وجود شناسی و فروعات آن از منظر دو سلسله ی کبرویّه و سهروردیّه
الموضوعات :خلیل حدیدی 1 , فاطمه شیخلووند 2
1 - هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
2 - دانشجوی مقطع دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
الکلمات المفتاحية: Lyrical poems, وجود شناسی, سلسلهی کبرویّه, سلسلهی سهروردیّه, اسماء و صفات الهی, تجلّی و مشاهده, Sanaee Ghaznavi, External music,
ملخص المقالة :
وجود و مباحث مربوط به آن در عرفان اسلامی از اهمیّت ویژه ای برخوردار است. در این میان، بزرگان دو سلسله ی کبرویّه و سهروردیّه نظرات چشمگیری ارائه داده اند. در نوشتار حاضر وجود و فروعات آن از جمله اسماء و صفات الهی، تجلّی و مشاهده از منظر هر دو سلسله مورد بحث و فحص قرار گرفته است. ازین رو سعی بر این است ابتدا به دیدگاه های مشایخ بزرگ این دو طریقت عرفانی اشاره و تفاوت و تشابهات موجود در آراء آنها ذکر شود. اکثر بزرگان این دو سلسله وجود را با خداوند متعال یکی دانسته اند و بعضی از ایشان در رابطه ی ارتباط وجود با جهان هستی و انسان تأکید می کنند که وجود واقعی از آن خداوند است و سایر مخلوقات تجلّیّات او هستند. از جمله سعدالدّین حمویه و عزیز الدّین نسفی به کرّات اذعان می کنند که خداوند هستی نیست نمای و همه ی مخلوقات نیستی هستی نمای هستند. لازم به ذکر است ارجاعات داخل متن از نوع نقل به مفهوم است نه نقل به عین.
1- اشرف امامی، علی، (1389)، مقایسهی دیدگاههای عرفانی عبدالکریم جیلی و ابن عربی، چاپ اوّل، تهران، انتشارات بصیرت.
2- باخرزی، ابوالمفاخر یحیی، (1358)، اورادالاحباب و فصوص الآداب، به کوشش ایرج افشار، تهران، فرهنگ ایران زمین.
3- تلمسانی، عفیف الدّین، (1371)، شرح منازل السّایرین، به کوشش عبدالحفیظ منصور، قم، انتشارات بیدار.
4- حقیقت، عبدالرفیع، (1385)، ستاره بزرگ عرفان شیخ نجم الدّین کبری، تهران، انتشارات بهجت.
5- حمویه، سعدّالدین، (1362)، المصباح فی التّصوف، مقدّمه و تصحیح و تعلیق نجیب مایل هروی، تهران، مولی.
6- رازی، نجم الدّین، (1352)، مرصادالعباد، به کوشش محمّدامین ریاحی، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
7- ـــــــــــــ، (1362)، رسالۀ الطیور، تصحیح و مقدّمه محمّدامین ریاحی، تهران، انتشارات توس.
8- ریجون، لوید، (1378)، عزیز نسفی، ترجمه مجدالدّین کیوانی، تهران، نشر مرکز.
9- زرّین کوب، عبدالحسین، (1380)، دنبالهی جستجو در تصّوف ایران، چاپ چهارم، تهران، امیرکبیر،.
10- ـــــــــــــ، (1387)، ارزش میراث صوفیّه، چاپ سیزدهم، تهران، امیرکبیر،.
11- سمنانی، علاءالد،وله، (1362)، العروۀ لاهل الخلوۀ و الجلوۀ، به تصحیح و تعلیق نجیب مایل هروی، انتشارات مولی.
12- ـــــــــــــ، (1366)، چهل مجلس یا رساله اقبالیه، تحریر امیر اقبالشاه بن سابق سجستانی، مقدمه و تصحیح و تعلیق نجیب مایل هروی، تهران، انتشارات ادیب.
13- ـــــــــــــ، (1369)، مصنّفات فارسی، به اهتمام نجیب مایل هروی، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی.
14- قشیری، ابوالقاسم عبدالکریم بن هوازن، (1374)، الرسالۀ القشیریۀ، به کوشش عبدالکریم محمود و محمودبن شریف، قم، انتشارات بیدار.
15- کاشانی، عبدالرّزاق، (1372)، اصطلاحات الصّوفیه، ترجمه محمّد خواجوی، تهران، انتشارات مولی.
16- ـــــــــــــ، (1379الف)، لطائف الاعلام فی اشارات الالهام، به کوشش، مجید هادی زاده، تهران، مرکز نشر میراث مکتوب.
17- ـــــــــــــ، (1379ب)، مجموعه مصنّفات فارسی، تصحیح و تعلیق مجید هادی زاده، تهران، مرکز نشر میراث مکتوب.
18- کاشانی، عزالدّین محمود، (بیتا)، مصباح الهدایه، با مقدّمه و تصحیح و تعلیقات جلال الدّین همایی، تهران، کتابخانه سنایی.
19- نجم الدّین کبری، (1368)، فوائح الجمال و فواتح الجلال، ترجمه شیخ محمّد باقر ساعدی خراسانی، به اهتمام حسین حیدرخانی، چاپ اوّل، تهران، انتشارات مروی.
20- نسفی، عزیزالدّین، (1344)، کشف الحقایق، به کوشش احمد مهدوی دامغانی، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
21- ـــــــــــــ، (1352)، بیان التنزیل، تصحیح سیدعلی اصغر میرباقری فرد، تهران، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
22- ـــــــــــــ، (1363)، زبده الحقایق، تصحیح حق وردی ناصر، تهران، کتابخانه طهوری.
23- ـــــــــــــ، (1377)، الانسان الکامل، تصحیح ماریژان موله، تهران، کتابخانه طهوری.
24- همدانی، امیر سیدعلی، (1376)، اسرار النقطۀ یا توحید مکاشفان، ترجمه محمّد خواجوی، چاپ اوّل، تهران، انتشارات مولی.
_||_