کیفیت (QFD) در ارزیابی کیفی پروژه های ساختمانی (مطالعه موردی: پروژه مسکن مهر شهرستان سنندج)
الموضوعات :Heirsh Soltanpanah 1 , Said Hoseini 2
1 - Assistant Professor in Industrial Engineering, Sanandaj Branch, Isalmic Azad University, Sanandaj, Iran
2 - Academic Member, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran
الکلمات المفتاحية: Construction Projects, توسعه عملکرد کیفیت, QFD, AHP, فرآیند تحلیل سلسله مراتبی, پروژه ساختمانی, شاخص کیفیت پروژه, پروژه مسکن مهر, QPI, Mehr Mass Construction Project,
ملخص المقالة :
موضوع کیفیت پروژه های مسکن مهر که از سال 1386 در کشور ایران به صورت فراگیر به اجرا در آمده است، همواره مقولهای چالش برانگیز برای متقاضیان و همچنین متولیان و سایر دست اندرکاران پروژه های مذکور بوده است. گرچه جهت ارزیابی کیفیت پروژه های ساختمانی، کمتر مطالعات اختصاصی انجام پذیرفته، ولی روش های مختلفی برای بررسی این گونه از پروژه ها می تواند مطرح گردد. در این راستا روش QFD به جهت تکیه بر ملاحظات مورد نظر مشتریان،میتواند یکی از مناسب ترین روش ها جهت ارزیابی کیفی این نوع از پروژه ها باشد. در این مقاله از دو رویکرد استراتژیک و عملیاتی QFD استفاده شده است. در رویکرد استراتژیک بیشتر به بعد کلان مفاهیم کیفیت پرداخته و گسترش کیفیت را درسطح مدیریتی فرآیند تولید و خدمات مورد توجه قرار میدهد. به این منظور طی دو مرحله به موضوع پرداخته شده است. در مرحله اول با استفاده از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و توسعه عملکرد کیفیت (QFD) اطلاعات حاصله مورد تحلیل قرار گرفته و مشخص می شود که بین 16 مؤلفه کیفیت ساختمان و سه عامل ذی مدخل در پروژه های ساختمانی مسکن مهر، یعنی طراح، مجری و سازمان مسکن چه رابطه ای وجود داشته و نقش هر کدام از این سه عامل در ارتقای کیفیت این پروژه ها چه میزان است. در مرحله بعد میزان تطابق پروژه های اجرا شده مسکن مهر با حالت ایده آل مشخص می گردد. نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان می دهد که نقش سه عامل طراح، مجری و سازمان مسکن، در احداث مطلوب پروژه مسکن مهر تقریباً یکسان می باشد. همچنین شاخص کیفیت پروژه (QPI) اجرا شده مسکن مهر شهرستان سنندج حدود 53 درصد است. این مدل برای ارزیابی کیفیت کلیه پروژه های عمرانی قابل تعمیم است.
1-Akao,Y., & Shigeru, M. (1994). QFD: The Customer-driven approach to quality planning and development, APO.
2- Badri, M. A. (2001). A Combined AHP-GP Model for Quality Control System. International Journal of Production Economics, 27-40.
3-Chan, L. K., & Ming, L. (1998). Prioritizing the technical measures in Quality function deployment, Quality Engineering.
4- Danaeifard, H., & Alvani, M. (2004). Quantitative research methodology in management: a comprehensive approach, Safaar Press.
5- Dagdeviren, M., Yavuz, S., & Kilinc, N. (2009). Weapon Selection Using AHP and TOPSIS Method Under Fuzzy Environment. Journal of Expert Systems with applications, 8143-8151.
6- Dong, E., & Lee, T. K., & Arditi, D. (2009). Automated stochastic quality function deployment system for measuring the quality performance of design/build contractors.
7- Lee, D. E., & Arditi, D. (2006). Total Quality Performance of D/B Firms Using Quality Function Deployment, Journal of Construction Engineering and Management.
8- Momeni, M. (2006). Modern Topics in Operations Research. Tehran University Press.
9- Naderi, E., & Seyfenaraghi, M. (1992). Research and evaluation methods in humanities, Badr press.
10-Terninko, John. (1996). QFD: Customer driven product design, Prentice Hall.
11- Saaty, Y. L. (1980). The Analytic Hierarchy Process. New York: McGraw-Hill
12- Wang, J. J., & Yang, D. L. (2007). Using a Hybrid Multi Criteria Decision Aid Method for Information Systems Outsourcing. Journal of Computer and Operation Research, 34, 3691-3700
13-Yi, K., & Juan, Y., & Horng, P. (2009). Housing refurbishment contractor's selection based on a hybrid fuzzy-QFD approach Elsevier.
14- Yi, Q., & Yang, S., & Qing, W. (2003). A fuzzy quality function deployment system for buildable design decision-makings, Elsevier.
_||_1-Akao,Y., & Shigeru, M. (1994). QFD: The Customer-driven approach to quality planning and development, APO.
2- Badri, M. A. (2001). A Combined AHP-GP Model for Quality Control System. International Journal of Production Economics, 27-40.
3-Chan, L. K., & Ming, L. (1998). Prioritizing the technical measures in Quality function deployment, Quality Engineering.
4- Danaeifard, H., & Alvani, M. (2004). Quantitative research methodology in management: a comprehensive approach, Safaar Press.
5- Dagdeviren, M., Yavuz, S., & Kilinc, N. (2009). Weapon Selection Using AHP and TOPSIS Method Under Fuzzy Environment. Journal of Expert Systems with applications, 8143-8151.
6- Dong, E., & Lee, T. K., & Arditi, D. (2009). Automated stochastic quality function deployment system for measuring the quality performance of design/build contractors.
7- Lee, D. E., & Arditi, D. (2006). Total Quality Performance of D/B Firms Using Quality Function Deployment, Journal of Construction Engineering and Management.
8- Momeni, M. (2006). Modern Topics in Operations Research. Tehran University Press.
9- Naderi, E., & Seyfenaraghi, M. (1992). Research and evaluation methods in humanities, Badr press.
10-Terninko, John. (1996). QFD: Customer driven product design, Prentice Hall.
11- Saaty, Y. L. (1980). The Analytic Hierarchy Process. New York: McGraw-Hill
12- Wang, J. J., & Yang, D. L. (2007). Using a Hybrid Multi Criteria Decision Aid Method for Information Systems Outsourcing. Journal of Computer and Operation Research, 34, 3691-3700
13-Yi, K., & Juan, Y., & Horng, P. (2009). Housing refurbishment contractor's selection based on a hybrid fuzzy-QFD approach Elsevier.
14- Yi, Q., & Yang, S., & Qing, W. (2003). A fuzzy quality function deployment system for buildable design decision-makings, Elsevier.