نظریه روانشناختی هوش هیجانی و مهارت طنز و شوخطبعی در بوستان
الموضوعات :امین عزیزی 1 , هادی حیدری نیا(نویسنده مسئول) 2 , محمدحسین فلاح 3
1 - دانشجوی دکترای تخصصی زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.
2 - استادیارگروه زبان و ادبیات فارسی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
3 - 3- دانشیارگروه مشاوره و روانشناسی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.
الکلمات المفتاحية: هوش هیجانی, طنز و شوخطبعی, حکایت, بوستان سعدی, تصویرپردازی عاطفی,
ملخص المقالة :
نوشتن مقالات علمی و طرح مباحث میانرشتهای در رابطه با آنها، از علائق پژوهشگران در سالهای اخیر است. یکی از این مباحث، انعکاس علم روانشناسی در آثار ادبی و انطباق آن با تئوریهای نوین روانشناسی میباشد. در این مقاله، هوش هیجانی و مهارت طنز و شوخطبعی در بوستان، بررسی و با علم امروزی روانشناسی تطبیق داده شده است. در بوستان، سعدی روند زندگی را به سمت تکامل اخلاقی و انسانی دنبال میکند و از قالب حکایت برای بیان بهترین روشهای زندگی بهره میگیرد و با استفاده از سبک تصویرپردازی، سعی دارد برای بهبود روابط و رفتارهای انسانی، راهکارهایی را ارائه کند. هدف سعدی در بوستان، آموزش بهتر زیستن به تمام افراد جامعه، در هر سن ، مقام و با هر طبقۀ اجتماعی ، برای دستیابی به شادکامی و زندگی سالم است. روشهایی که امروزه با گذشت قریب به هشتصد سال از تألیف بوستان، با اصطلاح هوش هیجانی(Emotional Intelligence)شناخته شده است؛ روشهایی شامل مهارتهای کنارآمدن با پیچیدگیهای اجتماعی و تصمیمگیریهای شخصی که به نتیجة مثبت میانجامد و وضعیت مطلوب را به وجود میآورد. این پژوهش بیان میکند که سعدی از این مهارت آگاهی داشته و آنها را با تصویرپردازی عاطفی به مخاطب خود ارائه کرده که امروزه با نظریهها و مهارتهای ارائه شده از جانب روان شناسان عصر حاضر مطابقت دارد.
_||_