مدلسازی ساختاری تفسیری مؤلفه های صحه گذاران ورزشکار
الموضوعات :کاوه میرانی 1 , فرشاد تجاری 2 , نگار آرازشی 3
1 - گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: سازی ساختاری تفسیری, صحهگذاری, افراد مشهور ورزشی, ترویج, مدل&lrm,
ملخص المقالة :
یکی از مهمترین شیوههایی که میتوان محصولات و خدمات ورزشی را به مصرفکنندگان معرفی کرد ترویج است. از اینرو، هدف پژوهش مدلسازی ساختاری تفسیری مؤلفههای صحهگذاران ورزشکار بود. روش پژوهش آمیخته (کیفی- کمی) و از نظر هدف کاربردی بود. ابتدا شاخصها و مولفههای صحهگذاری ورزشکاران بر اساس مطالعه ادبیات و تحلیل محتوایی و مقایسهای پژوهشهای مرتبط و مصاحبه با خبرگان و متخصصین شناسایی و سپس با استفاده از متدولوژی تحلیل نوین مدلسازی ساختاری-تفسیری (ISM) روابط بین شاخصها و مولفه-های صحهگذاری ورزشکاران تعیین و بهصورت یکپارچه تحلیل شد؛ در نهایت با استفاده از تحلیل میکمک (MICMAC) نوع متغیرها با توجه به اثرگذاری و اثرپذیری بر سایر متغیرها مشخص شد. نتایج تحلیل نشان داد که مؤلفه تیپ شخصیتی نقش اثرگذار، مؤلفه قابلیت اعتماد، نقش اثرپذیر و مؤلفههای شخصیت دوست داشتنی، داشتن آراستگی مطلوب، توانایی برقراری ارتباط، توانایی ویژگیهای فردی مناسب، داشتن مقبولیت لازم، مسئولیتپذیر بودن، صداقت حرفهای، نگرش، انگیختگی و همدلی هم نقش اثرگذار و هم نقش اثرپذیر را بازی میکنند. در تبیین این نتایج میتوان گفت که صحهگذاری بیشتر به مولفه تیپ شخصیتی بستگی دارد. مؤلفه تأثیرگذار تیپ شخصیتی بحرانیترین مؤلفه است، زیرا که تغییرات صحهگذاری وابسته به مولفه تیپ شخصیتی است؛ لذا میزان کنترل بر این متغیر بسیار مهم است. از طرف دیگر، این متغیر، بهعنوان متغیرهای ورودی سیستم میباشد. با توجه به نتایج پیشنهاد میشود که شرکتها، سازمانها از افراد مشهوری در بحث صحهگذاران ورزشکار استفاده کند که از تیپ شخصیتی بالایی برخوردار باشد تا اثرگذاری بیشتری در صحهگذاری داشته باشد.
Barthel, T. (2018). Babe Ruth and the Creation of the Celebrity Athlete: McFarland.
Piyush, R. (2012). Celebrity endorsements and brand building. Journal of advertising, 1-88.
_||_
Barthel, T. (2018). Babe Ruth and the Creation of the Celebrity Athlete: McFarland.
Piyush, R. (2012). Celebrity endorsements and brand building. Journal of advertising, 1-88.