ارتباط جهتگیری اجتماعی و مسئولیتپذیری اجتماعی با رفتار اخلاقی مدیران بانکها
الموضوعات :حسین سلم آبادی 1 , حوریه وطن خواه 2 , فاطمه شریفی 3 , شیوا ممیز 4 , امیر آهنگری 5 , ثمینه بهادری جهرمی 6
1 -
2 -
3 -
4 -
5 -
6 -
الکلمات المفتاحية: مدیران بانکها, رفتار اخلاقی, جهتگیری اجتماعی, مسئولیتپذیری اجتماعی,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف بررسی ارتباط جهتگیری اجتماعی و مسئولیتپذیری اجتماعی با رفتار اخلاقی مدیران بانکها انجام شد. این مطالعه توصیفی - تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش همه مدیران بانکهای شهرستانهای ورامین و پیشوا در سال 1395 بودند. از میان آنان 160 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده و همه آنها پرسشنامههای جهتگیری اجتماعی (هریسون، 2001)، مسئولیتپذیری اجتماعی (قلاوندی و همکاران، 1393) و رفتار اخلاقی (سوانسون و هیل، 1993) را تکمیل کردند. دادهها با روشهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل گامبهگام تحلیل شدند. نتایج نشان داد جهتگیری اجتماعی و مسئولیتپذیری اجتماعی با رفتار اخلاقی مدیران بانکها رابطه مثبت و معنادار داشتند. همچنین جهتگیری اجتماعی و مسئولیتپذیری اجتماعی توانستند 5/33 درصد از تغییرات رفتار اخلاقی مدیران بانکها را پیشبینی کنند که سهم جهتگیری اجتماعی از مسئولیتپذیری اجتماعی بیشتر بود (01/0P<). بنابراین پیشنهاد میشود برای بهبود رفتار اخلاقی مدیران بانکها میزان جهتگیری اجتماعی و مسئولیتپذیری اجتماعی آنان را افزایش دهند. همچنین پیشنهاد میشود مسئولان و برنامهریزان به نشانههای متغیرهای مذکور توجه کرده و بر اساس آنها برنامههایی را برای بهبود رفتار اخلاقی مدیران بانکها طراحی و اجرا کنند.
_||_