احساس تنهایی و اعتیاد به اینترنت در دانشجویان با نقش تعدیلگر مکانیسمهای دفاعی
الموضوعات :فاطمه علی دوستی 1 , حسین اسکندری 2
1 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خیام، مشهد، ایران.
2 - کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه خیام، مشهد، ایران.
الکلمات المفتاحية: اعتیاد به اینترنت, احساس تنهایی, مکانیسمهای دفاعی, دانشجویان,
ملخص المقالة :
چکیده مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش تعدیل گر مکانیسم های دفاعی در رابطه بین احساس تنهایی و اعتیاد به اینترنت در دانشجویان صورت گرفت. روش این مطالعه توصیفی و از نوع، همبستگی بود و جامعه آماری آن شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه خیام (تقریباً 7000 نفر) بود. تعداد 200 نفر از دانشجویان با شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه های اعتیاد به اینترنت یانگ (1996)، احساس تنهایی راسل (1978) و سبک های دفاعی اندروز و همکاران (1993) را تکمیل نمودند. یافته های ضریب همبستگی پیرسون برای آزمون فرضیه های پژوهش نشان داد بین احساس تنهایی و اعتیاد به اینترنت رابطه مثبت و معنادار (01/0, p < 26/0 =r)، بین سبک دفاعی رشد یافته و اعتیاد به اینترنت رابطه منفی و معنادار (05/0, p < 16/0- =r) و بین سبک دفاعی رشد نایافته و اعتیاد به اینترنت رابطه مثبت و معنادار (01/0, p < 26/0 =r) وجود دارد. همچنین، بین سبک دفاعی رشدنایافته و احساس تنهایی رابطه مثبت و معنادار برقرار است (01/0, p < 25/0 =r). درنهایت، نتایج تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی به منظور آزمون الگوی پیشنهادی پژوهش نشان داد مکانیسم های دفاعی نقش تعدیل گر معناداری در رابطه بین احساس تنهایی و اعتیاد به اینترنت ایفا میکنند. یافته های این پژوهش نشان داد رابطه بین احساس تنهایی و اعتیاد به اینترنت یک رابطه خطی و ساده نیست و متغیر های دیگری ازجمله مکانیسم های دفاعی، در این رابطه ایفای نقش میکنند. واژه های کلیدی: اعتیاد به اینترنت، احساس تنهایی، مکانیسم های دفاعی، دانشجویان