ارزیابی عملکرد به کمک فرآیند تحلیل شبکهای فازی(FANP) و کارت امتیازی متوازن(BSC) (مطالعه موردی: شرکت پتروشیمی اصفهان)
الموضوعات :
Ali Asghar Anvari Rostami
1
(Professor of Department of Accounting, Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran)
Mohammad Rasoul Heshmati
2
(M.A Student in Business Management, Ferdowsi University of Mashhad, Mashahad, Iran)
Maisam Shaverdi
3
(M.A in Industrial Management, Member of Young Researchers Club, Ilam Branch, Islamic Azad University, Ilam, Iran)
Vahab Bashiri
4
(M.A in Accounting, Imam khomeini international university, Qazvin, Iran.)
الکلمات المفتاحية: ارزیابی عملکرد, Performance Evaluation, مدیریت استراتژیک, Balanced scorecard (BSC), strategic management, Analytic network process (ANP), کارت امتیازی متوازن(BSC), فرآیند تحلیل شبکهای(ANP), ارزیابی فازی, Fuzzy evaluation,
ملخص المقالة :
کارت امتیازی متوازن(BSC) به عنوان یک ابزار ارزیابی استراتژیک، روشی جهت تعیین عملکرد تجاری با استفاده از شاخصهای پیشرو برپایه ی دورنما و استراتژی ها است. این موضوع در مرور ادبیات این مقاله اشاره شده است که با وجود اینکه ابعاد مفهومی و نظری کارت امتیازی متوازن به خوبی بررسی شده است اما این روش ناکارایی هایی در اجرای کمی داشته و برخی مسائل باید دوباره حل شوند. موضوع این مقاله، ابعاد سنجشی و ارزیابی کارت امتیازی متوازن را پوشش میدهد. در این پژوهش رویکرد کارت امتیازی متوازن با فرآیند تحلیل شبکه ای فازی(FANP) جهت سطح عملکرد تجاری شرکت پتروشیمی اصفهان برپایه ی دورنما و استراتژی آن ادغام شده است. علت ترکیب این دو مدل وجود رابطه متقابل بین شاخص های اثرگذار کارت امتیازی متوازن بر هم است که ANP فازی این مشکل را برطرف می کند. جهت طراحی مدل ابتدا لیستی از شاخصهای مرتبط با استفاده از مرور ادبیات موجود استخراج و سپس توسط کارشناسان شرکت پتروشیمی اصفهان بررسی و مدل نهایی پیشنهاد گردید. نتایج حاکی از آن است که شاخص مالی مهمترین شاخص در شرکت مزبور است. مدل پیشنهادی نشان داده که شاخص های عملکردی می تواند با ابعاد مختلف کارت امتیازی متوازن به کمک تکنیک ANP فازی ادغام شود.
_||_