شناسایی عوامل موثر بر تولید در صنعت فرش با استفاده از تکنیک همگرایی جوهانسون-جوسیلیوس: مطالعه موردی استان کردستان
الموضوعات :Anvar khosravi 1 , Ramiar Refaei 2 , Hozan Refaei 3
1 - Ph.D Student and Faculty Member, Department of Economics, Islamic Azad University, Sanandaj Branch
2 - Ph.D Student and Instructor of Economics, Islamic Azad University, Sanandaj Branch,
3 - Master Student of Business Administration, Islamic Azad University, Sanandaj Branch
الکلمات المفتاحية: صنعت فرش, شاخصهای اقتصادی, همگرایی جوهانسون جوسیلیوس, Carpet Industry, Economic indexes, Johansen-Juselius Cointegration,
ملخص المقالة :
صنعت فرش در استان کردستان از قدمت و پیشینه طولانی برخوردار است بطوریکه در وضعیت کنونی از لحاظ ظرفیت ها و پتانسیلهای تولید و صادرات فرش، استان کردستان از مزیت نسبی برخوردار بوده و با ظرفیت بالای تشکلهای صنفی توان گسترش تولید و صادرات به بازارهای جهانی را داراست. این مقاله به برآورد تولید فرش در استان کردستان می پردازد. جهت برآورد تابع تولید فرش، سه شاخص اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی تعریف شده است و برای هر شاخص، دو متغیر معرفی شده است. با استفاده از روش همگرایی جوهانسون – جوسیلیوس و دوره زمانی 1390-1380، نتایج بلند مدت نشان می دهد که ارتباط مثبت و معنی داری بین متغیرهای معرفی شده و تولید فرش در استان وجود دارد. با توجه به ضریب ECM کوتاه مدت برآورد شده و قابل اتکا بودن نتایج در سطح 90% می توان گفت، روند حرکت متغیرها به سمت تعادل بلند مدت از تعدیل خوب و قابل توجیهی برخوردار است.
1- Arman, A., & Mohammadi, M. (2005). The Estimation of Effective Factors in the Export of Iranian Carpet, Quarterly of Quantitative Economics, 2(3).
2- Farahbakhsh, N.(2002). Analysis Effective Factors on Carpet Exports, Journal of Economic Research, 4, 223-236.
3- Ghamsari, I., Ghodrati, H., & Rezaei, H. (2010). Effective Factors in Carpet Export in the form of SWOT Matrix: The Case of Isfahan Province Carpet Organizations, Cooperation Quarterly, 21(2).
4- Hagh Shenas Kashani, F., Saeidi, N., & Hasan Poor Pazovari, M. (2010). Strategic Planning for Iranian Carpet Industry using SWOT Matrix on the verge of Membership in WTO, Commercial Reviews Quarterly, 2010, 8(43), pp 58-65.
5- Heshmati Razavi, F. A. (2013). The History and Evolutionary Development of Iranian Carpet, Tehran, The Organization for Researching and Composing University Textbooks in the Humanities (SAMT).
6- Hosseini, M. A., & Parmeh, Z. (2004). The Structure of the Global Market of Carpet and the Target Markets of Iran, Commercial Research Quarterly, 30, pp. 83-114.
7- Latifi, S., Sa’di, H. A., Ghorbanali Fami, H., & Moshref, M. (2013). The Analysis of the Economic-Social Effects of Rural Carpet Organizations of Hamedan Province, Journal of Applied Research in Geographic Sciences, 4(32).
8- Noforsati, M. (1999). Unit Root and Collectiveness in Econometrics, Tehran, Rasa Cultural Services Institute.
9- Panahi, H., & Refaei, R. (2012). The Effect Size of Government on Economic Growth In Iran, Quarterly Journal of Economic Modelling, 2(18), 123-138
10- Persian Carpet Association in Japan [PCAJ].2014. kurdistan carpet industry in attempt for achive of lost credity. http://www.persiancarpetassociation.com
11- Sham Abadi, M. A., & Hosseini, Kh. (2005). Designing an Export Marketing Pattern for Iranian Carpet, Journal of Humanities Training, Management Special Issue, 42.
12- Statistics and Information from Iranian National Carpet Center, (2014) www. http://incc.ir.
_||_
1- Arman, A., & Mohammadi, M. (2005). The Estimation of Effective Factors in the Export of Iranian Carpet, Quarterly of Quantitative Economics, 2(3).
2- Farahbakhsh, N.(2002). Analysis Effective Factors on Carpet Exports, Journal of Economic Research, 4, 223-236.
3- Ghamsari, I., Ghodrati, H., & Rezaei, H. (2010). Effective Factors in Carpet Export in the form of SWOT Matrix: The Case of Isfahan Province Carpet Organizations, Cooperation Quarterly, 21(2).
4- Hagh Shenas Kashani, F., Saeidi, N., & Hasan Poor Pazovari, M. (2010). Strategic Planning for Iranian Carpet Industry using SWOT Matrix on the verge of Membership in WTO, Commercial Reviews Quarterly, 2010, 8(43), pp 58-65.
5- Heshmati Razavi, F. A. (2013). The History and Evolutionary Development of Iranian Carpet, Tehran, The Organization for Researching and Composing University Textbooks in the Humanities (SAMT).
6- Hosseini, M. A., & Parmeh, Z. (2004). The Structure of the Global Market of Carpet and the Target Markets of Iran, Commercial Research Quarterly, 30, pp. 83-114.
7- Latifi, S., Sa’di, H. A., Ghorbanali Fami, H., & Moshref, M. (2013). The Analysis of the Economic-Social Effects of Rural Carpet Organizations of Hamedan Province, Journal of Applied Research in Geographic Sciences, 4(32).
8- Noforsati, M. (1999). Unit Root and Collectiveness in Econometrics, Tehran, Rasa Cultural Services Institute.
9- Panahi, H., & Refaei, R. (2012). The Effect Size of Government on Economic Growth In Iran, Quarterly Journal of Economic Modelling, 2(18), 123-138
10- Persian Carpet Association in Japan [PCAJ].2014. kurdistan carpet industry in attempt for achive of lost credity. http://www.persiancarpetassociation.com
11- Sham Abadi, M. A., & Hosseini, Kh. (2005). Designing an Export Marketing Pattern for Iranian Carpet, Journal of Humanities Training, Management Special Issue, 42.
12- Statistics and Information from Iranian National Carpet Center, (2014) www. http://incc.ir.