اثربخشی آموزش فرزندپروری مادران سرپرست بر افزایش مولفههای رفتاری – هیجانی خودپنداره کودکان 8-12 ساله
الموضوعات :
محمد آهنگرکانی
1
(دانشجوی دکتری، دانشگاه سمنان، سمنان)
مریم هاشمی
2
(کارشناسی ارشد روانشناسی- دانشگاه سیرجان- کرمان)
فاطمه کشتکار
3
(کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی- دانشگاه مرودشت. شیراز)
اعظم حبیب الهی
4
(;کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد واحد نجف آباد)
الکلمات المفتاحية: واژگان کلیدی: آموزش فرزندپروری مادران سرپرست خانوار, کودکان, خودپنداره,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی آموزش فرزندپروری مادران بر افزایش مولفههای رفتاری و هیجانی خودپنداره کودکان صورت گرفت. روش پژوهش حاضر از نوع تحقیقات شبه آزمایشی و طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری3 ماهه بود. جامعه آماری شامل کلیه مادران سرپرست کودکان شهرستان بابل و نمونه پژوهش شامل مادران سرپرست 22 کودک بودند که به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و پس از پاسخگویی به پرسشنامه به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. والدین کودکان گروه آزمایش برنامه آموزش شیوه فرزندپروری مادران را در 8 جلسه 120 دقیقه ای در 2 ماه دریافت کردند اما گروه گواه مداخلهای دریافت نکرد. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره تحلیل شد. نتایج نشان داد که مولفههای عاطفی– رفتاری خودپنداره آزمودنیهای گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه به طور معناداری افزایش یافت (034/0P<). همچنین پس از گذشت 3 ماه نتایج مداخله در کودکان گروه آزمایشی پایدار بود (001/ 0P<). برنامه آموزش فرزندپروری مادران راهبردی موثر برای افزایش خودپنداره کودکان است. بر مبنای نتایج این پژوهش به مشاوران و روانشناسان کودک میتوان پیشنهاد نمود که با استفاده از این برنامه آموزشی در ارتقاء ویژگیهای عاطفی– رفتاری خودپنداره کودکان بکوشند.
_||_