اثربخشی آموزش مفاهیم یادگیری خودتنظیمی بر پرخاشگری و حل مساله اجتماعی دانشآموزان بیشفعال
الموضوعات :نجف طهماسبیپور 1 , نسیبه شهریاری 2
1 - استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شهید رجایی، تهران، ایران
2 - کارشناس ارشد مشاوره مدرسه، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شهید رجایی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: دانشآموزان بیشفعال, حل مساله اجتماعی, پرخاشگری, یادگیری خودتنظیمی,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش مفاهیم یادگیری خودتنظیمی بر پرخاشگری و حل مساله اجتماعی دانشآموزان بیشفعال انجام شد. این پژوهش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروههای آزمایش و کنترل بود. جامعه پژوهش دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی شهرستان پاوه در سال تحصیلی 97-1396 بودند که از میان آنها 30 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه مساوی تقسیم شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 45 دقیقهای مفاهیم یادگیری خودتنظیمی را آموزش دید و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. دادهها با پرسشنامههای مشکلات رفتاری کانرز (1990)، پرخاشگری شهیم (1385) و حل مساله اجتماعی دزوریلا و همکاران (2002) جمعآوری و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین گروههای آزمایش و کنترل در پرخاشگری و حل مساله اجتماعی تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر آموزش مفاهیم یادگیری خودتنظیمی باعث کاهش پرخاشگری و افزایش حل مساله اجتماعی دانشآموزان بیشفعال شد (001/0P<). نتایج حاکی از اثربخشی آموزش مفاهیم یادگیری خودتنظیمی در کاهش پرخاشگری و افزایش حل مساله اجتماعی دانشآموزان بیشفعال بود. در نتیجه مشاوران مدارس و درمانگران میتوانند از آموزش مفاهیم یادگیری خودتنظیمی برای بهبود پرخاشگری و حل مساله اجتماعی استفاده کنند.
_||_