مدل رابطه علی بهزیستی روانشناختی و تحمل ابهام با عملکرد تحصیلی با میانجیگری تنظیم شناختی هیجان دانش آموزان پسر متوسطه دوم
الموضوعات :محمدحسین محبی نورالدین وند 1 , محمود جلیلی 2
1 - گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مسجدسلیمان، مسجدسلیمان، ایران
2 - دا نش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد اهواز دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
الکلمات المفتاحية: بهزیستی روانشناختی, تحمل ابهام, عملکرد تحصیلی, تنظیم شناختی هیجان,
ملخص المقالة :
چکیده هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطهی بین بهزیستی روانشناختی و تحمل ابهام با عملکرد تحصیلی با میانجیگری تنظیم شناختی هیجان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان پسر متوسطه دوم بود حجم نمونه شامل 220 نفر که به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. آزمودنی ها پرسشنامهی تحمل ابهام مکلین(2009)، پرسشنامهی بهزیستی روانشناختی ریف (2013)، پرسشنامهی تنظیم شناختی هیجان گارنفسکیو کرایچ (2006)را تکمیل کردند و از معدل پایانی به عنوان شاخص عملکرد تحصیلی استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از روش آماری الگویابی معادلات ساختاری انجام شد. نتایــج تحلیــل، بیانگــر تاییــد بــرازش مــدل فرضــی پژوهش بود. ضرایب استاندارد تحلیل مسیر نشان داد که تحمل ابهام (35/0، 01/0>p) و بهزیستی روانشناختی (51/0، 01/0>p بر عملکرد تحصیلی اثرمستقیم معنادار دارد. همچنین این دو متغیر با میانجیگری تنظیم شناختی هیجان (سازگار) با عملکرد تحصیلی دانش آموزان اثر غیرمستقیم معنادار دارند (0/01>p). به علاوه، مسیر مستقیم تحمل ابهام و بهزیستی روان شناختی با تنظیم شناختی هیجان (ناسازگار) معنیدار نبود. با توجه به نتایج به دست آمده میتوان راهکارها یا برنامههایی را برای ارتقاء بهزیستی روانشناختی و افزایش توانایی تحمل ابهام دانشآموزان و همچنین، شناخت و تنظیم هیجانهای آنها به شیوهای کارآمد مد نظر قرار دارد. تایــج تحلیــل، بیانگــر تاییــد بــرازش مــدل فرضــی پژوهش بود. ضرایب استاندارد تحلیل مسیر نشان داد که تحمل ابهام (35/0، 01/0>p) و بهزیستی روانشناختی (51/0، 01/0>p بر عملکرد تحصیلی اثرمستقیم معنادار دارد. همچنین این دو متغیر با میانجیگری تنظیم شناختی هیجان (سازگار) با عملکرد تحصیلی دانش آموزان اثر غیرمستقیم معنادار دارند (0/01>p). به علاوه، مسیر مستقیم تحمل ابهام و بهزیستی روان شناختی با تنظیم شناختی هیجان (ناسازگار) معنیدار نبود. با توجه به نتایج به دست آمده میتوان راهکارها یا برنامههایی را برای ارتقاء بهزیستی روانشناختی و افزایش توانایی تحمل ابهام دانشآموزان و همچنین، شناخت و تنظیم هیجانهای آنها به شیوهای کارآمد مد نظر قرار دارد.