نقش شیوههای فرزندپروری مادران ، سرمایه فرهنگی خانواده و مهارت های اجتماعی در تربیت دختران
الموضوعات :
1 - معاون اجرایی مدرسه دخترانه مقطع ابتدایی، گروه آموزش ابتدایی، ناحیه یک اهواز، اهواز، ایران.
الکلمات المفتاحية: مهارت های اجتماعی, سرمایه فرهنگی خانواده, شیوه فرزندپروری مادران,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش شیوههای فرزندپروری مادران، سرمایه فرهنگی خانواده و مهارت های اجتماعی در تربیت دختران بود.جامعه پژوهش کلیه متون روان شناسی شیوه های فرزندپروری، سرمایه فرهنگی و مهارتهای-اجتماعی در تربیت دختران بود. نمونه پژوهش مطالب شیوه های فرزندپروری مادران ، سرمایه فرهنگیخانواده و مهارتهای اجتماعی بود. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است.گردآوری اطلاعات با استفاده از روش کتابخانهای وفیش برداری انجام شد سپس دادهها به صورت تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که ازبین شیوه های فرزندپروری مادران، شیوه مقتدرانه بهترین روش برای تربیت کودکان به ویژه دختران است؛ تربیت فرزندان در این شیوه محدود کننده نیست و فضا برای استقلال آنها وجود دارد؛کودکانی که در این شیوه تربیت می شوند افراد سالم تری هستند و بهتر ارتباط برقرار می کنند. همچنین کودکان سرمایه فرهنگی را از طریق والدین دریافت میکنند؛ سرمایه فرهنگی به سه شکل تجسم یافته، عینیت یافته و نهادی مطرح میشود؛ کودکان و مخصوصا دختران که بیشترین وقت خود را با مادران می گذرانند، از طریق فرایند همانندسازی از رفتار و منش های نشأت گرفته از غنای فرهنگی آنان الگوبرداری می کنند و این عاملی برای رشد اجتماعی دختران می شود. سرمایه فرهنگی از اهمیت بسیاری در عقاید رایج تعلیم و تربیت مدرن برخوردار است. والدین پلی میان اندوخته های فرهنگی و عقاید موجود در زندگی روزمره و یادگیری در کودکان هستند؛ مادران بهدلیل اثرات شایانی که در آموزش و کسب مهارتهای اجتماعی کودکان ایفا می کنند بر بالندگی اجتماعی فرزندان در آینده، اهرم مهمی تلقی می شوند.
Abar, B., Carter, K. L. & Winsler, A. (2009). The effects of maternal parenting style and religious commitment on self-regulation, academic achievement, and riskbehavior among African-American parochial college students. .Journal of Adolescence, 32, 259-273. URL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18692235/
Asghari sharabiani, A., & Atadokht, A. (2019). Compare the performance of family students with oppositional defiant disorder and normal. Rooyesh-eravanshenasi journal (RRJ), 8(1), 175-182. [Persian] URL: https://frooyesh.ir/article-1-826-en.html
Baumrind, D. (1972). An exploratory study of socialization effects on Black children: Some Black-White comparisons. Child Development, 43, 261-267. URL: https://psycnet.apa.org/record/1972-31321-001
Baumrind, D. (1991). The influence of parenting style on adolescent competence and substance use. The Journal of Early Adolescence, 11(1), 56-95. URL: https://psycnet.apa.org/record/1991-18089-001
Bornstein, M.H. (2006). Parenting science and practice. In W. Damon, K. A. Renninger & I. E. Sigel (Eds.), Handbook of child psychology, Vol.4: Child psychology in practice, (pp. 893-949). New York: Wiley. URL: https://psycnet.apa.org/record/2006-08778-022
Bourdieu, P ., & Passeron, J. C. (1977). Reproduction in education, society and culture. Beverly Hills, CA: Sage. URL: https://monoskop.org/images/8/82/Bourdieu
Bourdieu, P. & et al. (2005). Social capital, trust, democracy and development. Tehran: Shirazeh Publication. URL: https://jtpsol.journals.ikiu.ac.ir/article_1825.html?lang=en
Darlying, N. (2007). Parenting style and fits correlates. URL: www.othealth.com/partitioner/ceduc/parentingstyles
Gerasham, H.) 2011.( Emotional, social, and academic adjustment of college student: A longitudinal study of rotintion. Journal of Counseling and Development, 72, 569-585. URL: https://www.scirp.org/(S(lz5mqp453edsnp55rrgjct55))/reference/ReferencesPapers.aspx?ReferenceID=2079095
Gowdini, R., Pourmohamdreza-Tajrishi, M., Tahmasebi, S., & Biglarian, A. (2017). Effect of emotion management training to mothers on the behavioral problems of offspring: parents’ view. Archives of rehabilitation, 18(1), 13-24. URL: https://doi.org/10.21859/jrehab-180113
Grolnick, W. S. & Farkas, M. (2002). Parenting and the development of children’s selfregulation. In M. H. Bornstein (Ed.), Handbook of parenting, Vol. 5: Practical issues in parenting (pp. 89-110). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. URL: https://psycnet.apa.org/record/2002-02524-003
Habiballah Nataj, L., Jadidi, M., & Tirgarei, A. (2013). A comparison of parenting styles, perfectionism and psychological problems of university students. International Journal of Basic Sciences & Applied Research, 2(7), 697-702. URL: http://www.isicenter.org.
Kopko, K. (2007). Parenting styles and adolescents. URL: http://www.human.cornell.edu/pam/outreach/parenting/research/upload/Parenting- 20Styles-20and- 20Adolescents.pdf
Maccoby, E. E. (2007). Historical overview of socialization research and theory. In J. E. Grusec & P. D. Hastings (Eds.), Handbook of socialization: Theory and research, (pp. 13-41). New York: Guilford Press. URL: https://psycnet.apa.org/record/2006-23344-001
McKinney, C., & Renk, K. (2008). Differential parenting between mothers and fathers: Implications for late adolescents. Journal of Family Issues, 29(6), 806–827. URL: https://psycnet.apa.org/record/2008-06770-005
Merrell, KW., Ervin, R. A., Peacock, G. G. (2011). School psychology for the 21st century. Foundations and practices: Guilford Press. URL: https://www.guilford.com/books/School-Psychology
Parke, R. D., & Buriel, R. (2006). Socialization in the family: Ethnic and ecological perspectives. In N. Eisenberg, W. Damon, & R. Lerner (Eds.), Handbook of child psychology: Vol. 3: Social, emotional, and personality development (6th ed., pp. 429–504). New York, NY: Wiley. URL: https://psycnet.apa.org/record/2006-08776-008
Putri, H., Suriansyah, A., Wahdini E. (2019). Effect of education income levels and parenting patterns on children’s social behavior. Journal of k6 education and management, 2(2):97-106. URL: https://doi.org/10.11594/jk6em.02.02.03
Reitman, D., Rhode, P. C., Hupp, S. D. A., & Altobello, C. (2002). Development and validation of the Parental Authority Questionnaire-Revised. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 24(2), 119-127. URL: https://psycnet.apa.org/record/2002-04020-006
Shamsi Houjgan, M., Bahreini, M., Ravanipour, M., & Bagherzadeh, R. (2020). Investigating the Relationship between Mothers' Parenting Styles and Social Skills of Primary School Children. Iranian Journal of Psychiatric Nursing, 8(5), 97-107. URL: https://ijpn.ir/article-1-1632-en.html
Shirjang, L., Mahriar, A., Javidi, H., & Hosseini, Se. (2019). The effectiveness of social skills training with parents on oppositional defiant disorder symptoms in children. Quarterly developmental psychology (journal of iranian psychologists), 15(58), 127-37. URL: https://jip.stb.iau.ir/article_664386.html?lang=en
Smetana, J.G. (2011). Adolescents, families and social development: How teens construct their worlds. West Sussex, England: Wiley-Blackwell. URL: https://www.wiley.com/en-us/Adolescents%2C+
Steinberg, L. D., & Silk, J. S. (2002). Parenting adolescents. In M.H. Bornstein (Ed.), Handbook of parenting, vol. 1, (pp.103-134). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. URL: https://psycnet.apa.org/record/2002-02629-004
Uji, M. Sakamoto, A., Adachi, K. & Kitamura, T. (2014).The impact of authoritative, authoritarian, and permissive parenting styles on children’s later mental health in Japan: Focusing on parent and child. Journal of Child and Family Studies, 23(2), 293-302. URL: https://link.springer.com/article/10.1007/s10826-013-9740-3
Vahedi, S., Mir Nasab, M., Fathi Azar, E., & Damghani Mirmahaleh, M. (2018). The effect of mindfulness-based cognitive therapy on executive functioning and social emotional learning in students with oppositional defiant disorder. Journal of Child Ment Health, 5(2), 47-58. URL: https://childmentalhealth.ir/article-1-322-en.html
Weininger, E. B., & Lareau, A. (2009). Paradoxical pathways: An ethnographic extension of Kohn’s findings on class and childbearing. Journal of Marriage and Family, 71(3), 680-695. URL: https://sociology.sas.upenn.edu/sites/default/files/Lareau2009_Kohn.pdf
_||_