ارزیابی عملکرد مبلمان شهری در بهبود کیفیت گرافیک محیطی (مورد مطالعه: محله صادقیه تهران)
الموضوعات :کتایون تیموریان 1 , پروانه زیویار 2 , سیدمانی اثنی عشری 3
1 - گروه نقشه کشی عمومی، واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران
2 - گروه جغرافیا، واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - ارتباط تصویری دانشگاه شیراز،شیراز، ایران
الکلمات المفتاحية: محله صادقیه, تهران, مبلمان شهری, گرافیک محیطی, عملکرد,
ملخص المقالة :
امروزه اهمیت و نقش مبلمان شهری از اجزای ضروری شهرها محسوب میشود. هدف تحقیق حاضر ارزیابی عملکرد مبلمان شهری در بهبود کیفیت گرافیک محیطی محله صادقیه تهران است. روش شناسی حاکم بر پژوهش توصیفی- تحلیلی و به لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی است. روش گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر اسنادی- میدانی است و به منظور تدوین مبانی نظری و استخراج شاخصهای تحقیق در قالب پرسشنامه در جهت بهبود کیفیت گرافیک محیطی استفاده شده است. در تحلیل یافتههای پژوهش از آزمونهای آماری در قالب نرمافزار Spss برای بررسی عوامل مؤثر بر مبلمان شهری در بهبود کیفیت گرافیک محیطی استفاده شده است. در تحلیل یافتههای پژوهش عوامل مؤثر بر عملکرد مبلمان شهری مانند عوامل کالبدی (10 گویه)، عوامل اقتصادی (8 گویه) و عوامل اجتماعی (8 گویه) استفاده شده است. به منظور بررسی رابطه بین معیارها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد بین دو معیار اجتماعی و اقتصادی با اطمینان 95% همبستگی مستقیم وجود دارد. در محاسبه همبستگی بعد اقتصادی و کالبدی ازآنجاکه سطح معناداری رابطه بین این دو معیار از 0.01 کمتر بود؛ بنابراین میتوان گفت بین بعد اقتصادی و کالبدی با اطمینان 99% رابطه وجود دارد. نتایج محاسبه رگرسیون چند متغیره بین متغیر مستقل و متغیر وابسته نشان داد که رابطه خطی بین متغیر مستقل و وابسته وجود دارد.
استوار، مسیب (1392). هنر گرافیک محیطی، انتشارات رازنامه، تهران.
اسدالهی، مصطفی (1389). بررسی نقش عناصر محیطی در کیفیت بصری فضا، فصلنامه منظر، شماره 7.
ﺣﻖﺷﻨﺎس، ﻣﻬﺪی (1390). ﺑﺮرﺳﻲ ﻧﻘﻮش اﻧﺴﺎﻧﻲ اﺳﺎﻃﻴﺮ اﻳﺮان و ﻛﺎرﺑﺮد آن در ﮔﺮاﻓﻴﻚ ﻣﺤﻴﻄﻲ، ﭘﺎﻳﺎنﻧﺎﻣﻪ ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﻲ ارﺷﺪ، داﻧﺸﮕﺎه ﻫﻨﺮ، ﺗﻬﺮان.
سجاد زاده، حسن، کریمی مشاور، مهرداد، وحدت، سلمان (1396). خوانش بصری گرافیک محیطی در فضاهای شهری با تأکید بر نقاشی دیواری نمونه موردی: تهران. فصلنامه معماری و شهرسازی آرمانشهر، شماره 19، تابستان 1396.
سعیدنیا، احمد (1378). کتاب سبز راهنمای شهرداریها. کاربری زمین شهری، انتشارات مرکز مطالعات برنامهریزی شهری وزارت کشور، چاپ اول، تهران.
صداقت، نفیسه (1390). تبلیغات محیطی رسانهای جدید در گرافیک محیطی. رشد آموزش، شماره 36.
غفاری نمین، محمدرضا (1390). نقش و تأثیر گرافیک محیطی، کتاب ماه هنر، شماره 153.
کارمونا، متیو و تیزذل، استیو (1390). خوانش مفاهیم طراحی شهری، ترجمه کامران ذکاوت و فرناز فرشاد، تهران، انتشارات آذرخش.
کلینی ممقانی، ناصر، فرهودی، مرتضی (1397). اصول فراگیر طراحی: رهنمودهایی مبتنی بر مثال در طراحی مبلمان شهری، انتشارات سازمان زیباسازی شهر تهران، چاپ اول.
References
AndhraYuich, G. D. (2001). Research Methods Urban, (Seyed Mohammad Nejat Hosseini, Trans.).
Arthur, L.M. Daniel, T.C. & Boster, R.S. (2010), Scenic assessment: An overview. Landscape Planning, 4.
Briggs, D.J. & France. (2014), Landscape evaluation: A comparative study. Journal of Environmental Management, 10.
Daniel & winning.(2015).Landscape planning In: Development and perspectives of landscape ecology, Kluwer Academic publisher, Boston.
Ghaffari namin, M. (2011).Role and Impact Graphic Environmental, Book Art Month, (153), 34-35.
Golkar, K. (2008).Conceptual Evolution of Urban Visual Environment; From Cosmetic Approach Urban Design, 7(1), 59 -73. Tehran: Municipal Organization of the Country, (25).
Gospodini, A. (2002). European Cities in Competition and New Uses of Urban Design, Journal of Notification, Book Art Month, 167, 69.
Kamp, I . V, Leidelmeijer , K, Marsman, G, Hollander, A.D. (2003)."Urban Environmental Quality and Human Wellbeing towards a Conceptual".
Roshvand, Z. (2012). Characteristics and Visual Concepts Environment Graphics with Emphasis on through to Sustainable Approach, Journal of Environmental Science, (4), 195.
Sadr mohamadi, A. (2008). Why Advertise Peripheral, Tehran, site, 1, p.15.
_||_