طراحی مدل سرمایه روانشناختی با اضطراب اجتماعی در دوره شیوع بیماری کووید-19 با در نظر گرفتن نقش واسطهای سبکهای مقابلهای در دانشجویان دختر
الموضوعات :
1 - مؤسسه آموزش عالی بهار خراسان رضوی، گروه روانشناسی عمومی، مشهد، ایران.
الکلمات المفتاحية: اضطراب اجتماعی, کووید-19, سبک مقابلهای, سرمایه روانشناختی,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر ارایه مدل علی سرمایه روانشناختی با اضطراب اجتماعی و نقش واسطهای سبکهای مقابلهای در دوره شیوع بیماری کووید- 19 در دانشجویان دختر می-باشد. جامعه آماری شامل دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور بود، که از این میان 280 نفر به شیوه در دسترس به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. طرح پژوهش همبستگی و از نوع معادلات ساختاری بود. گردآوری دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامههای اضطراب اجتماعی کانور (2000)، مقیاس سرمایه روانشناختی لوتانز و همکاران (2007) و پرسشنامه سبکهای مقابله پارک (2007) و به شیوه آنلاین صورت گرفت. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج نشان داد، متغیر سرمایه روانشناختی بر اضطراب اجتماعی اثر مستقیم و غیر مستقیم داشت؛ یعنی علاوه بر اثر مستقیم، به واسطه سبک مقابلهای کارآمد (مثبت) و ناکارآمد (منفی) بر اضطراب اجتماعی به صورت غیر مستقیم اثرگذار بوده و در ضمن مدل ارائه شده برازنده داده ها بود.
- بیرامی، منصور، محبی، مینا. (1395). رابطه دلبستگی به والدین و ادراک از تعارض بین والدین با اختلال اضطراب اجتماعی در دانشآموزان دختر: نقش میانجیگری راهبرد مقابلهای هیجان مدار. مجله روانشناسی بالینی، 8 (1)، 71-82.
- تقوائینیا، علی. (1396). نقش تعدیلکننده سبکهای مقابلهای در رابطه بین سبکهای دلبستگی با وسواس مرگ سالمندان. مجله روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 14 (56)، 461-473.
- تنکمانی، نرگس، سهرابی، فرامرز. (1397). رابطه جهتگیری زندگی (خوشبینی، بدبینی) با افسردگی، استرس، اضطراب. مجله رویش روان شناسی، 7 (12)، 13-26.
- حسنوندعموزاده، مهدی. (1395). بررسی روایی و پایایی مقیاس هراس اجتماعی در میان دانشجویان مبتلا به اضطراب اجتماعی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 26 (139)، 166-177.
- شریفی، محمد، حسنی، توانا، نصری، شیما. (1395). پیشبینی اضطراب اجتماعی دانشآموزان بر اساس خودکارآمدی، عزت نفس و جو عاطفی خانواده. اولین کنفرانس بین المللی روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران، https://civilica.com/doc/534623.
- قدیمی نوران، میترا، یونسی، جلیل. (1394). ساخت و رواسازی مقیاس سرمایه روانشناختی و رابطه آن با بهزیستی ذهنی. فصلنامه اندازهگیری تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، 7 (25)، 159-186.
- ظهورپرونده، وجیهه. (1397). رابطه حمایت اجتماعی و تابآوری با اضطراب اجتماعی و درماندگی روانشناختی مادران کودکان استثنایی. فصلنامه خانواده پژوهی، 15 (2)، 283-301.
- هومن، حیدرعلی. (1393). مدلیابی معادلات ساختاری با کاربرد نرمافزار لیزرل (با اصلاحات). تهران: انتشارات سمت.
- Ajlouni, A. O., & Almahaireh, A. S. (2020). Relationship between coronavirus-related anxiety and optimism among undergraduates at the University of Jordan. Journal of critical reviews, 7 (19), 7721-7727.
- Banneyer, K. N., Bonin, L., Price Karin., Goodman Wayne K., & Storch Eric A. (2018). Cognitive behavioral therapy for childhood anxiety disorders: A review of recent advances. journal of Current Psychiatry Report, 20 (8), 65.
- Connor, K. M., Davidson, J., & Churchill L. E. (2000). Psychometric properties of the social phobia inventory (SPIN): new self- rating scale. The British Journal of Psychiatry, 176 (4), 379- 386.
- Davidson, J., Miner, C. M., Veaugh-Geiss, J De., Tupler, L., Colket, J.T., & Potts, N.L.S. (1997). The Brief Social Phobia Scale: A psychometric evaluation. Journal of Psychological Medicine, 27 (1),161-166.
- Early, B. P., & Grady, M. D. (2017). Embracing the contribution of both behavioral and cognitive theories to cognitive behavioral therapy: Max-imizing the richness. Clinical Social Work Journal, 45 (1), 39-48.
- Harms, P. D., Krasikova, D. V., & Luthans, F. (2018). Not me, but reflects me: Validating a simple implicit measure of psychological capital. Journal of Personality Assessment, 100 (5), 551-62.
- Hyett, M. P., & McEvoy, P. M. (2018). Social anxiety disorder: looking back and moving forward. Journal of Psychological Medicine, 48(12), 1937-1944.
- Karatepe, O. M., & Karadas, G. (2014).The effect of psychological capital on conflicts in the work-family interface, turnover and absence intentions. International Journal of Hospitality Management, 43, 132-43.
-Karatepe, O. M., & Karadas, G. (2015). Do psychological capital and work engagement foster frontline employees’ satisfaction? A study in the hotel industry. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 27 (6),1254-78.
- Kim, M., Kim, Amy Chan Hying., Newman, J., Ferris, G. R., & Perrew, P. L. (2019). The antecedents and consequences of posi-tive organizational behavior: the role of psy-chological capital for promoting employee well being in sport organizations. Sport Management Review, 22 (1), 108-25.
- Koyuncu, A., Ince, E., Ertekin, E., & Tükel, R. (2019). Comorbidity in social anxiety disorder: diagnostic and therapeutic challenges. Drugs Context, 8, 212573. DOI: 10.7573/dic.212573
- Kucmin, T., Kucmin, A., Turska, D., Turski, A., & Nogalski, A. (2018). Coping styles and dispositional optimism as predictors of post-traumatic stress disorder (PTSD) symptoms intensity in paramedics. Psychiatria Poskal, 52(3), 557-71.
- Kwiatosz-Muc, M., Fijałkowska-Nestorowicz, A., & Fijałkowska, M. (2019). Stress coping styles among anaesthesiology and intensive care unit personnel–links to the work envi ronment and personal characteristics: a multi-centre survey study. Scandinavian Journal of Caring Scencei, 33(3), 661-668.
- Li, D. (2020). Influence of the Youth’s Psychological Capital on Social Anxiety during the COVID-19 Pandemic Outbreak: The Mediating Role of Coping Style. Iran Journal Public Health, 49 (11), 2060-2068.
- Loades, M. E., Chatburn, E., & Higson-Sweeney, N. H. (2020). Rapid systematic review: The impact of social isolation and loneliness on the mental health of children and adolescents in the context of COVID-19. Journal of the American Academic Child Psychiatry, 59, 1218–1239.
- Luthans, Fred., Avolio, Bruve J., Avey, JamesB., & Norman, Steven M. (2007). Positive psychological capital: measurement and relationship with performance and satisfaction. Personnel Psychology, 60 (3), 541-72.
- Mcmahon, M. G., & Hanrahan, S. J. (2020). Life matters: exploring the influence of games and mental skills on relatedness and social anxiety levels in disengaged adolescent students. Journal of Applied Sport Psychology, 32(2), 205-219.
- Mirhosseini, S. M., Dadgari, A., Basirinezhad, M. H., Mohammadpourhodki, R., & Ebrahimi, H. (2020). The Role of Hope to Alleviate Anxiety in COVID-19 Outbreak among Community Dwellers: An Online Cross-sectional Survey. A Annals of the Academy of Medicine, Singapore, 49(10), 723-730.
- Morrissette, M. (2021). School Closures and Social Anxiety During the COVID-19 Pandemic. Jouranl of the American Academic Child Adolesc Psychiatry, 60(1), 6–7. doi: 10.1016/j.jaac.2020.08.436.
- Nagata, T., Suzuki, F., & Teo, A. R. (2015). Generalized social anxiety disorder: A still-neglected anxiety disorder 3 decades since Liebowitz's review. Psychiatry and clinical neurosciences, 69(12), 724-740.
- Park, J. (2007). Work stress and job performance. Statistics Canada Catalogue, Statistics Canada, (75), 5-17.
- Pearlin, L. I., & Schooler, C. (1987). The structure of coping. Journal of Health and Social Behavior, 19, 2-21.
- Rose, G. M., & Tadi, P. (2020). Social Anxiety Disorder. StatPearls Publishing; 2020 Jan, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK555890.
- Sabih, F., Haque, Anis Ul., Younas, S., & Mushtaq, A. (2020). Par-enting practices and behavioral problems among adolescents' of parents with psycho-pathology: role of adolescents’ coping as moderator. Technium Social Sciences Journal, 5, 104-21.
- Sareen, J., & Stein, M. (2000). A review of the epidemiology and approaches to the treatment of social anxiety disorder. Journal of Drugs, 59(3), 497-509.
_||_