متنوع سازی صادرات محصولات دارویی ایران با کاربرد علم شبکه و تئوری فضای محصول
الموضوعات :
Anvar Khosravi
1
(Department of Economic, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran.)
saeed Daie-Karimzadeh
2
(Department of Economic, Isfshan (Khorasgan) Branch,, Islamic Azad University, Isfahan, Iran)
Behrooz Shahmoradi
3
(financing and economics National Research Institute for Science Policy (NRISP), Tehran, Iran)
Heirsh Soltanpanah
4
(Management Department, Faculty of Humanities, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran)
الکلمات المفتاحية: کشورهای رهبر, صنعت دارو, شناسایی, تسهیل, سامانه هماهنگ,
ملخص المقالة :
تنوع و تحول ساختاری در اقتصاد، نقش مهمی در فرایند توسعه کشورها ایفا می کند.اما تنوع در تولید و صادرات محصولات دارویی با توجه به ارتباط مستقیم با سلامت انسان و نیز همه گیری کوویید 19 در دو سال اخیر اهمیت دوچندان یافته است. یکی از رویکردهای کاربردی در این زمینه تئوری ساختارگرایان جدید است که با استفاده از آن می توان مزیت های نسبی آشکار و پنهان را شناسایی و راهکارهای عملی جهت تحقق متنوع سازی اقتصاد را پیشنهاد نمود. با بهره گیری از تئوری فضای محصول و علم شبکه و کلان داده صادرات کشورها(پنجساله2018-2014) نتایج بیان گرآن است که ایران از میان 29 محصول دارویی بر مبنای کدهای HS6 درصادرات 4 کد محصول دارای مزیت نسبی آشکار شده، 7 کد محصول دارای مزیت نسبی پنهان و 18 کد محصول فاقد مزیت نسبی آشکار شده و یا پنهان جهت صادرات می باشد. در نهایت اولویت گذاری 7 محصول دارای مزیت نسبی پنهان بر اساس استراتژی ترکیبی با روشهای بردا و کپ لند مشخص و کشورهای پیشرو در هر محصول جهت الگوبرداری ایران تعیین گردیدند.
comprative advantage the product space. Harvard University. Working
128.
Using Product Spaces and Economic Complexity Theories. Iranian Journal of Economic Studies, 9(2), 595-621. DOI: 10.22099/ijes.2021.40183.1744.
Economics of Innovation and New Technology, 26(5), 489–500.
_||_
comprative advantage the product space. Harvard University. Working
128.
Using Product Spaces and Economic Complexity Theories. Iranian Journal of Economic Studies, 9(2), 595-621. DOI: 10.22099/ijes.2021.40183.1744.
Economics of Innovation and New Technology, 26(5), 489–500.