اندیشهی ضداقتدارگرایی از منظر پسازمدرن در آموزش معماری
الموضوعات :آرزو زندی محب 1 , حسین اردلانی 2 , کیمیا مظهری 3 , فاطمه رفعتی 4
1 - گروه آموزش هنر، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2 - دانشگاه آزاد همدان
3 - گروه معماری، دانشگاه سوره، تهران ایران.
4 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
الکلمات المفتاحية: ضداقتدارگرا, برنامه درسی, آموزش معماری, دیالوگ, پساز مدرن,
ملخص المقالة :
با توجه به اینکه دوره مدرن و پیش از آن بهدنبال یافت حقیقت و روش ثابت در بحث آموزش است، موجب اقتدار و ثبات اندیشه میشود. با مطالعات انجام شده مخالفت اندیشمندان پستمدرن با فراروایتها و اقتدارگرایی در مکتوبات مشهود است. در مقابل آن روشهای دیالکتیکی و گفتمانی، ارزش گذاری به نظر فراگیر و ضداقتدارگرایانه مورد تایید اندیشمندان پستمدرن قرار گرفت. هدف تحقیق کشف، فهم و توصیف روشی ضداقتدارگرایی برای ارتقاء کیفیت آموزش معماری با بهرهگیری از روشهای آموزشی پستمدرن در معماری است. چه راهکارهایی را میتوان از اندیشههای تعلیم و تربیت پستمدرن در برنامه ریزی درسی معماری استفاده کرد؟ پرسش تحقیق میباشد.روش تحقیق توصیفی_تحلیلی است ابتدا توصیف روش آموزش و برنامهدرسی پستمدرن مطرح شد،سپس به تحلیل و تبیین روشهایی برای ارتقاء کیفیت آموزش معماری پرداخته شد، گردآوری اطلاعات با تکیه بر اسناد، مکتوبات و مطالعات کتابخانهای است.چارچوب نظری بر اساس نظریه آموزش ضداقتدارگرایی و روشهای آموزش و برنامه ریزی پستمدرن تدوین گردید و سپس آموزش معماری، بطورخاص، در دوره پستمدرن بررسی میشود در نهایت راهکارهایی جهت ارتقاء این امر بیان شد.با توجه به مطالعات،مخالفت با فراروایتها و ساختارهای آموزشی نمایان میشود، مطالعات مقاله درجهت تعریف ساختار کلی در آموزش نیست بلکه با تعریف ساختارهای متعدد در آموزش معماری برای افزایش انعطافپذیری و افزایش کیفیت آموزش معماری، خردهساختارهای آموزشی جهت بهبود آموزش معماری مطرح میشود. پیشنهاد میشود،برای گسترش دیالوگ دانشجو و استاد و شناخت محیط و مصرفکنندهها با استفاده از مرکزیتزدایی قوانین و تغییرسرفصلهای آموزشی در استانها و اقلیمهای متفاوت وبراساس شیوههای ساختمانسازی، برنامه ریزی در جهت آموزش بهتر معماری انجام میشود. خودآفرینی از اهداف اصلی طراحی معماری و روش آموزش پست مدرن را میتوان با تمرکز کمتر بر قدرت استاد و تمرکز بیشتر بر روی توانایی فردی دانشجویان در آتلیههای آنرا اتقاء داد.آموزش مشارکتی و گروهی، براساس نظریه مسئولیت مشترک، انتقال دانش توسط اساتید و خود انشجویان انجام شود.
_||_