ارائه الگوی توسعه راهبردهای استعدادیابی در فوتبال استان خوزستان (نظریه داده بنیاد)
الموضوعات :سجاد مهدی پور 1 , امیر ندری 2 , محمد سجادیان 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
2 - استادیار گروه تربیت بدنی، واحد ایذه، دانشگاه آزاد اسلامی، ایذه، ایران
3 - استادیار گروه تربیت بدنی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
الکلمات المفتاحية: داده بنیاد, استعدادیابی, راهبرد, فوتبال, خوزستان,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش، ارائه الگوی توسعه راهبردهای استعدادیابی در فوتبال استان خوزستان بود. جهت طراحی مدل از نظریه داده بنیاد استفاده شد. جامعه موردمطالعه این پژوهش، مسئولان کمیته استعدادیابی هیئت فوتبال استان و شهرستانهای خوزستان و مربیان صاحبنظر بودند. روش نمونهگیری، هدفمند و بهصورت گلوله برفی بود. روش پژوهش برخاسته از نظریه داده بنیاد و ابزار گردآوری یافتهها از طریق مصاحبه نیمه سازمانیافته بود. مصاحبه بهصورت نیم ساختاریافته با سؤالات باز و کلی تا 20 مصاحبه عمیق و تحلیل نظاممند دادههای موردنیاز، جمعآوری و از طریق مراحل سهگانه کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. یافتهها نشان داد که الگوی توسعه راهبردهای استعدادیابی در فوتبال استان خوزستان دارای 27 مقوله اصلی و 56 مقوله فرعی در قالب عوامل زمینهای، پیش برنده، محیطی (مداخلهگر)، توسعهدهنده و پیامدها است. میتوان گفت که عوامل پیش برندهای همچون مسابقات رسمی فوتبال، باشگاههای حرفهای، بازیکنان برجسته پیشکسوت، حمایت مالی از استعدادیابی، زیرساختها، مربیان، آکادمی فوتبال و توسعه فوتبال پایه به توسعه استعدادیابی و پشتوانه سازی فوتبال خوزستان کمک خواهد کرد.
_||_
ارائه الگوی توسعه راهبردهای مدیریت استعدادیابی ورزشی در فوتبال استان خوزستان
چکیده
هدف پژوهش، ارائه الگوی توسعه راهبردهای مدیریت استعدادیابی ورزشی در فوتبال استان خوزستان بود. جهت طراحي مدل از نظريه «داده بنیاد» استفاده شد. جامعه مورد مطالعه این پژوهش، مسئولان کمیته استعدادیابی هیئت فوتبال استان و شهرستانهای خوزستان و مربیان صاحبنظر بودند. روش نمونهگیری، هدفمند بود. روش پژوهش برخاسته از نظریه داده بنیاد (اشتراوس و کوربین) و ابزار گردآوری یافتهها از طریق مصاحبه نیمه سازمانیافته بود. مصاحبه بهصورت نیم ساختاریافته با سؤالات باز و کلی تا 20 مصاحبه عمیق و تحلیل نظاممند دادههای موردنیاز، جمعآوری و از طريق مراحل سهگانه کدگذاری باز، محوري و گزينشي تحليل شد. یافتهها نشان داد که الگوی توسعه راهبردهای استعدادیابی در فوتبال استان خوزستان دارای 27 مقوله اصلی و 56 مقوله فرعی در قالب عوامل زمینهای، مداخله گر، شرایط علی، راهبردها و پیامدها است. نتایج نشان داد که راهبردهایی همچون توسعه کمی و کیفی مربیان، توسعه فوتبال پایه، ایجاد و استقرار آکادمی و مرکز استعدادیابی فوتبال خوزستان، تعیین شاخصهای استعدادیابی در فوتبال، افزایش تحقیق و توسعه، توسعه مطالعه تطبیقی، توسعه تعاملات و ارتباطات، پشتیبانی مالی از استعدادیابی فوتبال استان و توسعه ارزیابی عملکرد از نظام استعدادیابی، بر توسعه مدیریت استعدادیابی ورزشی در فوتبال استان خوزستان تأثیرگذار است.
واژگان کلیدی: استعدادیابی، خوزستان، داده بنیاد، فوتبال، راهبرد
Presenting the development model of sports talent management strategies in football in Khuzestan province
Presenting the development model of talent search strategies in football in Khuzestan province (foundation data theory)
Abstract
The aim of the research was to provide a model for the development of sports talent management strategies in football in Khuzestan province. "Foundation data" theory was used to design the model. The study population of this research was the officials of the talent search committee of the football board of Khuzestan province and cities and expert coaches. The sampling method was purposeful. The research method was based on foundational data theory (Strauss and Corbin) and the tool for collecting findings was through semi-structured interviews. Semi-structured interviews with open and general questions up to 20 in-depth interviews and systematic analysis of the required data were collected and analyzed through three stages of open, central and selective coding. The findings showed that the development model of talent search strategies in football in Khuzestan province has 27 main categories and 56 sub-categories in the form of background factors, intervenors, causal conditions, strategies and consequences. The results showed that strategies such as the quantitative and qualitative development of coaches, the development of basic football, the establishment and establishment of the Khuzestan football talent scouting academy and center, the determination of talent scouting indicators in football, the increase of research and development, the development of comparative studies, the development of interactions and communications, financial support for talent scouting Football of the province and the development of performance evaluation from the talent search system has an impact on the development of sports talent search management in football in Khuzestan province.
Key words: talent search, Khuzestan, foundation data, football, strategy
مقدمه
در عصر حاضر، فوتبال جذابترین و پرطرفدارترین ورزش دنیاست. بیشتر مردم جهان در اندک زمانی، شیفته آن میشوند. اکثر جوانان و بزرگسالان علاقهمند به فوتبال، برای گذراندن اوقات فراغت خود، به این رشته ورزشی روی میآورند. بازی فوتبال پرهیجان و زیباست و انسان را خیلی زود سرگرم میکند تا آنجا که در سالهای اخیر، شیوههای فوتبال نوین، مردم جهان را بیشازپیش به خود جذب کرده است (منصورزعیم، 1390). ایران ازجمله کشورهایی است که فوتبال، دلمشغولی بسیاری از مردم است. پیشرفت یا عدم پیشرفت در عرصه فوتبال با غرور ملی، احساس رضایت و امیدواری آحاد مردم، رابطه نزدیکی دارد (نادری نسب و همکاران، 1390). در حال حاضر فوتبال در کشور ایران از پرطرفدارترین و محبوبترین رشتههای ورزشی تلقی میشود و پتانسیلهای فراوانی برای رسیدن به قله افتخارات بینالمللی در سطوح ملی و باشگاهی این رشته ورزشی وجود دارد (سند راهبردی توسعه فوتبال ایران، 1392). در همین راستا کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز با طراحی برنامههای جدید با جدیت به دنبال توسعه فوتبال و تبدیل کنفدراسیون به یک سازمان پویا و آیندهنگر است، سازمانی که کاملأ در کمک به اعضای خود، متمرکزشده تا پیشرفتهای جدیدی در دهههای آینده در آسیا رقم بخورد (کنفدراسیون فوتبال آسیا، 2019). فیفا نیز در گام دوم برنامه توسعه (روبهجلو) خود، با تأکید بر سه اصل «چشمانداز وسیعتر، افزایش سرمایهگذاری و تأثیرگذاری بیشتر» به دنبال توسعه و حمایت همهجانبه از فوتبال است. هدف از این برنامه، ارتقا و حمایت از فوتبال در سراسر جهان است بهطوریکه همه ملتها بتوانند به پتانسیلهای نهفته فوتبال دست یابند (فیفا، 2019).
امروزه لازمه موفقیت پایدار در میدانها بینالمللی ورزش، توجه ویژه به امر پشتوانه سازی و پرورش ورزشکاران مستعد است (ژنگ و چن، 2016)، استعدادیابی موضوعی است که در دنیای ورزش اهمیت ویژهای دارد. شناسایی عوامل موفقیت راه را برای رسیدن به قله افتخار هموار میکند. اینکه مشخص شود چه و ویژگیهایی ورزشکاران معمولی را از ورزشکاران نخبه متمایز میسازد کاری بس دشوار است که موضوع پرداختن به استعدادیابی را دشوار ساخته است (چوبینه و همکاران، 1386). در حقیقت بهکارگیری روشهای علمی استعدادیابی ورزشی الزامی است. استعدادیابی ورزشی فرآیند کشف قابلیتهای بالقوه ورزشکاران و تعیین انطباق این قابلیتها با شاخصهای اساسی و مؤثر در رشتههای ورزشی مختلف است (واینس و لنویر، 2008). موفقيت در ورزش قهرماني درگرو حداقل سه عامل است، استعداد ذاتي مناسب، شرايط رواني مطلوب و تسلط به مهارتهای تكنيكي (فراهانی و همکاران، 1385). به گفتة بسياري از مربيان و صاحبنظران از بين عوامل مذكور، استعداد ذاتي يا مادرزادي در اولويت و يكي از مهمترین عوامل در زمينة ورزش قهرماني است (براون جیم، 1390). در واقع شناسایی به هنگام افراد مستعد یا همان استعدادیابی مهمترین و مؤثرترین عامل موفقیت در ورزشهای رقابتی محسوب میشود (شعبانی و همکاران، 1390). انتخاب و هدایت مناسب ورزشکار یکی از مزایای استعدادیابی است که موجب صرفهجوییهای زیاد در مصرف منابع خواهد شد که این منابع شامل زمان، انرژی مربی و هزینههای انجامشدهای است که بهتدریج بر میزان آن افزوده میشود و همچنین عمر، انرژی و سرمایهگذاریهای اجتماعی خود ورزشکار را در بر میگیرد (امیرتاش، 1384). این در حالی است که استعدادیابی در فوتبال ایران وضعیت نامناسبی دارد. توجه به درآمدهای کوتاهمدت از شهریه در مدارس فوتبال بهجای توجه به توسعه کیفی فوتبال و کمتوجهی باشگاهها به استعدادیابی و نخبه پروری موجب شده است تا استعدادیابی و نخبه پروری به معنای واقعی توسعهنیافته و بسیاری از استعدادها یا شناسایی نشده و یا بهخوبی پرورش نیافته و هدر بروند (گوهری و همکاران، 1399). استعدادیابی، یکی از راههایی است تا با شناسایی استعدادها و پشتوانه سازی، توسعه فوتبال را تسهیل میکند. علیرغم اهمیت مقوله استعدادیابی و از طرفی کمتوجهی باشگاههای ورزشی به این موضوع، در این رابطه تحقیقات جامع و کاملی صورت نگرفته است؛ و پژوهشهای اندکی صورت گرفته است که در ادامه به برخی از آنها اشاره میشود.
قبادی و همکاران (1400) در طراحی مدل استعدادیابی ورزش دانشآموزی اشاره کردند که فاکتورهای فردی و ویژگیهای روانی، از مهمترین شاخصهای مدل استعدادیابی در ورزش دانشآموزی است. افتخاری و همکاران (1398) در تحلیل عوامل مؤثر در توسعه استعدادهای زنان ورزشکار دریافتند که بازیکنان بااستعداد برای فرایند موفقیت خود در رشتة ورزشی بیشتر از همه نیازمند تأثیر و توسعة عوامل فرهنگی هستند. نصیری و همکاران (1398) در پژوهش خود دریافتند که در استعدادیابی فوتبال به ترتیب اولویت شاخص مهارتی- تکنیک انفرادی (43/5)، شاخص مهارتی- تاکتیک انفرادی (93/4)، شاخص آنتروپومتریک (30/3)، شاخص روانشناختی (19/3)، شاخص جسمانی–حرکتی (72/2) و شاخص جامعهشناختی (43/1) از اهمیت برخوردارند. نوری و صادقی (1397) در مرور مطالعات استعدادیابی ورزشی بیان کردند که بيشتر پژوهشها الگوهايي كه مبتني بر ارزشيابي مهارت، بعد از آموزش هستند، تعیینکننده میدانند. شايان توجه ديگري از مطالعات همزمان با در نظر گرفتن شاخصهای مهارتي، بر شاخصهای حوزههای فيزيولوژيكي، آنتروپومتريكي، بيومكانيكي و رواني نيز تكيه دارند. گوهری و همکاران (1399) در جاریسازی استراتژیهای فدراسیون فوتبال دریافتند که فدراسیون در زمینه استعدادیابی ضعیف است و با کمبود شدید مربی و همچنین مربیان استعدادیاب مواجه است و به اهداف افزایش باشگاههای مشارکتکننده در توسعه فوتبال پایه، افزایش مربیان استعدادیاب و استعدادپرور در رده سنی فوتبال پایه و افزایش جشنوارهها و مسابقات پایه و غربالگری استعدادها دست یافتند. پيون و همكاران (2017) مدلي مبتني بر عوامل مؤثر بر استعداديابي ژيمناستيك زنان ارائه كردند و نشان دادند بهکارگیری روشهای علمي استعداديابي و پرورش مربیان استعدادیاب موجب كاهش هزینهها میشود. کلانی و همکاران (1399) به ویژگیهای فردی، شرایط اقتصادی، سیاستگذاری، فرهنگ و نیازهای اجتماعی و انگیزشی در الگوی جامع استعدادیابی ورزش قهرمانی اشاره کردند. نظری و همکاران (1395) به مواردی مانند نبود اهداف راهبردی و بلندمدت، روشن نبودن اهداف سیستم استعدادیابی، نبود منابع و تجهیزات کافی و نبود حمایت مالی، بهعنوان ضعفهای سیستم توسعة استعداد ایران اشاره کردند. سهیلی و دوستداری (1398) در تحقیق خود دریافتند که مهمترین عوامل برای استعدادیابی در فوتبال، تشکیل کمیته تخصصی استعدادیابی فوتبال در باشگاهها و برگزاری منظم مسابقات کشوری در ردههای سنی مختلف است. مودج (2011) در پژوهش خود عوامل توسعة استعدادیابی موفق فوتبال را محیط یادگیری، انگیزه و آرزوها، توسعة فردی، حمایت خانواده، عوامل فرهنگی و نقش مربی برشمرد. پوینده کیا و معماری (2020) در تحقیقی با عنوان نحوه استعدادیابی فوتبال در آلمان دریافتند که لازمه موفقیت کامل در استعدادیابی، همکاری سازمآنهایی مانند اتحادیه فوتبال، لیگ فوتبال، باشگاهها، آکادمیها، مدارس فوتبال، مدارس آموزشوپرورش، مربیان، بازیکنان و حمایت دولت است. وسترمارک (2016) عواملی محیطی توسعة استعدادیابی در فوتبال زنان سوئد را فرهنگ جوانان و فرهنگ فوتبال در سوئد، رسانه، شهرداری، مدیریت مدارس، جامعة ورزش محلی، افزایش مربیان حرفهای، برنامههای آموزشی فدراسیون فوتبال، سیستم آموزشی در محیط کلان و در محیط خرد، مربیان مدرسه و باشگاه، مدیران باشگاه و نیز رابطه با تیم ها و باشگاههای دیگر، مدرسه، خانواده و دوستان میداند. پلتولا (2010) در تحقیقی اشارهکرده است که استعدادیابی در چین، برای شناسایی استعدادها دارای نظامی سراسری است که با برنامههای آموزشوپرورش ارتباط نزدیکی دارد. همچنین مهمترین عامل توسعه استعدادیابی در آلمان، مشارکت و همکاری مربیان حرفهای است و در این کشور استعدادیابی سازماندهی منظم و قوی است. بهطوریکه محور اصلی این برنامهها، برنامه اجباری تربیتبدنی در مدارس، یافتن اولیه افراد مستعد ورزشی، نظام باشگاهی برای افراد مستعد در ورزشهای جداگانه را شامل میشد. همچنین در انگلستان طرح سفیران ورزش و نظام پاداشدهی به منزله عواملی جهت افزایش انگیزش و همکاری در استعدادیابی ورزشی مورداستفاده قرار میگیرد.
بنابراین فرآیند استعدادیابی و استعدادپروری نیازمند شناسایی و انتخاب افراد بااستعدادی است که شرایط لازم جسمانی، مهارتی و رفتاری برای موفقیت در یک ورزش خاص را داشته باشند (مارتیندل1 و همکاران، 2023). اکنون کشف و پرورش استعدادها بهعنوان رویکردی جدی در ورزش قهرمانی و آمادهسازی ورزشکاران برای مسابقات بزرگی مانند بازیهای المپیک مطرح است. اما بررسی اجمالی تاریخچه استعدادیابی ورزشی در ایران و بهویژه آموزشوپرورش نشان میدهد که طرح اجرایی جامعی برای مدیریت استعدادیابی و استعدادپروری در کشور وجود ندارد و بسیاری از برنامههای استعدادیابی به ثمر نمیرسند و بیشتر موفقیتهای بهدست آمده تاکنون مقطعی بوده است. لذا توجه هر چه بیشتر به این موضوع در سازمانهای مرتبط با این امر مهم، مانند وزارت آموزشوپرورش و وزارت ورزش، امری ضروری و اجتنابناپذیر به نظر میرسد که با برنامهریزیهای کارشناسی شده محقق خواهد شد. نگاه به کشورهای موفق در زمینه ورزش قهرمانی و بررسی روندی که برای رسیدن به موفقیت در پیش گرفتهاند، میتواند راهگشای خوبی برای رسیدن به موفقیت در ورزش باشد. کشورهای موفق زیادی تلاش خود را برای استعدادیابی و استعدادپروری بهصورت مدون و برنامهریزیشده بر سنین پایین و مدارس متمرکز کردهاند. ضمناً امروزه در برنامههای استعدادیابی صحیح و علمی در این کشورها به غیر از لحاظ کردن عوامل متعدد و مهم، از آزمونهای میدانی و آزمایشگاهی تخصصی در سنین پایین با بهرهگیری از متخصصان کارآزموده استفاده میشود که به نظر میرسد در کشور ما نیز باید به این امر مهم توجه شود. ( نجفوند و همکاران، 1401).
ورزشکاران بیشماری در سنین مختلف و از همه اقشار جامعه به ورزش در رشته فوتبال میپردازند. از طرفی این رشته ورزشی علاوه بر اقبال عمومی از حمایت و توجه دولتمردان نیز برخوردار است؛ و این مسئله باعث شده است تا به توسعه روزافزون فوتبال پرداخته شود. در این راستا، باید اشاره کرد که استعدادیابی یکی از مهمترین عوامل توسعه این رشته ورزشی جذاب است. چراکه استعدادیابی موجب پشتوانه سازی و کاهش هدر رفت استعدادها و دیگر منابع میشود. از سوی دیگر، استان خوزستان در علاقهمندی به فوتبال، زبانزد خاص و عام است و مشتاقان و علاقهمندان فراوانی در خوزستان به فوتبال میپردازند و طی دهههای گذشته ستارههای زیادی را به فوتبال کشور، معرفی کرده است. ازآنجا که بهطورکلی در ورزش ایران به مقوله استعدادیابی توجه جدی صورت نمیگیرد و در این زمینه تحقیقات اندکی انجامشده است و همچنین تحقیقی در رابطه با استعدادیابی استان فوتبال خیز خوزستان انجامنشده است، این دغدغه وجود داشت که عدم وجود راهبرد علمی استعدادیابی، مسئولان فوتبال خوزستان در زمینه استعدادیابی با سر در گمی چگونگی انجام استعدادیابی موفق، مواجه شده و عدم آگاهی مدیران از برخی عوامل اثرگذار بر توسعه استعدادیابی فوتبال این استان در توسعه استعدادیابی توفیقی به دست نیاورند؛ بنابراین تدوین الگوی توسعه راهبردهای استعدادیابی در فوتبال استان خوزستان ضروری به نظر میرسید. ازاینرو تحقیق حاضر به دنبال شناسایی عوامل زمینهساز، عوامل پیش برنده و همچنین عوامل مداخلهگر و نیز ارائه راهبردها و پیشبینی پیامدهای استعدادیابی در فوتبال خوزستان بود.
روششناسی
این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی است و دادهها بهصورت کیفی و با روش داده بنیاد جمعآوری شد. جامعه موردمطالعه این پژوهش، مسئولان کمیته استعدادیابی هیئت فوتبال استان و شهرستانهای خوزستان و مربیان صاحبنظر بودند. روش نمونهگیری، هدفمند و بهصورت گلوله برفی بود. مصاحبه بهصورت نیم ساختاریافته با سؤالات باز و کلی تا 20 نفر ادامه یافت. با توجه به مفروضات اساسی و زیر بنایی، رویکرد کیفی در پژوهش حاضر، تعداد نمونه، پیش از اجرای پژوهش تعیین نشد. به این صورت که پس از تحلیل دادههای حاصل از هر نمونه، در خصوص اینکه کدام نمونه در گام بعدی، داده مناسبی را در اختیار محقق قرار میدهد بر اساس تئوری در حال ساخت مشخص شد. در این روش اطلاعات لازم از طریق انجام مصاحبه و همچنین بررسی اسناد و گزارشها مرتبط جمعآوریشده است. در انجام مصاحبهها، از روش مصاحبه نيمه ساختاریافته استفاده شد. همزمان با گردآوري دادهها، دادههای کیفی شامل متن مصاحبهها و گزارشها با استفاده از مراحل سهگانه کدگذاری باز، کدگذاری محوري و گزینشی مورد تحلیل قرار گرفت. بهنحویکه بعد از تحليل (کدگذاری) دادههاي حاصل از هر مصاحبه یا گزارش، با مشخص شدن نقاط مبهم يا ضعف نظریه و مقولهها، نمونه بعدي براي اصلاح و غنیتر کردن نظریه انتخاب شد و نمونهگیری آنقدر ادامه يافت تا در مقولهها اشباع نظری حاصل شد. تحلیل دادهها بر اساس روش پیشنهادی استراس و کوربین2 (2011)، بعد از اولین مصاحبه انجام شد و به تولید مفاهیم و ایجاد سؤالهای جدید و در نتیجه کسب اطلاعات بیشتر منجر شد این فرآیند بهصورت چرخهای و تا نقطه اشباع دادهها ادامه یافت. شایانذکر است اشباع نظری پس از مصاحبه با 17 نفر حاصل شد اما برای اطمینان بیشتر، 3 مصاحبه دیگر نیز انجام شد که پاسخها تکراری بود و مصاحبهها قطع شد. در طول مطالعه برای اطمینان از صحت و استحکام دادهها از معیارهای پیشنهادی لینکلن و گوبا3 (1999) استفاده شد.
جدول 1. روایی و پایایی دادهها
Table 1. Data validity and reliability
|
| روش | نتیجه |
روایی | قابلیت باورپذیری (اعتبار) | تایید فرایند پژوهش توسط هفت متخصص | تأیید |
استفاده از دو کدگذار جهت کدگزاری چند نمونه مصاحبه | تأیید | ||
انتقالپذیری | نظرات سه متخصص که در پژوهش مشارکت نداشتند | تأیید | |
تاییدپذیری | ثبت و ضبط تمامی مصاحبه ها | تأیید | |
پایایی | مطالعه حسابرسی فرآیند | در اختیار قرار دادن اطلاعات به اساتید راهنما و مشاور | تأیید |
توافق درون موضوعی دو کدگذار | تحلیل سه مصاحبه توسط محقق و همکار و مشخص نمودن کدهای مشابه و غیرمشابه | تعداد کل کدها: 80 تعداد کل توافقات: 32 تعداد کل عدم توافقات: 16 پایایی بین دو کدگذار: 0/80% بیشتر از 60% و تأیید پایایی |
گام اول: کدگذاری باز
در گام اول، بامطالعه سطر به سطر، جمله به جمله و یا پاراگراف به پاراگراف، متن مصاحبهها و مستندات، واژهها و عبارات مرتبط با توسعه نظام استعدادیابی در فوتبال خوزستان، پیامدها و راهکارهای توسعه این رفتارهای مطلوب استخراج گردید. سپس به هر يك از واژهها و عبارات، کد اولیهای اختصاص داده شد. سپس در گام دوم، با مرور مکرر کدهای اولیه و مقایسه مستمر آنها شباهتها و تفاوتهای کدهای اولیه آشکارشده و کدهایی با محتوا و مفهوم مشترک تحت یک مفهوم طبقهبندی گردید.
گام دوم: کدگذاری محوری
در گام دوم تحلیل دادههای کیفی، با استفاده از کدگذاری محوري، با بررسی تطبیقی مقولهها و مفاهیم مرتبط، بین مقولهها در سطح ویژگیها و ابعاد پیوند برقرار گردید. بر اساس رهیافت سیستماتیک استراوس و کوربین (2011) مقولههای مستخرج از مرحله کدگذاری باز، در قالب شرایط موجبات علی (علل پدیده اصلی)، راهبردها (استراتژیهای که در پاسخ به پدیده اصلی اتخاذ میشوند) ویژگیهای زمینهای (شرایط بسترساز خاص مؤثر بر راهبردها)، شرایط مداخلهگر (شرایط عام مؤثر بر راهبردها) و پیامدها (نتایج به کار بستن راهبردها) بهصورت نظری از طریق مدل پارادایمی به هم مرتبط شدند. کدگذاری محوری در این پژوهش، طراحی مدل توسعه راهبردهای استعدادیابی در فوتبال خوزستان میباشد.
گام سوم: کدگذاری انتخابی
در آخرین گام تحلیل دادههای کیفی با استفاده از کدگذاري انتخابی، مقولهها بهبودیافته و در قالب نظریهای منسجم، یکپارچه شدند.
فرآیند اعتبار یابی مدل
در تحقيق حاضر، جهت اعتبار سنجي مدل، بهدفعات به یادداشتهای فني، فايل و متن مصاحبهها و اسناد مرتبط رجوع شد. همچنين پس از مشخص شدن نتايج ساخت مدل، مدل تئوريك در اختيار مشارکتکنندگان قرار گرفت. در طي اين دو فرآيند اصلاحاتي مدنظر قرار گرفت و پس از جمعبندی و نهايي سازي برخي از آنها، جهت افزايش يكپارچگي نظري در مدل اعمال شد. نكته حائز اهميت این است كه فرآيند اعتبار سنجي در تمام مدت جمعآوری دادهها انجام ميشود. لكن، اين امر در پايان كار و پس از ساخت مدل نيز یکبار ديگر تكرار شد.
یافتههای پژوهش
جدول 2. ویژگیهای جمعیت شناختی نمونههای پژوهش
Table 2. Demographic characteristics of research samples
کد نمونهها | سابقه شغلی | گروه نمونه | کد نمونهها | سابقه شغلی | گروه نمونه |
1 | 8 | مدیر | 11 | 22 | استاد |
2 | 13 | استاد | 12 | 21 | استاد |
3 | 21 | مدیر | 13 | 29 | استاد |
4 | 22 | استاد | 14 | 11 | استاد |
5 | 15 | مدیر | 15 | 19 | استاد |
6 | 9 | مدیر | 16 | 17 | استاد |
7 | 16 | مدیر | 17 | 31 | مدیر |
8 | 19 | استاد | 18 | 30 | مدیر |
9 | 25 | مدیر | 19 | 18 | استاد |
10 | 27 | استاد | 20 | 27 | مدیر |
بر اساس رویکرد رویکرد سیستماتیک نظریه داده بنیاد(با رویکرد اشتراوس و کوربین)، متن منابع اطلاعاتی تحقیق، شامل متن مصاحبهها و مستندات با استفاده از کدگذاري باز، کدگذاری محوري و گزینشی تحلیل شد. در این تحقیق به ارائه جداول مربوط به کدگذاری اولیه و سپس ثانویه و محوری پرداخته میشود.
بر اساس روش نظریۀ داده بنیاد، محقق پس از هر مصاحبه شروع به پیدا کردن مفاهیم و انتخاب برچسبهای مناسب براي آنها و ترکیب مفاهیم مرتبط میکند. مراحل کدگذاري باز عبارت است از: 1. تحلیل و کدگذاري 2. کشف طبقهها 3. توصیف طبقهها با توجه به خصوصیات آنها 4. جدول کدگذاري باز. لازم به ذکر است که خلاصهای از متن مصاحبهها در این بخش از تحقیق درجشده است و همچنین اینکه به ترتیب، مصاحبههایی که انجامشده است، چنانچه بخشی نظرات مصاحبهشوندگان در مصاحبههای قبلی ذکرشده بود، از تکرار درج آنها صرفنظر گردید. در این تحقیقی به ارائه دو مورد از مصاحبهها که در جدول شماره 3، کدگذاری اولیه مصاحبهها درجشده است، اکتفا میشود.
جدول 3. کدگذاری اولیه مصاحبهها
Table 3. Initial coding of the interviews
نفرات مصاحبه شده | گزیدهای از متن مصاحبهها | کدگذاری اولیه |
مصاحبه نفر اول | - به اعتقاد اینجانب، یکی از دلایل لزوم استعدادیابی در فوتبال خوزستان، برگزاری منظم لیگ برتر و جام آزادگان هست و اینکه در تصمیمات کلان در سطح کشور به فوتبال توجه شده است. - بایستی به خاطر توجه به فوتبالیست جوان و انگیزه آنها تیمهای بزرگسالان را مجبور کنند تا در ترکیب اصلی خود در مسابقات از بازیکنان رده سنی مثی امید و جوانان استفاده کنند. - الآن خیلی از کشورها پیشرفتهای عجیبی داشتند مثل بلژیک و ژاپن. چرا ما بررسی نکنیم ببینیم آنها در استعدادیابی و نخبه پروری چه کردهاند که اینهمه بازیکن تراز اول دارند. - برگزاری مسابقات رسمی متعدد در طول سال به تجربیات کودکان و نونهالان میافزاید؛ بنابراین برگزاری مسابقات رسمی قهرمانی و انتخابی فوتبال در استان خوزستان در دستور کار قرار گیرد. - نکته بعد این هست که بیشتر کودکان و نونهالان بااستعداد از قشر ضعیف هستند و به خاطر ضعف مالی و عدم توان هزینههای جاری و معمولی هدر میروند؛ بنابراین باید از این فوتبالیستهای نونهال مستعد حمایت مالی صورت بگیرد. | - برگزاری لیگ حرفهای فوتبال کشور و جام حذفی - سیاستگذاریها - ملزم کردن باشگاهها به بهرهگیری از تعداد معینی از بازیکنان ردههای سنی در تیم بزرگسالان - مطالعه تطبیقی عوامل توسعه استعدادیابی فوتبال با کشورهای پیشرو در فوتبال - برگزاری مسابقات رسمی قهرمانی و انتخابی فوتبال در استان خوزستان - حمایت مالی از ورزشکاران مستعد ردههای پایه |
مصاحبه نفر دوم | - به نظر من هیچ رشته ورزشی بهاندازه فوتبال طرفدار و تماشاچی ندارد. حتی میتوان گفت هیچ فعالیت اجتماعی غیرورزشی هم مثل فوتبال از آن استقبال نمیشود. این مسئله به استعدادیابی کمک میکند. - عاملی که باعث میشود که استان خوزستان باید با دید بلندمدت به فوتبال نگاه کند، افزایش روزافزون توجه جهانی به فوتبال است و سرمایهگذاری برخی از استانهای کشور که درواقع رقبای داخلی محسوب میشوند در فوتبال است. توجه کنید که باشگاههای تراکتورسازی تبریز، سپاهان اصفهان، تیمهای کرمان و تیمهای تهرانی مثل پرسپولیس و استقلال چقدر سرمایهگذاری و هزینه میکنند؛ بنابراین این سرمایهگذاریها و هزینههای گزاف زمینهساز توجه مسئولان خوزستان به حمایت بیشتر از فوتبال باید بشود. - مسئله بعدی این هست که فوتبال را در زمین خاکی، در کوچه و خیابان و هر جا که زمین همواری باشد میشود بازی کرد و به نوعی در دسترس قرار دارد. - فاکتور بعدی که به استعدادیابی فوتبال خوزستان کمک میکند وجود بازیکنان زیادی که سرشناس هستند و سالهای قبل ملی پوش بودهاند و تجربه بالایی دارند. از اینچنین کسانی برای مربی ردههای سنی باید استفاده بشود تا علم روز و تجربه را به کا بگیرند؛ و بتوانند به لحاظ فیزیکی و تکنیکی نونهالان مستعد را شناسایی کنند و پرورش دهند. - همچنین در خوزستان آکادمی وجود دارد باید توسعه یابد. | - اقبال عمومی به فوتبال - سرمایهگذاری دیگر استانهای کشور در فوتبال - دسترسی همگانی به فوتبال - شاخصهای بدنی - استفاده از بازیکنان برجسته سابق تیم ملی بهعنوان مربی پایه - شاخصهای تکنیکی و فنی - توسعه آکادمی فوتبال استان خوزستان |
پس از شناسایی و استخراج کدهای اولیه، آنها در این مرحله به کدهای ثانویه تبدیل میشوند. چند کد ثانویه تبدیل به یک کد مفهومی میشوند و از ترکیب کدهای مفهومی، مقولات ایجاد میشوند. طی کدگذاری محوری، مقولههای مستخرج از کدگذاری باز و کدگذاری ثانویه در زمینههای شرایط علی، راهبردها، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر و پیامدهای مدل توسعه نظام استعدادیابی در فوتبال خوزستان قرارگرفتهاند. در ادامه به مقولههای اصلی و فرعی شرایط علی، راهبردها و پیامدها، مداخلهگر و شرایط زمینهای پرداخته میشود. نتایج در جداول 2 الی 6 درجشده است.
جدول 4. کدگذاری ثانویه دادههای کیفی (شرایط زمینهای) استعدادیابی فوتبال استان خوزستان
Table 4. Secondary coding of qualitative data (background conditions) of football talent search in Khuzestan province
کدگذاری ثانویه | مقولههای اصلی | مقولههای فرعی |
عوامل زمینهای مؤثر در استعدادیابی فوتبال خوزستان | مخاطبان بیشمار فوتبال | جذابیت فوتبال |
علاقهمندی آحاد مختلف به فوتبال | ||
جنبه قهرمانی و حرفهای فوتبال | برگزاری لیگ حرفهای فوتبال کشور و جام حذفی | |
برگزاری لیگهای فوتبال در ردهها سطوح مختلف | ||
برگزاری مسابقات تیمهای ملی در سطح قارهای و جهانی | ||
برگزاری لیگ باشگاههای آسیا | ||
همگانی و تفریحی بودن فوتبال | دسترسی همگانی به فوتبال | |
شناختگی فوتبال در جامعه و خانوادهها | ||
توجه جهانی و منطقهای به فوتبال | اقبال عمومی به فوتبال | |
توجه دولتمردان کشورهای همسایه به فوتبال | ||
رویکرد اقتصادی و تجاری فوتبال | ||
فوتبال خیز بودن استان خوزستان | فوتبال بهعنوان ورزش اول خوزستان | |
اقبال گسترده و عمومی همه اقشار خوزستان به فوتبال |
جدول 5. کدگذاری ثانویه دادههای کیفی (شرایط مداخلهگر) استعدادیابی فوتبال استان خوزستان
Table 5. Secondary coding of qualitative data (intervening conditions) of football talent search in Khuzestan province
کدگذاری ثانویه | مقولههای اصلی |
عوامل مؤثر محیطی (مداخلهگر) مؤثر بر استعدادیابی فوتبال خوزستان | سرمایهگذاری دیگر استانهای کشور در فوتبال |
نیازهای اجتماعی و انگیزشی | |
توسعه و ترویج دیگر رشتههای ورزشی | |
سیاستگذاریها | |
نقش خانوادهها، مدرسه و جامعه، دوستان و رسانهها در رفتار فردی نونهالان |
جدول 6. کدگذاری ثانویه دادههای کیفی (پیش برنده) استعدادیابی فوتبال استان خوزستان
Table 6. Secondary coding of qualitative data (advanced) of football talent search in Khuzestan province
کدگذاری ثانویه | مقولههای اصلی | مقولههای فرعی |
---|---|---|
عوامل پیش برنده در استقرار استعدادیابی فوتبال خوزستان | مسابقات رسمی فوتبال | برگزاری مسابقات رسمی قهرمانی و انتخابی فوتبال در استان خوزستان |
برگزاری لیگ فوتبال استان خوزستان در ردههای سنی پایه | ||
باشگاههای حرفهای | افزایش تعداد باشگاههای حرفهای فوتبال در استان | |
توسعه فرهنگ حرفهای گرایی در فوتبالیستها، مربیان و مدیران | ||
بازیکنان برجسته پیشکسوت در فوتبال ساحلی | استفاده از بازیکنان برجسته سابق تیم ملی بهعنوان مربی پایه | |
بهرهگیری از تجارب بازیکنان برجسته سابق تیم ملی در استعدادیابی فوتبال | ||
حمایت مالی از استعدادیابی | اختصاص منابع مالی جهت استعدادیابی توسط باشگاهها | |
اختصاص منابع مالی جهت استعدادیابی توسط اداره کل ورزش و جوانان و هیئت فوتبال | ||
زیرساختها | برخورداری از امکانات رفاهی مکفی در پایگاههای قهرمانی جهت توسعه استعدادیابی | |
افزایش مشارکت شهرداریهای استان در توسعه و تجهیز زمینهای فوتبال | ||
احداث زمینهای چمن و چمن مصنوعی فوتبال در مراکز تفریحی و پارکها | ||
مربیان | افزایش مربیان پایه | |
افزایش مربیان استعدادیاب | ||
آکادمی فوتبال | تشکیل آکادمی فوتبال در باشگاههای مطرح | |
توسعه آکادمی فوتبال استان خوزستان | ||
توسعه فوتبال پایه | ملزم کردن باشگاههای حاضر در لیگ برتر و آزادگان فوتبال به داشتن تیم در ردههای سنی پایه | |
ملزم کردن باشگاهها به بهرهگیری از تعداد معینی از بازیکنان ردههای سنی در تیم بزرگسالان | ||
حمایت هیئت فوتبال از حفظ و نگهداشت استعدادها |
جدول 7. کدگذاری ثانویه دادههای کیفی (شرایط راهبردی) استعدادیابی فوتبال ساحلی
Table 7. Secondary coding of qualitative data (strategic conditions) of beach football talent search
کدگذاری ثانویه | مقولههای اصلی (راهبردها) | مقولههای فرعی |
عوامل توسعهدهنده (راهبرد) استعدادیابی فوتبال خوزستان | توسعه کمی و کیفی مربیان | افزایش دورههای آموزشی مربیان و کارگاههای بازآموزی در استعدادیابی در فوتبال استان |
افزایش مربیان استعدادیاب استان خوزستان | ||
ایجاد و توسعه کانون مربیان و حمایت از مربیان پایه | ||
سیدبندی مربیان فوتبال پایه | ||
توسعه فوتبال پایه | برگزاری جشنوارهها و مسابقات استانی در ردههای سنی | |
تشکیل تیمهای ملی و باشگاهی فوتبال در ردههای سنی | ||
ایجاد و استقرار آکادمی و مرکز استعدادیابی فوتبال خوزستان | ایجاد کمپهای تخصصی و مراکز استعدادیابی فوتبال بهصورت منطقهای در خوزستان | |
ایجاد بانک اطلاعاتی در زمینه استعدادیابی در فوتبال استان خوزستان | ||
تعیین شاخصهای استعدادیابی در فوتبال | شاخصهای بدنی | |
شاخصهای تکنیکی و فنی | ||
افزایش تحقیق و توسعه | افزایش تحقیق و پژوهش در زمینه استعدادیابی در فوتبال | |
برگزاری همایشها و کنگرههای ملی و بینالمللی علوم فوتبال و فوتبال در خوزستان | ||
توسعه مطالعه تطبیقی | مطالعه تطبیقی عوامل توسعه استعدادیابی فوتبال با کشورهای پیشرو در فوتبال | |
الگو گیری نظامهای استعدادیابی کشورهای موفق در رشتههای ورزشی مشابه و بومیسازی آن | ||
توسعه تعاملات و ارتباطات | تعامل با تربیتبدنی آموزشوپرورش جهت توسعه استعدادیابی | |
توسعه ارتباطات رسانهای فوتبال پایه و ترویج آن | ||
پشتیبانی مالی از استعدادیابی فوتبال استان | حمایت مالی ویژه برای توسعه حرفهای مربیان و کمیتههای استعدادیابی هیئتها | |
حمایت مالی از ورزشکاران مستعد ردههای پایه | ||
توسعه ارزیابی عملکرد از نظام استعدادیابی | افزایش ممیزین ارزیابی | |
افزایش ارزیابیهای میدانی |
جدول 8. کدگذاری ثانویه دادههای کیفی (پیامدها) استعدادیابی فوتبال خوزستان
Table 8. Secondary coding of qualitative data (results) of Khuzestan football talent search
کدگذاری ثانویه | مقولههای اصلی |
---|---|
موفقیت فوتبال ساحلی متأثر از استعدادیابی فوتبال ساحلی | شناسایی استعدادهای در فوتبال خوزستان |
پشتوانه سازی در بازیکنان فوتبال خوزستان | |
پایدارسازی و استمرار افتخارات | |
توسعه فوتبال پایه خوزستان | |
توسعه حرفهای فوتبال استان خوزستان |
بر اساس رویکرد سیستماتیک نظریه داده بنیاد، متن منابع اطلاعاتی تحقیق شامل متن مصاحبهها و مستندات با استفاده از کدگذاري باز، کدگذاری محوري و کدگذاری گزینشی، تحلیل شد و بر اساس مقولهها و مفاهیم استخراجشده، طراحی و تدوین مدل راهبردی توسعه نظام استعدادیابی در فوتبال استان خوزستان تدوین گردید.
شکل 1. مدل راهبردی توسعه مدیریت استعدادیابی ورزشی فوتبال خوزستان
Figure 1. Strategic model for the development of Khuzestan football talent scouting management
بحث و نتیجهگیری
هدف از پژوهش حاضر، تبیین و اولویتبندی الگوی استعدادیابی فوتبال خوزستان با رویکرد داده بنیاد بود. بر اساس رویکرد سیستماتیک نظریه داده بنیاد، متن منابع اطلاعاتی تحقیق شامل متن مصاحبهها و مستندات با استفاده از کدگذاري باز، کدگذاری محوري و گزینشی تحلیل شد. در ادامه یافتههای تحقیق در زمینههای مختلف موردبحث قرار میگیرد. بر اساس یافتهها 27 مقوله و 56 مؤلفه در استعدادیابی فوتبال استان خوزستان در قالب عوامل زمینهای (بسترساز)، عوامل مداخلهگر، عوامل پیش برنده (علی)، عوامل توسعهدهنده (راهبردها) و پیامدها وجود دارد.
بر اساس یافتهها، عوامل پیش برنده استعدادیابی فوتبال در خوزستان، شامل مسابقات رسمی فوتبال، باشگاههای حرفهای، بازیکنان برجسته پیشکسوت در فوتبال ساحلی، حمایت مالی از استعدادیابی، زیرساختها، مربیان، آکادمی فوتبال و توسعه فوتبال پایه است. در این رابطه، نظری و همکاران (1395) به نبود منابع و تجهیزات کافی و نبود حمایت مالی، سهیلی و دوستداری (1398) به تشکیل کمیته تخصصی استعدادیابی فوتبال در باشگاهها و برگزاری منظم مسابقات کشوری، مودج (2011) به نقش مربیان، پوینده کیا و معماری (2020) به لیگ فوتبال، باشگاهها، آکادمیها، مربیان و حمایت دولت، وسترمارک (2016) به افزایش مربیان حرفهای و پلتولا (2010) به مشارکت و همکاری مربیان حرفهای اشارهکردهاند که با یافتههای تحقیق حاضر همخوانی دارد. در قالب این مقولههای اصلی، عوامل پیش برندهای از قبیل برگزاری مسابقات رسمی قهرمانی و انتخابی فوتبال، برگزاری لیگ فوتبال در ردههای سنی پایه، افزایش تعداد باشگاههای حرفهای فوتبال، توسعه فرهنگ حرفهای گرایی در فوتبالیستها، مربیان و مدیران، استفاده از بازیکنان برجسته سابق تیم ملی بهعنوان مربی پایه، بهرهگیری از تجارب بازیکنان برجسته سابق تیم ملی در استعدادیابی فوتبال، اختصاص منابع مالی، تجهیزات و لوازم رفاهی جهت توسعه استعدادیابی، افزایش مشارکت شهرداریهای استان در توسعه و تجهیز زمینهای فوتبال، افزایش مربیان پایه، افزایش مربیان استعدادیاب، تشکیل آکادمی فوتبال در باشگاههای مطرح، توسعه آکادمی فوتبال استان خوزستان، ملزم کردن باشگاههای حاضر در لیگ برتر و آزادگان فوتبال به داشتن تیم در ردههای سنی پایه و استفاده از بازیکنان رده سنی در تیمهای بزرگسالان حاصل گردیده است که بر توسعه استعدادیابی فوتبال استان خوزستان اثرگذار هستند. توصیه میشود که مسئولان فوتبال خوزستان به افزایش مسابقات رسمی در ردههای سنی و افزایش مربیان، افزایش تیمهای ردههای سنی و افزایش عضویت بازیکنان جوان در تیمهای بزرگسالان توجه و تمرکز نمایند.
از دیگر مقولههایی که بر راهبردهای توسعه استعدادیابی استان خوزستان تأثیر دارد، مقولههای زمینهای و مداخلهگر است. یافتهها نشان داد که مخاطبان بی شمار فوتبال، جنبه قهرمانی و حرفهای فوتبال، همگانی و تفریحی بودن فوتبال، توجه جهانی و منطقهای به فوتبال و فوتبال خیز بودن استان خوزستان مقولههای زمینهای هستند که بسترساز توجه به فوتبال و اثرگذار بر استعدادیابی هستند؛ و مقولههای سرمایهگذاری دیگر استانهای کشور در فوتبال، نیازهای اجتماعی و انگیزشی، توسعه و ترویج دیگر رشتههای ورزشی، سیاستگذاریها و نقش خانوادهها، مدرسه و جامعه، دوستان و رسانهها در رفتار فردی نونهالان بر توسعه استعدادیابی اثرگذار هستند که به نوعی میتوان گفت که کنترل این عوامل در اختیار مسئولین فوتبال نیست؛ بهعبارتدیگر عوامل بیرون اثرگذار بر فوتبال به شمار میروند. مودج (2011) به محیط یادگیری، انگیزه و آرزوها، توسعة فردی و حمایت خانواده، قبادی و همکاران (1400) به فاکتورهای فردی و ویژگیهای روانی و همچنین کلانی و همکاران (1399) به ویژگیهای فردی، شرایط اقتصادی، سیاستگذاری، فرهنگ و نیازهای اجتماعی و انگیزشی در الگوی جامع استعدادیابی ورزش قهرمانی اشاره کردند که با یافتههای این تحقیق همخو. انی دارد. چنانچه مسئولان فوتبال و کمیته استعدادیابی هیئتها به این مقولههای بسترساز و میانجی بهعنوان فرصت نگاه کنند و بهموقع بهرهبرداری نمایند، میتواند اثر مثبت بر توسعه استعدادیابی داشته باشد. در غیر این صورت ممکن است که به تهدیدی برای توسعه استعدادیابی و فوتبال تبدیل شود؛ بنابراین مسئولین بایستی از عوامل زمینهساز و مداخلهگر مؤثر بر استعدادیابی، بهموقع و به نحو احسن در کنار دیگر راهبردها و عوامل حداکثر بهرهبرداری را بکنند.
عوامل توسعهدهنده (راهبردها) حاصلشده در تحقیق حاضر شامل توسعه کمی و کیفی مربیان، توسعه فوتبال پایه، ایجاد و استقرار آکادمی و مرکز استعدادیابی فوتبال خوزستان، تعیین شاخصهای استعدادیابی در فوتبال، افزایش تحقیق و توسعه، توسعه مطالعه تطبیقی، توسعه تعاملات و ارتباطات، پشتیبانی مالی از استعدادیابی فوتبال استان و توسعه ارزیابی عملکرد از نظام استعدادیابی میباشد. یافتههای این تحقیق با یافتههای گوهری و همکاران (1399)، سهیلی و دوستداری (1398)، جیسر4 و همکاران (2022)، مودج (2011) و وسترمارک (2016) همخوانی دارد. دستیابی به مقولههایی از قبیل افزایش دورههای آموزشی مربیان و کارگاههای بازآموزی در استعدادیابی در فوتبال استان، افزایش مربیان استعدادیاب، ایجاد و توسعه کانون مربیان و حمایت از مربیان پایه، برگزاری جشنوارهها و مسابقات استانی در ردههای سنی، تشکیل تیمهای ملی و باشگاهی فوتبال در ردههای سنی، ایجاد کمپهای تخصصی و مراکز استعدادیابی فوتبال بهصورت منطقهای در خوزستان، مطالعه تطبیقی عوامل توسعه استعدادیابی فوتبال با کشورهای پیشرو در فوتبال، حمایت مالی ویژه برای توسعه حرفهای مربیان و کمیتههای استعدادیابی هیئتها، حمایت مالی از ورزشکاران مستعد ردههای پایه و افزایش ارزیابیهای میدانی به پیادهسازی راهبردهای توسعه استعدادیابی خوزستان کمک خواهد کرد و پیامدها و نتایجی همچون شناسایی استعدادهای در فوتبال خوزستان، پشتوانه سازی در بازیکنان فوتبال، پایدارسازی و استمرار افتخارات و توسعه حرفهای فوتبال استان خوزستان را در پی خواهد داشت؛ بنابراین چنانچه مسئولین فوتبال استان خوزستان و کمیتههای استعدادیابی هیئتهای فوتبال اقدام لازم را جهت توسعه کمی و کیفی مربیان بهویژه مربیان استعدادیاب انجام داده و شرایطی را فراهم نمایند تا کودکان و نونهالان در طول سال در مسابقات رسمی بیشتری مشارکت داشته و به نحوی تعداد تیمهای ردههای سنی را در سطوح مختلف افزایش داده و نیز با استقرار و فعالیت مجدانه آکادمیها و کمپهای استعدادیابی و افزایش ارزیابیهای میدانی همراه شود، بهبود وضعیت فعلی استعدادیابی فوتبال در استان خوزستان دور از دسترس نخواهد بود.
استان خوزستان از دیرباز به داشتن استعدادهای فراوان در فوتبال و ظهور پیدرپی بازکنان تکنیکی و فنی زبانزد بوده است. این استان نسبت به برخی استانهای کشور، سرمایهگذاریهای مناسبی در فوتبال انجام داده و از وضعیت نسبتاً خوبی در فوتبال کشور برخوردار است؛ اما باشگاههای فوتبال که پیشران توسعه میباشند توجهی به مقوله استعدادیابی ندارند. این مسئله موجب هدر رفتن استعدادهای بسیاری خواهد شد و حتی ممکن است باعث کم شدن انگیزهها و کاهش مخاطبان و فوتبالیستها شود. با این توضیحات میتوان گفت که فوتبال خوزستان نیاز به الگویی برای توسعه و اجرای راهبردهای استعدادیابی داشت تا به همراه دیگر عوامل اثرگذار توسعه حرفهای فوتبال همچون زیرساختها، منابع انسانی و مالی و غیره بتواند به توسعه هر چه بیشتر فوتبال این استان کمک نماید. ازاینرو نتایج این مطالعه جامع میتواند به مسئولین فوتبال استان خوزستان کمک فراوانی بکند. چراکه ممکن است برخی عوامل از دید مسئولین پنهان بوده و در این تحقیق نمایان شده است و بینش جدیدی را به مدیران بدهد تا بتوانند به دستاوردهای بهتری در فوتبال داستان دست یابند. نتایج تحقیق مشخص نمود که توسعه کمی و کیفی مربیان ازجمله راهبردهایی هست که میتواند در توسعه استعدادیابی فوتبال اثرگذار باشد؛ بنابراین پیشنهاد میشود که با توسعه ارتباطات با فدراسیون فوتبال، نسبت به برگزاری دورههای بازآموزی و توجیهی مربیگری و همچنین افزایش دورههای مربیگری و ارتقاء درجه مربیگری، تعداد مربیان را افزایش داده و نیز توسعه کیفی حرفه مربیگری را در دستور کار خود قرار دهند. از دیگر عوامل توسعهدهنده استعدادیابی در خوزستان، توسعه فوتبال پایه است؛ بنابراین پیشنهاد میگردد که به فوتبال پایه بهعنوان اقدامی نمایشی و سمبلیک نگاه نکنند و به معنی واقعی نسبت به افزایش در تعداد مسابقات رسمی قهرمانی و انتخابی، بهصورت لیگ رفتوبرگشت و یا افزایش برگزاری مسابقات رسمی به مناسبتهای مختلف و همچنین افزایش تیمهای پایه تمهیدات لازم اندیشیده و اجرا شود. چراکه با افزایش مسابقات رسمی، استعدادهای واقعی فوتبال، میتوانند استعداد خود را بروز داده و در جریان مسابقات به بازیکنانی با اعتمادبهنفس و باتجربه تبدیل شوند.
Reference
Mansour Zaeem, M. (2010) Beautiful football, fifth edition, Dehsara publishing house. (Persian)
Peltola E. (2010) Talent Identification. New studirs Journal. 2010;3(17):7-12.
[1] . Martindale
[2] 1- Strauss, & Corbin
[3] 2- Lincoln, & Guba
[4] . Jasser