تحلیل عرفانی نقش زنان در نخستین حماسه انگلیسی « بیوولف»
الموضوعات :
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، گروه زبان انگلیسی، اهواز، ایران.
الکلمات المفتاحية: عرفان, حماسه, mysticism, epic, بیوولف, شخصیت زن, Beowulf, women characters,
ملخص المقالة :
بیوولف قدیمی ترین حماسه انگلیسی است که در قرن هشتم میلادی به زبان انگلیسی باستان نوشته شده است. شاید این حماسه ، کهن ترین اثر بزرگ در زبان های جدید اروپایی باشد. هدف این پژوهش یافتن اصول اخلاقی و کاربرد آن در سلوک عرفانی در زندگی بشر نخستین است. در بسیاری از سرزمین های جهان، زنان همواره یکی از عناصر اصلی نهضت های رهایی بخش به حساب می آیند که دوشادوش مردان جنگیده اند تا سرنوشت ملت خود را رقم بزنند. در این حماسه شخصیت شش زن به اشتراک گذاشته شده که هرکدام از آنها نقش های متنوعی را در طول این حماسه دارند. تجزیه و تحلیل دقیق بیولف نشان دهنده ی ارزشهای عرفانی و چگونگی شخصیت زن به عنوان موضوع اصلی در داستان و جامعه ی آن زمان در شعر است. تجزیه و تحلیل شخصیت زن از دیدگاه های مختلف در بیوولف قطعا نشان می دهد که چگونه با عرفان و خصوصیات ، اخلاق و ارزش ها تعبیه شده است.با وجود اینکه این حماسه تحقیق کامل قهرمانانه دوره آنگلوساکسون است، برخی از شخصیت های زن بخشی جدایی ناپذیراز طرح کل شعر می باشد.
حاتم پور، شبنم (1388). حماسه های بزرگ قهرمانان آسیب پذیر، چاپ اول، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی شوشتر.
شمیسا، سیروس (1389). انواع ادبی ، چاپ چهارم ، تهران ،انتشارات میترا.
منصور نژاد، م . (1381). « مسأله زن، اسلام و فمنیسم »، تهران ،برگ زیتون.
Battaglia, F. (1991). The Germanic earth goddess in Beowulf, Mankind Q.XXXI:4, p:415–446.
Birren, F. (1988). The Symbolism of Color. New Jersey: Citadel Press, P: 11.
Carr Porter, D. (2001). The Social Centrality of Women in Beowulf, Western Michigan University, The Heroic Age Issue 5 , p:5.
Chadwick, N. (1974). The Celts. Auckland: Penguin Books, P:153-161.
Donaldson, E. T. (2002). Beowulf. Ed. Nicholas Howe. New Yotk: W.W. Norton & Company, P: 12-13.
Encyclopedia Britannia Macropaedia. (1943). Vol.12 ,William Benton publisher, P.786.
Fulk, R. D. & Harris, J. (2002). Beowulf: Beowulf’s Name. London: Norton&Company, P:18.
Hopper,V. F. (1969). Medieval Number Symbolism. NewYork: Cooper Square Publishers, P: 45.
Kendrick, T. D. (1994). The Druids. Middlesex: Tiger Books, P:100.
Kierman, K. S. (1984). "Grendel's Heroic Mother," In Geardagum 4, P:13-33.
Klaeber, F. (1922). “ Beowulf and the Fight at Finnsburg, 2nd ed. Boston: DC. Heath & Co. Publishers, , P:15.
Maslow, A. H. (1943). Psychological Review 50 (vol.4) " A Theory of Human Motivations". P: 370-96
Orchard, A. (2003). A Critical Companion to Beowulf. Cambridge: Brewer, P:103.
Overing, G. R. (1990). “Language, sign and Gender in Beowulf“ Publisher: Southern Illinois University Press; 1st edition, p:219.
Rutherford, W. (1993). Celtic Lore.Badmin: Harper Collins Publishers, P:61.
Underhill, E. (1922). mysticism, a study of nature and development of man’s consciousness, 9th edition, London: Methuen com. Limited, P:4.
Walter T. S. (1960). The Teachings of the Mystics. Newyork: The New American Library of World Literature, p:240.
Weil, S., Wills, A., Thibon, G. (1997). Gravity and Grace 236 pages Publisher: Bison Books, P: 11.
_||_