شناسایی روشهای اثر بخش یاددهی – یادگیری (مطالعه موردی: منابع یادگیری در آموزشهای کارآفرینی)
الموضوعات : تعالی منابع انسانی
محمد باشکوه
1
(دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل. ایران)
وجیه وفایی
2
(دانشجوی دکتری کارآفرینی- دانشگاه تهران- دانشکده کارآفرینی)
بهمن خداپناه
3
(دکتری تخصصی کارآفرینی- دانشکده کارآفرینی- دانشگاه تهران)
مرضیه خداپناه
4
(کارشناس ارشد حسابداری-دانشگاه آزاد اردبیل)
الکلمات المفتاحية: ظرفیت کارآفرینانه دانشجو, آموزش کارآفرینی, ظرفیت کارآفرینانه اساتید, یاددهی اثربخش, منابع یادگیری کارآفرینانه,
ملخص المقالة :
چکیدههدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی روشهای موثر یاددهی-یادگیری در آموزش کارآفرینی بوده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی بوده و از منظر شیوه گردآوری دادههت در رده تحقیقات آمیخته قرار دارد. در فاز اول پس از مطالعه اسنادی و طراحی چارچوب نظری، با خبرگان این حوزهمصاحبه عمیق و نیمهساختاریافته انجام گردید و از این طریق مدل مفهومی تحقیق طراحی گردید در این مدل، روشهای یاددهی کارآفرینانه منبعث از چهارمنبع یادگیری (مشاهده، گفتگو، منابع انتشاراتی، یادگیری از انجام کار) به عنوان متغیر مستقل، عملکرد یادگیری به عنوان متغیر وابسته و سه متغیر قابلیت کارآفرینانه دانشجو، قابلیت کارآفرینانه مدرس و حمایت دانشگاه، به عنوان متغیرهای تعدیلگر تعیین شد و مورد بررسی قرار گرفت. در مرحله دوم،جهت آزمون مدل، پرسشنامهای طراحی و میان دانشجویان کارآفرینی توزیع گردید. نتایج پژوهش نشان داد که روشهای یادگیری از مشاهده، یادگیری از منابع انتشاراتی و یادگیری رفتاری-تجربی، بر عملکرد یادگیری تاثیر مثبت دارد و در این میان قابلیت کارآفرینانه دانشجویان و مدرسان و حمایتهای دانشگاه، بر شدت اثربخشی هر روش تاثیرگذار است.
_||_