بررسی تاثیر مهارت مثبت اندیشی بر اخلاق حرفهای و خشنودی شغلی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی
الموضوعات :
1 - گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سوسنگرد، خوزستان، ایران
الکلمات المفتاحية: مهارت متبث اندیشی# اخلاق حرفهای# خشنودی شغلی,
ملخص المقالة :
کارکنان دانشگاه به عنوان زمینه سازان شرایط مورد نیاز تعلیم و تربیت هر جامعهای باید مجهز به اخلاق حرفهای و خشنودی شغلی مطلوب باشند. لذا نیاز به آموزش مداوم دارند تا با استفاده از سنجش جامع بتوان از موثر بودن نتایج آموزش آنان آگاهی یافت. بر این اساس هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مهارت مثبتاندیشی بر اخلاق حرفهای و خشنودی شغلی کارکنان دانشگاه بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه و مرحله پیگیری است. جامعة آماری این مطالعه شامل 55 نفر از کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سوسنگرد در سال 1397 بود. از میان آنان، افرادی که در مرحلة پیش آزمون اخلاق حرفهای و خشنودی شغلی، نمرة آنها یک انحراف معیار پایینتر از میانگین بود به صورت تصادفی ساده؛ 24 نفر انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایشی و گواه تقسیم شدند و در هر گروه 12 نفر قرار گرفتند. دادهها با استفاده از پرسشنامة اخلاق حرفهای کادوزیر (2002) و خشنودی شغلی اسپکتور (1997) گردآوری شدند. گروه آزمایشی به مدت 8 جلسة 90 دقیقهای و هر هفته فقط یک جلسة آموزش مهارت مثبت اندیشی به عنوان مداخله دریافت نمود. در حالیکه گروه گواه هیچ آموزشی را دریافت ننمود. تجزیه و تحلیل دادهها به روش تحلیل کوواریانس یک متغیری و چند متغیری انجام شد. نتایج در دو مرحلة پس آزمون و پیگیری نشان داد که آموزش مهارت مثبت اندیشی، بر اخلاق حرفهای و خشنودی شغلی کارکنان دانشگاه اثر مثبت معنیداری دارد. برحسب این نتایج مدیران دانشکدهها و دانشگاهها میتوانند از آموزش مهارت مثبت اندیشی برای افزایش اخلاق حرفهای و خشنودی شغلی کارکنان دانشگاه استفاده نمایند.
اکبریتبار، علیاکبر؛ مکرمی، حمیدرضا؛ نظیفی، رضا؛ رهی، عمید (1392). بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه رضایت شغلی اسپکتور در پزشکان و پرستاران بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمان. مجله کومش، 3 (47): 335-341.
بیگزاده، جعفر (1393). اخلاق حرفهای. مجله کار و جامعه، 68 (10): 4-10.
ثاقباسماعیلپور، مسعود؛ عبدی، کیانوش؛ حسینی، محمدعلی؛ بیگلریان، اکبر (1398). رابطه بین اخلاق کاری و عملکرد شغلی کارکنان اداری و پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و توانبخشی تهران. مجله توانبخشی، 20 (1): 52-62.
خیاط مقدم، سعید؛ طباطبایی نسب، سیدهمهدیه (1395). اجزای اخلاق حرفهای در مدیریت. مجله بین المللی اخلاق و جامعه، 11 (1): 127-136.
سربلند، خیراله (1399). بررسی رابطه حرفه ای بودن و برتری کارکنان با نقش واسطهای ارزشهای اخلاقی در مدارس علوم و فناوری دریایی. فصلنامه آموزش علوم دریایی، 7 (5) ؛ 123-133.
قراملکی، فرامرز و نوجفلاح، رستم (1397). موانع رشد اخلاق حرفه ای در سازمانها. تهران: موسسه فرهنگی پژوهش بشرا، ص 98-102.
معتمد، محمد؛، فریدونی، زینب؛ دهقان، اشرفالسادات (1397). اثربخشی برنامه آموزشی تفکر مثبت بر کیفیت کار پرستاران مانند برنامه های تلفن های هوشمند. اطلاعیههای پژوهشی بین المللی تحقیقاتی، 59 (1): 15-25.
یزدانستا، فاروق و اسدی، فاتح (1393). ایجاد و اعتبار سنجی پرسشنامه اخلاق کارکنان حرفهای. فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی، 1 (29): 17-30.
Barrett, L.F., Adolphs, R., Martinez, A., Marsella, S., Pollak, S. (2019). Emotional expressions reconsidered: Challenges to inferring emotion in human facial movements. Psychological Science in the Public Interest; p. 238-245
Brady, D. (2019). Aspects of Professional Ethics in the real world, Journal of Information, communication & Ethics in Society; 15(4): 362-365.
Cadozier, V. (2002). The moral profession: A study of moral development and professional ethics, Retrieved from proquest.com .p. 225-231
Feldman, D. C. (2013). Organizational behavior. Editor, New York MC Grew. Hill; P. 133-140
Ivtzan, I., Lyle., L., Medlock, G. (2018). Second Wave Positive Psychology. International Journal of Extensional Positive Psychology; 7(20(: 244-250.
Keena, L.D., Lambert, E.G., Haynes, S.H., May, D., Buckner, Z. (2018). Examining the relationship between job characteristics and job satisfaction among southern prison staff. Routledge, Taylor & Francis Group; 37(1): 24 -34.
Li, N., Zhang, L., Xiao, G., QianL, U.C. (2019). The relationship between workplace violence, job satisfaction and turnover intention in emergency nurses. International Emergency Nursing; 45(9): 50-55.
Lomas, T., Ivtzan, I. (2016). Second wave positive psychology: Exploring the Positive-Negative Dialectics of Wellbeing. Journal of Happiness Studies; 17(1): 1753-1788.
Mrhalek, T., Kajanova, A. (2018). Work satisfaction and mental pressure of social workers and workers in social services. Social Sciences in Health; 20(2): 166-170.
Qaramlaki, A.F., NouqFallah, R. (2018). Obstacles to Growth Professional Ethics in Organizations. Tehran: Cultural Institute of Bashra Research.. P. 98-102. [Persian]
Sang, L., Xia, D., Ni, G., Cui, Q., Wang, J., Wang, W. (2019). Influence mechanism of job satisfaction and positive affect on knowledge sharing among project members: Moderator role of organizational commitment. Journal of Engineering, construction & Architectural Management; 27(1): 245-269.
Sari, R.L., Seniati, A.N.L. (2018). The role of professional commitment as a mediator in the relationship between job satisfaction and organization commitment among lectures in higher-education institutions. Perspective from Psychology & Behavioral Science; 101(6): 166-176.
Seligman, M.E.P. (2015). Positive intervention: more evidence of effectiveness Authentic Happiness Newsletter; p. 56-60.
Spector, P.E. (1997). Job satisfaction: application assessment causes, and consequences, 1st ed. Thousand Oaks: Sage Publications; p. 132-140.
Wong, P.T.P. (2019). Second Wave Positive Psychology Contribution to Counselling Psychology. Journal counselling psychology quarterly; 32(4): 275-284.
_||_