واکاوی روایت زنان از آثار فردی، اجتماعی و بینالمللی اجتماعِ زنان در اربعین حسینی
الموضوعات :لیلا ثمنی 1 , معصومه شهریاری 2 , مهتاب عیدی 3
1 - دانشگاه الزهرا(س) تهران، گروه خانواده درمانی، تهران، ایران.
2 - دانشگاه شهید مطهری تهران، گروه فقه و حقوق خانواده، تهران، ایران.
3 - دانشگاه تهران، گروه معارف اسلامی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: اربعین حسینی, آثار بینالمللی, اجتماع زنان در اربعین, آثار اجتماعی, آثار فردی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش واکاوی روایت زنان از آثار فردی، اجتماعی و بینالمللی اجتماع اربعین حسینی است. جامعه پژوهش، زنان شرکت کننده در راهپیمایی اربعین حسینی بود و نمونه شامل 12 نفر از زنانی بود که دست کم یک بار تجربه حضور در پیادهروی اربعین را کسب کرده بودند که به صورت گلولهبرفی انتخاب شدند. طرح پژوهش توصیفی-تحلیلی بود که بر اساس رویکرد نظریه پردازی دادهبنیاد و با استفاده از مصاحبه نیمهساختار یافته صورت پذیرفتهاست و به منظور تکوین و تعمیق نظریه، در هرمرحله از انجام مصاحبه که به نظر میرسید ارتباط نظری میان مفاهیم جدید و نظریه برقرار است از روش نمونهگیری نظری استفاده شد. تحلیل دادهها و کدگزاری آنها نیز از طریق نرمافزار Maxqdaصورت پذیرفت، در مجموع از میان داده ها، 137 کد باز، 33 مفهوم، 14مقوله و 2 مفهوم عمده استخراج گردید. نتایج پژوهش حاکی از وجود آثار مهم و متعدد حضور زنان در مراسم اربعین حسینی به عنوان یک کنگره بینالمللی و میعادگاه شیعیان است که تأثیر بسزایی بر ارتقای دیدگاه بینالمللی نسبت به جایگاه زنان در مذهب تشیع دارد تا جایی که میتواند دال بر ضرورت مشارکت زنان در مراسم فرهنگی اجتماعی اسلامی همچون اربعین حسینی باشد.
Holy Quran
Ameli, S. R. Samiie, M. Abdol Zahra Alhojaj, Y., Zehi, H., Shajareh, M., … & Razani, M. (2017). Arbaeen Hosseini March; Capacities, challenges, symbols and meanings. Tehran: Cyberspace Policy Research Center, University of Tehran. [Persian] https://sccr.ir/files/17301.pdf
Bokhari, M. I. I. (2008). Sahihe Bokhari [Bokhari logic]. Cairo: Dar Ibn Hazm.
Danaeifard, H. (2005). Theorizing using inductive approach, fundamental theory conceptualization strategy. Journal of Clinical Psychology and Personality (Daneshvar-e-Raftar), 12(11), 57-70. [Persian] file:///C:/Users/Miss%20Safarzadeh/Downloads/57913841104.pdf
Dashti, M. (2000). Translation of Nahj al-Balaghah. Qom: Mashhur press. [Persian]
Fanaei Eshkevari, M. (2008). Position of women in Islamic thought. Qom: Moaseseh Amozesh & Pajohesh Imam Khomeini (PUH). [Persian]
Hilali, S. I. Q. (1995). Asrare Al-Mohammad [Secrets of Mohammad family (PUH)]. Translated by Isma’il Ansari. (2020). Qom: Alhadi. [Persian]
Horr Amili, M. I. H. (1988). Vasael Al-Shiaeh [Shiaeh Logic]. Qom: Moaseseh Ahl Al-Bayt Alayhe Salam.
Horr Amili, M. I. H. (1991). Hadayat Al-Aemeh alla Ahkam Al- Aemeh – Montakhab Al-Masael [Guidance of the Ummah to the edicts of the Imams - Selected Subjects ]. Mashhad: Majma Al-Bhos Al-Aslamieh.
Ibn Hisham, A. M. A. M. (1997). Al-Sirat Al-Nabavieh [The Prophet's style of behavior]. Beirut: Dar Al-Ma'rifah.
Ibn Sa'd, M. I. S. (1997). Tabqat Al-Kobra [The great of categories]. Beirut: Dar Al-Kitab al-Alamiya press.
Isfahani, M. B. I. M. T. (1989). Bihar Al-Anwar [Seas of Lights]. Beirut: Moaseseh Al-Tabe & Al-Nashr.
Khomeini, R. (2001). Explanation of forty hadith. Qom: Moaseseh Tanzim & Nashr Asar Imam Khomeini (PUH). [Persian]
Khomeini, R. (2010). Sahifeh-ye Imam Komeini (PUH) [Imam Khomeini’s book]. Tehran: Moaseseh Tanzim & Nashr Asar Imam Khomeini (PUH). [Persian]
Kolaini, M. I. Y. (1986). Al-Kafi [The Sufficient ]. Tehran: Dar Al-Kotob Al-Aslamieh.
- Maleki Tabrizi, J. I. S. (2003). Al-Moraghebat [Observations]. Translated by Ali Akbar Mirzaei. (2015). Qom: Alawiun. [Persian]
Mesbah Yazdi, M. T. (2011). The immortal advice. Qom: Moaseseh Amozesh & Pajohesh Imam Khomeini (PUH). [Persian]
Moeinipour, M. (2015). Civilization, rationality, spirituality in the context of Arbaeen. Tehran: Sorah Mehr. [Persian]
Mohaddes Nouri, M. H. (1987). Mustadrak Al-Wasa'il and Mostanbat Al-Masa'il [Understand of the means and deducing issues]. Beirut: Moaseseh All Al-Bayt Alayhe Al- Sallam.
Molla Sadra, S. M. I. I. S. (1989). Al-Hekmat Al-Motarefeh fi Al-Asfar Al-Aghlbeh Al-Arbaeh. [The transcendent philosophy of the four journeys of the intellect]. Tehran: Heydari.
Qazi Tabatabai, S. M. A. (2004). Research on the first Arbaeen Sayyid Al-Shuhada. Tehran: Vezarat Farhang & Arshad. [Persian]
Qomi, A. (1983). Interpretation of Qomi. Qom: Dar Al-Kitab. [Persian]
Qurbani Sepehr, A., Ahmadi Nohadani, S., & Zarei Daramroodi, H. (2019). Investigating and analyzing the Arbaine walking position increasing the geopolitical weight of Shiaes in global relations. Islam and Intercultural Relations Journal. 1(1) 13-38. [Persian] http://irc.journals.hozehkh.com/article_142.html
Samani, L., & Shahriari, M. (2021). Jurisprudential study of the presence of women in the Arbaeen march. Journal of Hajj and Ziarah, 5(2), 71-94. [Persian] http://journal.hzrc.ac.ir/article_46282.html
Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of Qualitative Research : Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. Thousand oaks, CA: Sage publications. https://www.scirp.org/(S(i43dyn45teexjx455qlt3d2q))/reference/ReferencesPapers.aspx?ReferenceID=1643862
Tabatabai, S. M. H. (1982). Translation of Tafsir Al-Mizan. Translated by Seyed Mohammad Baqer Mousavi Hamedani. (1996). Qom: Daftar Antesharat Aslamie. [Persian]
Tusi, A. J. M. I. H. (1993). Al-Amalli [Lectures]. Qom: Dar al-Thaqafah press.
Waghedi, M. I. U. (1988). Al-Maghazi [The history of Wars of the prophet]. Beirut: Moaseseh Al-‘Alami Lel-Matboat.
Yousefian, Z. (2015). Investigating the areas of women's presence during the rule of Imam Ali (AS). Journal of Namehey Jami’ah, 2(116), 91-124. [Persian] http://nj.jz.ac.ir/article_95284.html
Zare’ Khormizi, M. R. (2013). Arbaeens Bloody (Look at some bloody attacks on the Arbaeen ceremony in the contemporary period). Journal of Farhang Ziyarat, 5(19 & 20), 279-298. [Persian] https://farhangziarat.hzrc.ac.ir/article_101824.html
_||_