تحلیل سبک شناسی ترکیببند «با کاروان نیزه» سرودۀ علیرضا قزوه
الموضوعات :عزیز زیلابی 1 , مسعود پاکدل 2 , سیما منصوری 3 , منصوره تدینی 4
1 - دبیر
2 - استادیار زبان و ادبیات فارسی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامهرمز. رامهرمز.ایران
3 - استادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامهرمز، رامهرمز، ایران
4 - استادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامهرمز، رامهرمز، ایران
الکلمات المفتاحية: ادبیات آیینی, ادبیات معاصر, سبکشناسی لایهای, علیرضا قزوه, شعر عاشورایی,
ملخص المقالة :
ترکیببند با کاروان نیزه از علیرضا قزوه یکی از معروفترین منظومههای ادبیات دینی معاصر بهشمارمیرود. شاعر ضمن خلق شعری حماسی و پرشور، بیشتر اهداف و نتایج آن واقعه را بیانکرده و در بارۀ عوامل ایجاد آن صحبتمیکند و آن را بستری برای بیان مفاهیم آزادی، دفاع از حق و مقاومت در برابر ظلم قرارمیدهد. در سطح ساختار، قوافی، ردیفها و واژگزینیهایش همه در راستای همین هدف انتخابشدهاست. مضامین شعر او نیز از این واقعه بهعنوان یک انقلاب عظیم خبرمیدهد. توجه به موسیقی درونی، برجستهسازی مفاهیم و مضامین، استفاده از واژگان نشاندار، روانی و سادگی هوشمندانه، استفادۀ هنرمندانه از عناصر بلاغی، تصویرسازی مخیّل و عاطفی، مخاطبمحوری، مفهومگرایی، تأکید بر نهادینهساختن مضامین دینی، انقلابی، انسانی و آرمانی از جمله ویژگیهای سبکی شعر اوست. از آنجا که سبکشناسی ابزاری برای شناسایی هویت انسانی، علمی، ادبی و ایدئولوژیک شاعر است، از این رو این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی و بر اساس سبکشناسی لایهای (مدرن) به بررسی ویژگیهای بارز سبکی ترکیببند عاشورایی این شاعر پرداختهاست. نتایج پژوهش نشانمیدهد شاعر از تمام امکانات و عناصر شعر در جهت تبیین اندیشههای دینباورانهاش بهرهبردهاست و بر اساس همین اندیشهها و مضامین علوی، حسینی و عاشورایی، او را میتوان شاعری مفهومگرا نامید. نگاهی به جنبههای ادبی و زبانی شعر قزوه نشانمیدهد که شاعر با موازین ادبی و زبانی گذشته و حال آشنایی دارد و برای افزودن بر تأثیر کلام خود هر کجا که مناسب دانسته از آنها بهرهبردهاست.
منابع:
قرآن کریم.
بهار، محمدتقی(2536). سبکشناسی، چ4،ج1، تهران: پرستو-امیرکبیر.
تقوی، سید نصرالله(1363). هنجار گفتار، چ2، اصفهان: فرهنگسرای اصفهان.
داد، سیما(1371). فرهنگ اصطلاحات ادبی، تهران: مروارید.
سنگری، محمدرضا(1380). نقد و بررسی ادبیات منظوم دفاع مقدس، تهران: پالیزیان.
شفیعی کدکنی، محمد رضا (1350) ). صور خیال در شعر پارسی. تهران: نیل.
-----------، --------(1370). موسیقی شعر، چ3، تهران: آگاه.
شمیسا، سیروس(1383). معانی و بیان، چ 8.، تهران: انتشارات فردوس.
------، ------ (1382). سبکشناسی شعر فارسی،چ 8.، تهران: فردوس.
غلامرضایی، محمد(1377). سبکشناسی شعر پارسی از رودکی تا شاملو، تهران: جامی.
فتوحی، محمود(1391). سبکشناسی،نظریهها، رویکردها و روشها، تهران: سخن.
قزوه، علیرضا(1386). باکاروان نیزه،چ 5، تهران: انتشارات سوره ی مهر.
----، -----1389). سورۀ انگور، تهران: نشر اتکا.
----، -----(1390). عشق علیه السلام، چ 3، تهران: انتشارات سوره ی مهر.
لنگرودی، شمس( 1379). تاریخ تحلیلی شعر نو، ج ۴، تهران: فردوس.
محدثی، جواد(1391). فرهنگ عاشورا، چ1 ، قم : نشر معروف.
محدثی خراسانی، زهرا(1388). شعرآیینی و تأثیر انقلاب اسلامی بر آن، چ1 ،تهران: مجتمع فرهنگی عاشورا.
مظفری، علیرضا(1381). خیل خیال، ارومیه: دانشگاه ارومیه.
وحیدیان کامیار، تقی(1375). فرهنگ نام آوایی فارسی، مشهد: دانشگاه فردوسی.
------------، --- (1372). وزن و قافیۀ شعر فارسی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
وصال شیرازی، میرزاشفیع(1382). دیوان اشعار، به کوشش داریوش کاظمی، کرمان: انتشارات دانشگاه آزاد.
ورنداک، پیتر(1393). مبانی سبکشناسی، ترجمۀ محمد غفاری، چ2، تهران: نی.
همایی، جلاالدین، (1373). معانی و بیان، به کوشش ماهدخت بانو همایی، تهران: هما.
-----،-------، (1377). فنون بلاغت و صناعات ادبی، تهران: هما.
_||_
The Holy Quran.
Bahar, Mohammad Taghi (2536). Stylistics, Ch. 4, Vol. 1, Tehran: Prasto-Amirkabir.
Taqvi, Seyyed Nasrallah (1363). Norm of Speech, Vol. 2, Isfahan: Farhangsarai Isfahan.
Dad, Sima (1371). Dictionary of Literary Terms, Tehran: Marvarid.
Sangri, Mohammad Reza (2010). Literary review of holy defense poems, Tehran: Palizian.
Shafi'i Kodkani, Mohammad Reza (1350). Imagination in Persian poetry. Tehran: Nile.
-----------, --------(1370). Poetry Music, Ch3, Tehran: Aghaz.
Shamisa, Siros (2013). Ma'ani and Bayan, Ch. 8., Tehran: Ferdous Publications.
------, ------ (1382). Stylistics of Persian poetry, Ch. 8, Tehran: Ferdous.
Gholamrezaei, Mohammad (1377). Stylistics of Persian poetry from Rudaki to Shamlu, Tehran: Jami.
Fatuhi, Mahmoud (2012). Stylology, theories, approaches and methods, Tehran: Sokhn.
Qazouh, Alireza (2006). Bakarvan Nizeh, Ch 5, Tehran: Surah Ya Mehr Publications.
----, -----1389). Surah Angoor, Tehran: Etka Publishing House.
----, -----(1390). Eshgh, peace be upon him, Ch 3, Tehran: Surah Ya Mehr Publications.
Langroudi, Shams (1379). Analytical History of New Poetry, Volume 4, Tehran: Ferdous.
Muhaddi, Javad (1391). Farhang Ashura, Ch 1, Qom: Marouf Publishing.
Mohaddasi Khorasani, Zahra (1388). Ritual poetry and the influence of the Islamic Revolution on it, Ch. 1, Tehran: Ashura Cultural Complex.
Mozafari, Alireza (1381). Khel Khayal, Urmia: Urmia University.
Vahidian Kamiyar, Taghi (1375). Dictionary of Persian Phonetic Names, Mashhad: Ferdowsi University.
------------, --- (1372). Weight and Rhyme of Persian Poetry, Tehran: Academic Publishing Center.
Wasal Shirazi, Mirza Shafi (1382). Divan of Poems, by Dariush Kazemi, Kerman: Azad University Press.
Verndak, Peter (2013). Basics of stylistics, translated by Mohammad Ghafari, Ch2, Tehran: Ni.
Homai, Jalaluddin, (1373). Meanings and expressions, by the effort of Mahdekht Bano Homaei, Tehran: Homa.
-----,-------, (1377). Rhetoric techniques and literary industries, Tehran: Hom