تحلیل و بررسی غزل معاصرمبتنی بر جریان های غزل معاصر پساسیمین
مهوش سلیمانپور
1
(
دانشجو، دانشگاه
)
احمد خیالی خطیبی
2
(
استادیار و عضو هیات علمی دانشکده زبان و ادبیات فارسی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
)
لطیفه سلامت باویل
3
(
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
)
الکلمات المفتاحية: کلمات کلیدی: غزل معاصر, غزل گفتار, غزل فرم, غزل مینیمال, غزل پستمدرن,
ملخص المقالة :
تحلیل غزل معاصر و بررسی (مبتنی بر جریانهای غزل پساسیمین) چکیده شناخت حرکتهای ادبی به لحاظ نمایندگان، ویژگیها، دگرگونیها و درست و نادرستیهای آن حرکتهای ادبی را جریانشناسی میگویند. بررسی این خصلتها و ویژگیها در غزل معاصر بعد از سیمین بهبهانی منجر به شناخت جریانهای غزل نوین ایران میشود. پس از نوآوریهای سیمین بهبهانی در غزل، جوانان پرشوری در قالب غزل دست به نوآوریهای محتوایی، زبانی، فرمی و ساختاری زدند. برای غزل معاصر پساسیمین میتوان چندین جریان در غزل معرفی کرد ازجمله: غزل گفتار، غزل فرم، غزل مینیمال، غزل پست مدرن، غزل پیشرو (غزل جنگ با سبقة جهانی)، و...همهی این جریانها در قالب غزل اشتراک دارند اما هر یک مبتنی بر مکاتب غربی شکل گرفتند که از لحاظ فرهنگی و اجتماعی بر اندیشه و نوع نگارش ادبیات ایران تاثیر گذاشتند.در این مقاله به معرفی این جریانها و ویژگیها و شاعران آنها خواهیم پرداخت. کلمات کلیدی: غزل معاصر، غزل گفتار، غزل فرم، غزل مینیمال، غزل پستمدرن