کلان داده و تاثیر آن بر دستیابی صنعت بانکداری ایران به مزیت رقابتی
الموضوعات : Industrial Managementfoad Kouhzadi 1 , hossin gharebiglou 2 , hossin boudaghi khaje nouber 3 , yaghoub alavi matin 4
1 - PhD Student, Management, Ajab Shir Branch, Islamic Azad University, Ajab Shir, Iran
2 - Assistant Professor of Management, Ajab Shir Branch, Islamic Azad University, Ajab Shir, Iran
3 - Assistant Professor, Department of Management, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
4 - Assistant Professor, Department of Management, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
الکلمات المفتاحية: کلان داده, کسب مزیت رقابتی, رعایت مسائل اخلاقی, صنعت بانکداری ایران, حریم شخصی مشتری,
ملخص المقالة :
چکیدهافزایش حجم و پیچیدگی داده های دیجیتال و نقش آن بعنوان ابزاری برای پشتیبانی از کسب مزیت رقابتی برای بانک ها، نیاز به استفاده از ابزار و تکنیک های نوین در کسب ارزش داده، تحلیل و پردازش آن را افزایش داده است و در این شرایط دسترسی به جریان داده در مبادلات نوین مالی دشوارتر شده است و این امر ضرورت استفاده مدیران بانکی از راهبرد کلان داده در جهت حل چالشهای مالی و بهرهبرداری از فرصتهای پیش رو برای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار دوچندان ساخته است. هدف پژوهش حاضر شناسایی اثرات راهبرد کلان داده بر دستیابی به مزیت رقابتی در صنعت بانکداری ایران است و از این رو در پژوهش حاضر تلاش شده تا مدل کلان داده با مدنظر قرار دادن مسائل اخلاقی و حریم شخصی مشتریان و تأثیرات آنها در دستیابی به مزیت رقابتی در صنعت بانکداری ارائه گردد. فرضیههای مدل مذکور با استفاده از نظرات نمونه پژوهش، شامل مدیران عامل، مدیران و کارکنان فناوری اطلاعات و ارتباطات، مدیران و کارکنان بازاریابی 20 بانک از طریق پرسشنامه مورد ارزیابی قرارگرفته است و نتایج بدست آمده نشان از این دارد که بانک ها با بکارگیری راهبرد کلان داده به کسب مزیت رقابتی دست مییابند. بعلاوه، مسائل اخلاقی و حریم شخصی مشتریان بر رابطه راهبرد کلان داده با دستیابی به مزیت رقابتی تأثیر میگذارد.
