بررسی پارامترهای موثر بر عملکرد برج خنک کننده هیبریدی در نیروگاه بخار
الموضوعات : یافته های نوین کاربردی و محاسباتی در سیستم های مکانیکیعباس کوثری نیا 1 , اثیر عبداللطیف زکی 2
1 - گروه مهندسی مکانیک، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
2 - گروه مهندسی مکانیک، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
الکلمات المفتاحية: برج خنککننده هیبریدی, برنامه سایکل-تمپو, شرایط محیطی, کندانسور,
ملخص المقالة :
یکی از بزرگترین مصرفکنندگان آب، نیروگاههای انرژی فسیلی هستند و عمده این مصرف آب در سیستمهای خنککننده است. برجهای خنککننده قابلیت خنککاری بالایی دارند اما مصرف آب زیاد آنها به دلیل استفاده از سرمایش تبخیری باعث خروج بخار از دهانه برج و دفع آن به هوا آزاد میشود. برجهای تر نسبت به برجهای خشک دمای پایینتر و در نتیجه بازده بالاتری را تأمین میکنند اما در مقابل مصرف آب بالایی دارند. در این تحقیق، نیروگاه در نظر گرفته شده (نیروگاه مرجع) دارای یک واحد ۱۰۰ مگاواتی در حالت بار کامل میباشد. . به منظور بررسی اثر پارامترهای محیطی موثر بر مصرف آب جبرانی مورد نیاز برج های خنک کننده هیبریدی (تر- خشک) و همچنین ارزیابی عملکرد برج خنککننده هیبریدی در شرایط محیطی مختلف، با استفاده از نرم افزار سایکل- تمپو سیکل نیروگاه مدل سازی و شبیهسازی انجام گردید. مقایسه حجم آب جبرانی در سیکل خنککاری مشابه که تنها برج خنککننده هیبریدی جایگزین برج خنککننده تر شده بود، نشان داد که میتوان تا ۲۰% حجم آب مصرفی را در فرآیند خنککاری با بهرهگیری از برج خنک کننده هیبریدی کاهش داد. همچنین استفاده از خنککاری برج هیبریدی باعث میشود که تا دمای ۳۰ درجه سانتی گراد افزایش دمای محیط تاثیری بر میزان برق تولیدی نیروگاه نداشته باشد و همچنین با بالا رفتن رطوبت هوا، میزان برق تولید شده در نیروگاه تغییر نکند.
_||_