بررسی عوامل موثر برطنین برند لیگ برتر فوتبال ایران: یک مطالعه کمی
الموضوعات :زهرا مرادی سرکاراباد 1 , علی محمد صفانیا 2 , صلاح الدین نقشبندی 3 , علی محمد امیرتاش 4 , علی زارعی 5
1 - دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
2 - استاد گروه مدیریت ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
3 - استادیار گروه علوم ورزشی، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - استاد گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
5 - دانشیارگروه مدیریت ورزشی،واحدتهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: طنین برند, ارزش ویژه برند, لیگ برتر فوتبال.,
ملخص المقالة :
طراحی مدل طنین برند لیگ برتر فوتبال ایران و ارتباط آن بر ارزش ویژه برند است. روش تحقیق آمیخته در واقع ترکیب روش تحقیق کمی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کارشناسان حوزه ورزش، دبیران ورزشی و دانشجویان رشته تربیت بدنی به تعداد نامشخص بودند و تعداد 360 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در بخش کمی نیز ابزار پژوهش شامل پرسشنامه مستخرج برای متغیر طنین برند بود و برای سنجش ارزش ویژه برند از پرسشنامههای ارزش ویژه برند آکر (1996) استفاده شد که این قسمت نیز با نرم افزارهای Spss و AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل نشان داد که مقدار بارهای عاملی متغیرهای آشکار از نقطه برش 4/0 و مقدار آماره تی آنها نیز از نقطه برش 567/2 بزرگتر بود (01/0>P) که نشان از اطمینان به سازه مورد نظر دارد. با توجه به نتایج آزمون پیرسون، سطح معناداری بدست آمده ارتباط بین طنین برند و مولفه های آن با ارزش ویژه برند لیگ برتر فوتبال ایران کمتر از 05/0 میباشد، بنابراین فرضیه صفر رد و فرضیه مقابل در این رابطه تأیید میگردد، بدین معنی که با 95% اطمینان میتوان گفت، بین طنین برند و مولفه های آن با ارزش ویژه برند لیگ برتر فوتبال ایران رابطه معنیداری وجود دارد. در نهایت نتایج بدست آمده نشان داد که، متغیر مستقل (طنین برند) تاثیر گذار بر متغیر وابسته (ارزش ویژه برند) است. لذا با این نتیجه این فرض که مدل مفهومی پژوهش حاضر مدل مطلوبی است، تأیید میگردد.