برگزار میشوند (O’Bryant & Osalivan, 2020). تمام رویدادهای ورزشی تنها ورزش را در قالب فعالیتها و رقابتهای خود قرار نمیدهند بلکه در کنار بازیها، نمایشگاهها و همایشهایی مرتبط با ورزش و کاپهای ورزشی با حضور شخصیتهای ورزشی برگزار میگردد (Lawson, 2016). از ویژگیهای اصلی رویدادهای ورزشی در مقیاس کوچك مانند جشنوارهها توانایی آنها برای جذب مخاطبان در سراسر کشور و تأثیر آن در کشف پتانسیلهای مناسب میباشد. بهعنوان یك نتیجه، یك کشور میتواند توسعه فرهنگ و سازمان اجتماعی خود را علاوه بر قدرت سیاسی و اقتصادی خود در رویدادهای ورزشی ارائه دهد (Graber, 2016). برای روبرو شدن با راهبردهای مناسب برای برنامهریزی برای رویدادها، درستترين و هوشمندانهترين رويكرد انسان امروزي آماده شدن براي مواجهه و رويارويي با آينده است (Green, 2017). در دهههای آتی ما با شگفتیهای اجتنابناپذیری روبهرو خواهیم شد و ناپیوستگی نهایی عمده در حوزههای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی که هرکدام بهنوعی قواعد بازی دنیای امروز را تغییر میدهند (Chen & Ennis, 2016). شگفتیهایی که قطعاً با یکدیگر ارتباط خواهند داشت، اما گاهی میتوان قادر به تأثیرگذاری بر نتیجه و پیامد یک شگفتی بود، اگر نتیجه خوب است میتوان شدت آن را افزایش داد و اگر خوب نیست، میتوان مانع از وقوع آن شد (Both, 2017). در شرایط کنونی، بحث از توسعه، ارتقای شاخصهای بهداشتی و آموزشی، احداث شبکههای زیربنایی، توسعه خدمات اجتماعی و مسائلی از این قبیل نمیتواند موضوع توسعه آینده باشد بلکه این موارد ازجمله الزامات و مقدمات توسعه برای حضور در جهان آینده است(Hallam & Ireson, 2019). در جامعه آینده شالوده توسعه، در مسائلی همچون رقابتهای فضایی، هوش مصنوعی، دنیای شگفتانگیز مجازی و سایر مسائل مشابه نهفته است. درواقع میتوان گفت مشکلات جامعه بشری ناشی از عدم شناخت دقیق آینده در مقاطع زمانی گذشته ازیکطرف و تحولات حیرتآور در عرصههای متفاوت از طرف دیگر است که تلاش برای معماری آن را ضروری و اجتنابناپذیر ساخته است (Capel & Katene. 2020).
در همین راست(2019) Cid & Pires معتقدند آینده ورزش در ساختار انحصاری تنها میتواند افراد خاص و گروههای مربوط را منتفع نماید و برای ساختار جامعه فاقد بهرهوری میباشد. نشان دادند عوامل متعددی در آینده کارآفرینی ورزشی مؤثر خواهد بود که مهمترین این عوامل، تغییرات محیطی آینده، تحصیلات ورزشی و دانشگاههای ورزشی و رویکرد اقتصادی ورزش میباشد. Rabb et al (2020) معتقدند قضاوت در ورزش از گذشته تاکنون با پیشرفت تکنولوژی تغییرات زیادی داشته است و سناریو آینده ورزش در این بخش نیز قضاوت با تکنولوژی و تصمیمگیری بر اساس نرمافزارهای تصمیمگیری میباشد. krubbeltrang (2019) در این راستا معتقدند افراد بر اساس جنسیت سناریوهای متفاوتی برای آینده خود در نظر میگیرند و آینده آنها در ورزش حرفهای بر اساس جنسیت متفاوت است.
در کشور ایران وزارت آموزشوپرورش مهمترین نهاد تعلیم و تربیت رسمی عمومی، متولی فرآیند تعلیم و تربیت در همه ساختهای تعلیم و تربیت، قوامبخش فرهنگ عمومی و تعالیبخش جامعه اسلامی بر اساس نظام معیار اسلامی، با مشارکت خانواده، نهادها و سازمانهای دولتی و غیردولتی است و مأموریت دارد با تأکید بر شایستگیهای پایه، زمینه دستیابی دانش آموزان به تعلیم را طی 12 پایه تحصیلی، به مراتبی از حیات طیبه در ابعاد فردی، خانوادگی، اجتماعی و جهانی را بهصورت نظاممند، همگانی، عادینه و الزامی در ساختاری کارآمد و اثربخش برساند. انجام این مهم، نقش زیرساختی در نظام تعلیم و تربیت رسمی خواهد داشت. با توجه به اهمیت برگزاری مسابقات دانشآموزی مواردی پیش میآید که شاید بسیاری از دانش آموزان باوجود داشتن استعداد لازم، به دلایل مدیریتی فرصت انتخاب شدن را از دست بدهند که این مسئله منجر به ترك میادین ورزشی و یا فعالیت در رشته غیر ازآنچه شایستگی آن را دارد، شود. همچنین به دلیل تعدد مسابقات مختلف برگزارشده در این جشنوارهها در رشتههای مختلف و کمبود فضاهای ورزشی، موجب شود که مدیر برگزارکننده تعداد زیادی از مسابقات رشتههای مختلف، در گروههای جنسی و سنی متفاوت را در بازه زمانی کوتاهی برگزار نماید که این مسائل و عدم برنامهریزی و عدم توجه به فشار مضاعفی که به دانش آموزان وارد میآید، باعث آسیب دیدن دانش آموزان و کنارهگیری از فعالیتهای ورزشی شود. از طرفی رویداد، قلب ورزش است که در کانون آن رقابت قرار دارد. اکثر فعالیت هاي سازمان هاي ورزشی در قالب رویدادهاي ورزشی نمود عینی پیدا می کنند و بخش زیادي از مشروعیت اجتماعی ورزش نیز بدان وابسته است. ضمناً برگزاري رویدادهاي ورزشی، جلوهاي خاص از ظرفیت مدیریت در ورزش است که بسیاري از حوزه هاي متنوع مدیریت ورزشی مانند بازاریابی، حمایت مالی، بودجه بندي، مدیریت ریسک، و مدیریت کارکنان در آن بارز و آشکار است (Agus, 2021). این موضوع نشان میدهد که مدیریت مناسب رویدادهای ورزش دانشآموزی میتواند آینده مطلوبی برای ورزش کشور فراهم نماید و برای مدیریت و ارائه راهبردهای مطلوب در این زمینه باید تدابیر لازم اتخاذ شود. بر اساس مشاهداتی که تاکنون انجامشده و تحقیقات انجامشده در حوزه ورزش دانشآموزی مشاهده میشود که کمبودهای فراوانی در حوزه ورزش دانشآموزی وجود دارد و این حوزه نیاز به برنامهریزی مطلوب برای توسعه همهجانبه دارد. با توجه به تغییرات و شرایط متغیری که در محیطهای کلان سازمانی و بهویژه آموزشوپرورش وجود دارد باید برای شرایط مختلف سناریوهای مختلف ورزش دانشآموزی را موردبررسی قرارداد و با استفاده از منطق فازی مقایسه برتری هرکدام از استراتژیها را لحاظ نمود تا بتوان سناریوهای مناسبی برای ورزش دانشآموزی و مسابقات و جشنوارههای این حوزه برگزار نمود. ازاینرو این تحقیق با این هدف انجام میشود که به این سؤال پاسخ دهد: استراتژیهای پایدار برای رویدادهای ورزش دانشآموزی مبتنی بر برنامهریزی منطق فازی چه عواملی است؟
روششناسی
این تحقیق به لحاظ هدف از نوع تحقيقات كاربردي و به لحاظ روش اجرا پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق در بخش کیفی شامل مدیران ورزش دانشآموزی وزارت آموزشوپرورش، مدیران فدراسیون ورزش دانشآموزی، اساتید مدیریت ورزشی باسابقه پژوهش در ورزش دانشآموزی و مسئولان تربیتبدنی وزارت آموزشوپرورش میباشند که بر اساس سوابق شغلی(حداقل 10 سال) و مطالعات انجامشده(انجام حداقل دو پژوهش در زمینه پژوهش) به روش گلوله برفی تا مرز اشباع بررسی شد(16 نفر). در بخش کمی شامل مدیران ورزش دانشآموزی وزارت آموزشوپرورش، مدیران و کارشناسان فدراسیون ورزش دانشگاهی، مدیران تربیتبدنی آموزشوپرورش استانها و مربیان و مسئولان تیمهای ورزشی دانشآموزی میباشند که درمجموع 425 نفر میباشند و بر اساس جدول مورگان تعداد 310 نفر بهعنوان نمونه آماری ارزیابی شد. براي گرداوري اطلاعات موردنیاز از ابزارهای مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان و پرسشنامه جهت تدوین سناریوهای ورزش دانشآموزی استفاده شد. جهت تعیین روایی محتوایی این پرسشنامه از 10 تن از اساتید صاحبنظر در مدیریت ورزشی نظرخواهی شد و جهت تائید روایی سازه پرسشنامه از تحلیل عاملی در نرمافزار ایموس مورداستفاده قرار گرفت و پایایی ابزار با استفاده از روش آلفای کرونباخ تعیین شد که برابر با 90/0 میباشد. مبنای این پژوهش بر اساس سناریو نگاری شوارتز (2006) بوده و دارای گامهای شناخت موضوع و تصمیم اصلی، فهرست عوامل کلیدی، شناسایی نیروهای پیشران، طبقهبندی بر اساس اهمیت و عدم قطعیت، انتخاب منطق سناریوها و اثرات سناریوها میباشد. روش منطق فازی نیز برای ارتباط عوامل خروجی مورداستفاده قرار گرفت گه شامل چهار مرحله است. قوانین پایه: این بخش، شامل همه قاعدهها و شرایطی است که بهصورت «اگر…آنگاه» توسط یک متخصص مشخصشدهاند تا قادر به کنترل تصمیمات یک سیستم تصمیمگیری باشند. با توجه به روشهای جدید در نظریه فازی، امکان تنظیم و کاهش قواعد و قوانین باوجود آمده است بهطوریکه با کمترین قوانین میتوان بهترین نتیجه را گرفت. فازی سازی: در گام فازی سازی، ورودیها به اطلاعات فازی تبدیل میشوند. به این معنی که اعداد و ارقام و اطلاعاتی که باید پردازش شوند، به مجموعهها و اعداد فازی تبدیل خواهند شد. دادههای ورودی که مثلاً توسط حسگرها در یک سیستم کنترل، اندازهگیری شدهاند، بهاینترتیب تغییریافته و برای پردازش برمبنای منطق فازی آماده میشوند. موتور استنتاج یا هوش: در این بخش، میزان انطباق ورودیهای حاصل از فازی سازی با قوانین پایه مشخص میشود. بهاینترتیب بر اساس درصد انطباق، تصمیمات مختلفی بهعنوان نتایج حاصل از موتور استنتاج فازی تولید میشود. برگرداندن از فازی: در آخرین مرحله نیز نتایج حاصل از استنتاج فازی که بهصورت مجموعهها فازی هستند به دادهها و اطلاعات کمی ورقمی تبدیل میشوند. در این مرحله شما با توجه خروجیها که شامل تصمیمات مختلف به همراه درصدهای انطباقهای متفاوتی هستند، دست به انتخاب بهترین تصمیم میزنید. معمولاً این انتخاب برمبنای بیشترین میزان انطباق خواهد بود.
یافتههای پژوهش
جدول 1. ویژگیهای جمعیت شناختی نمونه های پژوهش (کیفی و کمی)
متغیرها | گویهها | بخش کیفی | بخش کمی | ||
فراوانی | درصد فراوانی | فراوانی | درصد فراوانی | ||
سن | کمتر از 35 سال | - | - | 35 | 3/11 |
35 تا 50 سال | 6 | 5/37 | 185 | 7/59 | |
بیش از 50 سال | 10 | 5/62 | 90 | 29 | |
جنسیت | زن | 3 | 7/18 | 91 | 4/29 |
مرد | 13 | 3/81 | 219 | 6/70 | |
سابقه شغلی | کمتر از 10 سال | - | - | 48 | 5/15 |
بین 10 تا20 سال | 5 | 2/31 | 139 | 8/44 | |
بیش از 20 سال | 11 | 8/68 | 123 | 7/39 |
پس از جمعآوری اطلاعات کتابخانهای و انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان، پیشرانهای رویدادهای ورزش دانشآموزی در ایران، شناسایی گردید. بر این اساس نهایتاً 30 عامل شناسایی شد و به تائید خبرگان رسید. گام بعدی رتبهبندی عوامل بر اساس میزان عدم قطعیت و اهمیت آن عوامل است، در این پژوهش تحلیل عاملی تائیدی برای پیشرانهای "عدم قطعیت" و "میزان تأثیرگذاری" موردبررسی گرفت.
شکل 1. مدل پژوهش در حالت استاندارد- میزان تأثیرگذاری
جدول 2. نتایج تحلیل عاملی تائیدی میزان تأثیرگذاری متغیرها
سؤالات | بار عاملی | آماره t |
ارائه مشوقهای مالیاتی برای حمایت مالی از رویدادهای ورزش دانشآموزی | 46/0 | 01/6 |
توسعه طرح وام بهشرط حمایت مالی از ورزش دانشآموزی | 48/0 | 41/6 |
حمایت مطبوعات و کاربر خبرهای ورزش دانشآموزی | 35/0 | 62/2 |
راهاندازی صفحات اختصاصی رویدادهای ورزش دانشآموزی در فضای مجازی | 99/0 | 69/2 |
استفاده از روابط موجود اولیای دانش آموزان برای جذب حمایت مالی | 33/0 | 46/3 |
تبلیغات محیطی برای المپیادهای ورزشی مدارس | 50/0 | 36/4 |
ارائه جوایز ارزشمند برای برندگان المپیادهای ورزشی مدارس | 34/0 | 89/4 |
برنامهریزی هماهنگ کشوری برای المپیادهای درون مدرسهای | 38/0 | 43/4 |
پوشش خبری رویدادهای المپیاد درون مدرسهای | 51/0 | 89/4 |
آشناسازی اولیا و مسئولین بااهمیت ورزش مدارس و مسابقات درون مدرسهای | 69/0 | 87/5 |
راهاندازی لیگ ورزش دانشآموزی | 83/0 | 43/5 |
برنامهریزی برای لیگهای استانی ورزش دانشآموزی | 95/0 | 73/6 |
برنامهریزی برای همسوسازی لیگهای ورزش دانشآموزی با لیگهای استانی در رشته موردنظر | 36/0 | 45/10 |
حضور گروههای اول لیگ دانشآموزی در لیگهای حرفهای بهعنوان نماینده ورزش مدارس | 39/0 | 27/8 |
معرفی نفرات برتر لیگ مدارس به لیگهای حرفهای و آماتوری | 71/0 | 71/5 |
تعیین ردیف بودجه برای تجهیز مدارس در حوزه ورزش | 40/0 | 85/8 |
تعیین استانداردهای ورزشی مدارس و برنامهریزی برای دستیابی به آنها | 44/0 | 00/10 |
تطبیق استانداردهای تجهیزات ورزشی مدارس با سطح اول دنیا | 39/0 | 83/9 |
کمک خیرین مدرسهساز برای تجهیزات ورزشی مدارس | 98/0 | 95/9 |
استفاده از تجهیزات سایر دستگاهها برای رویدادهای ورزش دانشآموزی | 97/0 | 11/10 |
ترویج رویدادهای ورزش دانشآموزی در محیط شهری | 67/0 | 51/11 |
معرفی ورزش دانشآموزی بهعنوان محصول و برنامهریزی برای بلیط فروشی | 90/0 | 21/9 |
ترویج و معرفی نفرات برتر ورزش دانشآموزی و برند سازی برای آنها | 92/0 | 54/10 |
معرفی مربیان برتر و برندسازی برای آنها | 84/0 | 73/6 |
تبلیغ برای اثرات ورزش دانشآموزی و نفرات موفق باسابقه ورزش دانشآموزی | 77/0 | 05/7 |
حضور قهرمانان ملی در رویدادهای ورزش دانشآموزی | 90/0 | 49/10 |
حضور استعدادیاب های فدراسیونها و باشگاهها در رویدادهای ورزش دانشآموزی | 73/0 | 01/9 |
دعوت از مسئولین و حضور در رویدادهای ورزش دانشآموزی | 83/0 | 89/11 |
حمایت تبلیغاتی سازمانهای شهری و استانی از رویدادهای ورزش دانشآموزی | 35/0 | 00/2 |
حمایت شخصیتهای فرهنگی مذهبی و حضور در این رویدادها | 91/0 | 29/9 |
چنانچه از جدول فوق مشاهده میشود مقادیر آماره t مربوط به تمام بارهای عاملی از 96/1 بزرگتر میباشد بنابراین میتوان نتیجه گرفت ساختارهای عاملی مناسبی را جهت اندازهگیری متغیرها و ابعاد موردمطالعه در مدل تحقیق فراهم میکنند. همچنین در جدول مقادیر شاخصهای برازش نشان دادهشده است. مقدار RMSEA برابر با 044/0 ميباشد و با توجه به اينکه کمتر از 08/0 است نشان ميدهد که مدل قابلقبول میباشد. همچنين مقدار کای اسکوئر نسبی یعنی تقسیم کاي دو بر درجه آزادي برابر با 36/1 () است و بین 1 و 3 ميباشد و ميزان شاخصهاي AGFI، GFI، IFI، CFI و NFI نيز از 9/0 بیشتر میباشند. درمجموع مقدار شاخصها با ملاک تفسيري آنها مطابقت دارند و تحلیل عاملی تائیدی را تائید میکند. چنانچه از جدول فوق مشاهده میشود مقادیر آماره t مربوط به تمام بارهای عاملی از 96/1 بزرگتر میباشد بنابراین میتوان نتیجه گرفت که ساختارهای عاملی مناسبی را جهت اندازهگیری متغیرها و ابعاد موردمطالعه در مدل تحقیق فراهم میکنند.
جدول 3. شاخصهای برازش مدل- میزان تأثیرگذاری
AGFI | GFI | IFI | CFI | NFI | برازش | کای دو |
92/0 | 93/0 | 91/0 | 92/0 | 90/0 | 044/0 | 36/1 |
شکل 2. مدل پژوهش در حالت استاندارد- میزان عدم قطعیت
جدول 4. نتایج تحلیل عاملی تائیدی متغیرها- عدم قطعیت
سؤالات | بار عاملی | آماره t |
ارائه مشوقهای مالیاتی برای حمایت مالی از رویدادهای ورزش دانشآموزی | 53/0 | 91/9 |
توسعه طرح وام بهشرط حمایت مالی از ورزش دانشآموزی | 37/0 | 91/3 |
حمایت مطبوعات و کاربر خبرهای ورزش دانشآموزی | 56/0 | 51/3 |
راهاندازی صفحات اختصاصی رویدادهای ورزش دانشآموزی در فضای مجازی | 96/0 | 33/3 |
استفاده از روابط موجود اولیای دانش آموزان برای جذب حمایت مالی | 36/0 | 86/3 |
تبلیغات محیطی برای المپیادهای ورزشی مدارس | 46/0 | 87/3 |
ارائه جوایز ارزشمند برای برندگان المپیادهای ورزشی مدارس | 39/0 | 81/2 |
برنامهریزی هماهنگ کشوری برای المپیادهای درون مدرسهای | 46/0 | 90/4 |
پوشش خبری رویدادهای المپیاد درون مدرسهای | 38/0 | 92/2 |
آشناسازی اولیا و مسئولین بااهمیت ورزش مدارس و مسابقات درون مدرسهای | 63/0 | 36/7 |
راهاندازی لیگ ورزش دانشآموزی | 69/0 | 50/7 |
برنامهریزی برای لیگهای استانی ورزش دانشآموزی | 78/0 | 14/5 |
برنامهریزی برای همسوسازی لیگهای ورزش دانشآموزی با لیگهای استانی در رشته موردنظر | 56/0 | 39/4 |
حضور تیمهای اول لیگ دانشآموزی در لیگهای حرفهای بهعنوان نماینده ورزش مدارس | 77/0 | 69/6 |
معرفی نفرات برتر لیگ مدارس به لیگهای حرفهای و آماتوری | 88/0 | 01/7 |
تعیین ردیف بودجه برای تجهیز مدارس در حوزه ورزش | 38/0 | 32/4 |
تعیین استانداردهای ورزشی مدارس و برنامهریزی برای دستیابی به آنها | 48/0 | 88/4 |
تطبیق استانداردهای تجهیزات ورزشی مدارس با سطح اول دنیا | 30/0 | 55/2 |
کمک خیرین مدرسهساز برای تجهیزات ورزشی مدارس | 95/0 | 09/4 |
استفاده از تجهیزات سایر دستگاهها برای رویدادهای ورزش دانشآموزی | 48/0 | 02/4 |
ترویج رویدادهای ورزش دانشآموزی در محیط شهری | 35/0 | 74/3 |
معرفی ورزش دانشآموزی بهعنوان محصول و برنامهریزی برای بلیط فروشی | 53/0 | 82/4 |
ترویج و معرفی نفرات برتر ورزش دانشآموزی و برند سازی برای آنها | 85/0 | 31/7 |
معرفی مربیان برتر و برندسازی برای آنها | 92/0 | 61/1 |
تبلیغ برای اثرات ورزش دانشآموزی و نفرات موفق باسابقه ورزش دانشآموزی | 88/0 | 27/10 |
حضور قهرمانان ملی در رویدادهای ورزش دانشآموزی | 38/0 | 92/2 |
حضور استعدادیاب های فدراسیونها و باشگاهها در رویدادهای ورزش دانشآموزی | 35/0 | 82/3 |
دعوت از مسئولین و حضور در رویدادهای ورزش دانشآموزی | 79/0 | 07/10 |
حمایت تبلیغاتی سازمانهای شهری و استانی از رویدادهای ورزش دانشآموزی | 81/0 | 24/8 |
حمایت شخصیتهای فرهنگی مذهبی و حضور در این رویدادها | 32/0 | 46/3 |
چنانچه از جدول فوق مشاهده میشود مقادیر آماره t مربوط به تمام بارهای عاملی از 96/1 بزرگتر میباشد بنابراین میتوان نتیجه گرفت ساختارهای عاملی مناسبی را جهت اندازهگیری متغیرها و ابعاد موردمطالعه در مدل تحقیق فراهم میکنند. همچنین در جدول مقادیر شاخصهای برازش نشان داده شده است. مقدار RMSEA برابر با 056/0 ميباشد و با توجه به اينکه کمتر از 08/0 است نشان ميدهد که مدل قابلقبول میباشد. همچنين مقدار کای اسکوئر نسبی یعنی تقسیم کاي دو بر درجه آزادي برابر با 11/1 () است و بین 1 و 3 ميباشد و ميزان شاخصهاي AGFI، GFI، IFI، CFI و NFI نيز از 9/0 بیشتر میباشند. درمجموع مقدار شاخصها با ملاک تفسيري آنها مطابقت دارند و تحلیل عاملی تائیدی را تائید میکند.
جدول 5. شاخصهای برازش مدل- میزان عدم قطعیت
AGFI | GFI | IFI | CFI | NFI | برازش | کای دو |
91/0 | 93/0 | 91/0 | 91/0 | 93/0 | 073/0 | 53/2 |
پس از مشخص شدن نمرات میزان تأثیرگذاری و عدم قطعیت با توجه به نظرات خبرگان ماتریس میزان تأثیرگذاری- عدم قطعیت که هدف نهایی از انجام مصاحبه ساختاریافته بوده است، رسم و درنتیجه طبق شکل عدم قطعیتهای کلیدی، عدم قطعیتهایی که دارای بالاترین میزان تأثیرگذاری و عدم قطعیت باشند، مشخص میشوند. در این ماتریس، بهصورت منظم مجموع عددهای هر سطر، نشاندهنده تأثیرگذاری متغیر مربوطه و مجموع عددهای هر ستون، نشاندهنده میزان عدم قطعیت متغیر مربوطه است.
شکل 3. ماتریس میزان تأثیرگذاری- عدم قطعیت
با توجه به اینکه تنها دوعاملی که در گروه متغیرهای تعیینکننده بوده و همچنین اثرگذارترین متغیرها میباشند انتخاب مطمئنترین و پایدارتر میباشد. این عدم قطعیتهای کلیدی عوامل شماره 16 و 1 میباشند که نیروهای پیشران هر یک از سناریوها و بنا به نتایج تحقیق بیشترین تأثیر را در آینده رویدادهای ورزش دانشآموزی دارا میباشند، عبارتاند از:
مورد 1: حمایت حامیان مالی در مقابل عدمحمایت.
مورد 16: تجهیزات و عدم وجود تجهیزات
روش منطق فازی
1- اختلاف هدفگذاری بر اساس پیشبینی با واقعیت نرمالتر (کمتر) از اختلاف هدفگذاری به روش جاری با واقعیت بود
2- بعد از پیشبینی برای مدیریت بهتر هدفگذاری میتوان از تغییر در ضریب 150 درصد بهره برد.
3- استفاده از متغیرهای تأثیرگذار در این تحقیق امکان یادگیری سریعتر شبکه فازی را با کاهش خطابه همراه داشت.
4- ورود حمایت مالی بهطور عمده توسط افراد در مقطع مورد رسیدگی نتایج را بهشدت تحت تأثیر قرار میدهد که استفاده از روش جذب حمایت مالی میتواند سایر بخشها را تحت تأثیر قرار دهد.
5- هدف فرعی در این پژوهش تدوین الگوی مناسب برای پیشبینی نسبتاً دقیق حمایت مالی و تعیین اهداف جذب منابع بر اساس آن بوده است که با توجه به نتایج حاصله، فرمول ذیل برای محاسبه منابع آتی (متغیر مستقل) با استفاده از پارامترهای پیشبینیشده (متغیرهای وابسته) مناسب ارزیابیشده است.
6- نتایج تجمیع شده روابط بین متغیرها از الگوهای یادگیری پیشبینی به شرح جدول 6 میباشد:
جدول 6. روابط بین متغیرهای تحقیق
نام اختصاصی | نام متغیر | رابطه مستقیم یا غیرمستقیم |
| حمایت مالی | 1-شیب مثبت خط روند منابع: منجر به افزایش منابع 2-شیب منفی خط روند منابع: منجر به افزایش منابع |
| تجهیزات | 1-افزایش تجهیزات منجر به: افزایش منابع 2-کاهش تجهیزات منجر به: کاهش منابع |
| توسعه حمایت مالی | 1-افزایش تجهیزات منجر به: افزایش منابع 2-کاهش حمایت مالی منجر به: کاهش منابع |
| توسعه تجهیزات | 1-افزایش تجهیزات منجر به: افزایش منابع 2-کاهش تجهیزات منجر به: کاهش منابع |
| نسبت توسعه تجهیزات به تجهیزات موجود | 1-افزایش نسبت تجهیزات مطلوب بهکل تجهیزات منجر به: افزایش منابع
2-کاهش نسبت تجهیزات مطلوب بهکل تجهیزات به سپردهها منجر به: 2-1-افزایش منابع میشود: اگر تجهیزات مطلوب افزایش یابد ( 1 حاکم باشد) 2-2- کاهش منابع میشود: اگر تجهیزات مطلوب کاهش یابد (2 حاکم باشد)
|
| نسبت تجهیزات مناسب بهکل تجهیزات | 1-افزایش نسبت تجهیزات مناسب بهکل تجهیزات منجر به: افزایش منابع 2-کاهش نسبت تجهیزات مناسب بهکل تجهیزات منجر به: کاهش منابع |
| تعداد حامیان | 1-افزایش تعداد حامیان منجر به: افزایش حمایت مالی و تجهیزات 2-کاهش تعداد حامیان منجر به: کاهش حمایت مالی و تجهیزات |