اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر اهمالکاری تحصیلی و بهزیستی روانشناختی و اجتماعی دانشآموزان
الموضوعات :
1 - دانشگاه آزاد اسلامی
الکلمات المفتاحية: بهزیستی روانشناختی, دانشآموزان, بهزیستی اجتماعی, ذهنآگاهی, اهمالکاری تحصیلی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر اهمالکاری تحصیلی و بهزیستی روانشناختی و اجتماعی دانشآموزان انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا نیمه-تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانشآموزان مقطع متوسطه شهر کرج در سال تحصیلی 97-1396 بودند که از میان آنها 30 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 60 دقیقهای با روش ذهنآگاهی آموزش دید. گروهها پرسشنامههای اهمالکاری تحصیلی (سولومون و راثبلوم، 1984)، بهزیستی روانشناختی (ریف، 1980) و بهزیستی اجتماعی (کییز، 1998) را تکمیل کردند. دادهها به کمک نرمافزار SPSS-19 و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که ذهنآگاهی باعث کاهش اهمالکاری تحصیلی و افزایش بهزیستی روانشناختی و اجتماعی دانشآموزان شد (01/0P<). نتایج حاکی از اهمیت ذهنآگاهی در بهبود اهمالکاری تحصیلی و بهزیستی روانشناختی و اجتماعی دانشآموزان میباشد. بنابراین مشاوران مدارس میتوانند از روش ذهنآگاهی برای کاهش اهمالکاری تحصیلی و افزایش بهزیستی روانشناختی و اجتماعی دانشآموزان استفاده کنند.
_||_