شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر موفقیت مدیریت دانش با تکنیکهای SAW و FAHP
الموضوعات :
Elmira Rahimi
1
,
Majid Bagherzadeh Khajeh
2
1 - M.A, Department of Industrial Management, Operations Research, Islamic Azad University, Tabriz Branch, Tabriz, Iran
2 - Assistant Professor, Department of Management, Islamic Azad University, Tabriz Branch, Tabriz, Iran
تاريخ الإرسال : 11 السبت , جمادى الأولى, 1437
تاريخ التأكيد : 17 الأحد , ذو الحجة, 1437
تاريخ الإصدار : 07 الخميس , ذو الحجة, 1437
الکلمات المفتاحية:
fuzzy analytical hierarchy process,
تحلیل سلسله مراتبی فازی,
t-test,
موفقیت مدیریت دانش,
عوامل کلیدی,
آزمون t- test,
مجموع سادهی وزنی,
knowledge management success,
Critical success factors (CSF),
additive weighting method,
ملخص المقالة :
در عصر دانایی محور، دانش به عنوان مزیت رقابتی محسوب می شود که برای استفاده صحیح از آن باید به درستی مدیریت شود. اولین گام جهت اجرای یک سیستم، شناخت عوامل کلیدی می باشد. در طراحی و اجرای مدیریت دانش نیز عواملی وجود دارند که نقش حیاتی تر دارند و با تمرکز حول محورهای اصلی، روند اجرای سیستم را تسهیل و تسریع می گردانند. هدف این تحقیق شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر موفقیت مدیریت دانش می باشد. جامعه آماری کلیه کارشناسان خبره پالایشگاه تبریز به تعداد ۳٠ نفر می باشد و به علت محدود بودن نیازی به نمونه گیری نبوده و کل جامعه مورد مطالعه قرار گرفت. برای جمع آوری داده ها، از 2 پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده که با بررسی نظر خبرگان و استفاده از آزمون کرونباخ روایی و پایایی سؤالات مورد سنجش قرار گرفته است. برای شناسایی عوامل از آزمون T- test استفاده شد. براساس یافته ها 4 عامل رویه مدیریت، تلاش های سازمانی و توسعه، فناوری اطلاعات، نرخ تأمین و پذیرش به عنوان عوامل کلیدی شناسایی شده و اولویت بندی آنها طبق روش مجموع ساده وزنی به صورت رویه مدیریت، تلاش های سازمانی، نرخ تأمین و پذیرش و فناوری اطلاعات و با روش تحلیل سلسله مراتبی فازی رویه مدیریت، تلاش سازمانی، فناوری اطلاعات و نرخ تأمین و پذیرش می باشد. از جمله اهمیت مدیریت دانش میتوان به تشخیص کمبودها در دانش سازمانی، بهرهوری بیشتر از سرمایههای انسانی، ارائه کالاها با ارزش افزوده بیشتر، رضایتمندی مشتریان و کارکنان، تقویت موقعیت رقابتی سازمان، اشاره کرد.
المصادر:
Amirnejad, G., Gheitani, A., Goordagooni, I., & Ahmadifard, M. (2013). Prioritizing critical success factors of knowledge management using FAHP: A case study in Refah Bank branches of Iran. European Online Journal of Natural and Social Science, 2(3), 261-272.
Bello, K., & Margilaj, E. (2015). Critical Success Factors of Knowledge Management in Albania Business Organizations. European Journal of Research and Reflection in Management Sciences, 3(2), 15-24.
Chang, T. H., & Wang, T. C. (2009). Using the fuzzy multi-criteria decision making approach for measuring the possibility of successful knowledge management. Information Sciences, 179, 355-370.
Goonesekera, T. (2012). Measuring Knowledge Management Maturity Levels in the Manufacturing Sector Using Fuzzy Logic Theory (Doctoral dissertation). La Trobe University Bundoora, Victoria 3086, Australia.
Hafezi, Sh. (2014). To evaluate the ability of knowledge management in organizations. Retrieved from http://www.researchmethod90.blogfa.com/post-504.aspx.
Hwang, C. L. & Yoon, K. (1981), Multiple Attribute Decision Making: Method and Applications A State-of-the-Art Survey, Springer Verlag.
Latifi, M. H. (2004). Knowledge management (Success in the global economy based on information), 1st edition. Tehran: Semat press.
Liao, S.H. (2003). Knowledge management technologies and applications – literature review from 1995 to 2002. Expert Systems with Applications, 25, 155–164.
Mogheli, A. (2006). The role of knowledge management critical success factors in gaining competitive advantage. Noor Magazine, 6(1), 82- 85.
Momeni, M. (2010). New topics in Operations Research (5th Ed). Moalef. Press.
Nikfetrat, B. (2004). Knowledge Management in a Week, Tehran: Quality and Management Press.
Sanjaghi, M. A., Jonidi Jafari, Y., & Ghazanfari, M.J. (2013). Measurement processes and key success factors of knowledge management. Journal of protective security research Imam Hussein University, 2(2), 83- 85.
Sarvary, M. (1999). Knowledge Management and Competition in the Consulting Industry. California Management Review, 41(2), 95- 107.
Shojaie, A. A., Torabi, G., & Sedighi, M. M. (2012). Proposing a novel method for assessment of Knowledge Management performance: using Balanced Scorecard. WULFENIA Journal KLAGENFURT, AUSTRIA, 19(8).
Wiig, K. (1997). Knowledge Management: Where Did It Come From and Where Will It Go. Expert Systems with Applications, 13(1), 1- 14.
Wong, K. Y., & Aspinwall E. (2004). Characterizing Knowledge Management in the small business environment. Journal of Knowledge Management, 8 (3), 44-61.
_||_
Amirnejad, G., Gheitani, A., Goordagooni, I., & Ahmadifard, M. (2013). Prioritizing critical success factors of knowledge management using FAHP: A case study in Refah Bank branches of Iran. European Online Journal of Natural and Social Science, 2(3), 261-272.
Bello, K., & Margilaj, E. (2015). Critical Success Factors of Knowledge Management in Albania Business Organizations. European Journal of Research and Reflection in Management Sciences, 3(2), 15-24.
Chang, T. H., & Wang, T. C. (2009). Using the fuzzy multi-criteria decision making approach for measuring the possibility of successful knowledge management. Information Sciences, 179, 355-370.
Goonesekera, T. (2012). Measuring Knowledge Management Maturity Levels in the Manufacturing Sector Using Fuzzy Logic Theory (Doctoral dissertation). La Trobe University Bundoora, Victoria 3086, Australia.
Hafezi, Sh. (2014). To evaluate the ability of knowledge management in organizations. Retrieved from http://www.researchmethod90.blogfa.com/post-504.aspx.
Hwang, C. L. & Yoon, K. (1981), Multiple Attribute Decision Making: Method and Applications A State-of-the-Art Survey, Springer Verlag.
Latifi, M. H. (2004). Knowledge management (Success in the global economy based on information), 1st edition. Tehran: Semat press.
Liao, S.H. (2003). Knowledge management technologies and applications – literature review from 1995 to 2002. Expert Systems with Applications, 25, 155–164.
Mogheli, A. (2006). The role of knowledge management critical success factors in gaining competitive advantage. Noor Magazine, 6(1), 82- 85.
Momeni, M. (2010). New topics in Operations Research (5th Ed). Moalef. Press.
Nikfetrat, B. (2004). Knowledge Management in a Week, Tehran: Quality and Management Press.
Sanjaghi, M. A., Jonidi Jafari, Y., & Ghazanfari, M.J. (2013). Measurement processes and key success factors of knowledge management. Journal of protective security research Imam Hussein University, 2(2), 83- 85.
Sarvary, M. (1999). Knowledge Management and Competition in the Consulting Industry. California Management Review, 41(2), 95- 107.
Shojaie, A. A., Torabi, G., & Sedighi, M. M. (2012). Proposing a novel method for assessment of Knowledge Management performance: using Balanced Scorecard. WULFENIA Journal KLAGENFURT, AUSTRIA, 19(8).
Wiig, K. (1997). Knowledge Management: Where Did It Come From and Where Will It Go. Expert Systems with Applications, 13(1), 1- 14.
Wong, K. Y., & Aspinwall E. (2004). Characterizing Knowledge Management in the small business environment. Journal of Knowledge Management, 8 (3), 44-61.