الزامات در طراحی لباس بانوان نوازنده مسلمان
الموضوعات :
1 - دانشگاه هنر تهران، گروه طراحی پارچه و لباس، تهران، ایران.
2 - دانشگاه هنر تهران، گروه طراحی پارچه و لباس، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: بانوان نوازنده, لباس بانوان مسلمان, طراحی لباس,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش شناسایی نیازهای ضروری پوشش بانوان مسلمان نوازنده ی سازهای زهی(ویلن و ویولا)، مطالعه و شناخت عوامل تاثیرگذار بر انتخاب لباس نوازندگان و بررسی چگونگی پذیرش لباس نوازندگان از سوی مخاطبان عام و کارشناسان موسیقی بود، چرا که پاسخگویی به نیازهای بانوان نوازنده برای داشتن لباس مناسب یکی از چالشهای مطرح بین طراحان لباس و کارشناسان حوزهی منسوجات است. پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی وگردآوری اطلاعات به شیوه کتابخانه ای و میدانی انجام گرفت. بانوان نوازندهی سازهای زهی (ویولن و ویولا) جامعهی آماری پژوهش را تشکیل میدهند. نمونهگیری به روش هدفمند و غیر تصادفی طبقه ای بوده و حجم نمونه براساس روشهای آماری از بین بانوان نوازنده انتخاب شد. تحقیقات میدانی با استفاده از توزیع پرسشنامه بین 55 نفر و مصاحبه نیمه ساختارمند با 15 نفر انجام پذیرفت. تجزیه و تحلیل نتایج حاصله و پاسخگویی به سوالات پژوهش، مبنای طراحی لباس قرار گرفت. طرح نهایی لباس بانوان نوازنده، از طریق اعتبارسنجی از نوازندگان، مخاطبین اجرای موسیقی و یک متخصص در حوزه ی آموزش و نوازندگی ویلون و ویولا از بین طراحی های انجام شده، انتخاب شد. نتایج نشان داد بانوان نوازنده معیارهای دقیقی از جمله تمایز بصری، رسمی بودن و راحتی لباس را برای انتخاب لباس خود، شروط اصلی می دانند.
- افرا، بابک، امیدوار، امیر. (1393). ارزیابی اثرات ذخیره حرارت و رطوبت در لباس و اصلاح مدل گایج برای پیشبینی احساس حرارتی و پاسخهای فیزیولوژیکی بدن. مجله مهندسی مکانیک مدرس، 3(14): 167-175.
- آسایش، پریسا، فرخ سرشت، مهین، خجسته، محمد رضا. (1390). ﻃﺮاﺣﯽ ﻟﺒﺎس ﺑﺎﻧﻮان دوﭼﺮﺧﻪ ﺳﻮار ﻣﺴﻠﻤﺎن (رﺷﺘﻪ ﭘﯿﺴﺖ). سومین کنفرانس ملی مهندسی نساجی و پوشاک، یزد، 1 -13 .
- حجازی زاده، زهرا، ﻛﺮﺑﻼﺋﻲ درﺋﻲ، علیرضا. (1394). آﺳﺎﻳﺶﺣﺮارﺗﻲ در اﻳﺮان. ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎ، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪﻋﻠﻤﻲ ـ ﭘﮋوﻫﺸﻲ و ﺑﻴﻦ اﻟﻤﻠﻠﻲ اﻧﺠﻤﻦﺟﻐﺮاﻓﻴﺎی اﻳﺮان، ﺷﻤﺎره۴۶، پاییز 1394، 21 – 39.
- عاصی حداد، سمیرا، شاکری، ملیحه، احمدی، محمد صالح. (1394). طراحی و تولید لباسکار برای کارگران زن کارخانههای پوشاﮎ. مجله علوم و فناوری نساجی، شماره 3، 3 – 8.
- نصیری، پروین.، منظم، محمد رضا. ،گلبابایی، فریده، شمسی پور، علی، عربعلی، بیک حسین، عباسی نیا، مرضیه، و همکاران. (1396). ریسک فاکتورهای فردی در مواجه با استرس حرارتی محیط کار. بهداشت و ایمنی کار، 7(2): 163-176.
- نیازخانی، الهه. (1390). مقاومت در برابر نفوذ بخارآب پارچههای کشباف در شرایط گوناگون. نساجی امروز، 115: 59–61.
- Anand, S. (2003). Sportswear Fabrics. Knitting International, 23-25.
- Bohn, C. (2004). Clothing as Medium of Communication, University of Lucerne. Department of Sociology.
- Botha, M. E. (2014). Exploring the meaning of concert dress in female vocal performance: phenomenological study. MMus Degree, Department of Music, university Pretoria.
- Cardello A.V., & Schutz, H. G. (2005). Relationship Between Perceived Clothing Comfort and Exam Performance. Family and consumer science research journal, 31: 1 - 31.
- Choi, M-S., & Ashdown, S. P. (2002). The design and testing of work clothing for female pear farmers. Clothing and Textiles Research Journal, 20(4): 253-263.
- Griffiths, N. K. (2008). The effects of concert dress and physical appearance on perceptions of female solo performers. Musicae Scientiae, 5: 273-290.
- Griffiths, N. K. (2009). Posh music should equal posh dress’: An investigation into the concert dress and physical appearance of female soloists. Psychology of Music, 38(2): 159–177.
- Griffiths, N. K. (2011). The fabric of performance: values and social practices of classical music expressed through concert dress choice. Music Performance Research, Royal Northern College of Music, 4: 30-48.
- Gupta, D., Chattopadhyay R., & Bera, M. (2011). Comfort properties of pressure garments in extended state. IJFTR, 36(4): 415-421.
- Hatch, K. L. (1993). Textile science. West Publishing Co, Minneapolis, Paul, MN, 6, 26, 266.
- Havenith, G., Holmer, I., & Parsons, K. (2002). Personal factors in thermal comfort assessment: clothing properties and metabolic heat production. Energ Buildings, 34(6): 581-591.
- Horridge, P., & Richards, L. (1984). Relationship of fashion awareness and clothing economic practices. J. Home. Econ. Res., 13: 138–152.
- Kamalha, E., Zeng, Y.C., Mwasiagi, J.I., & Kyatuheire, S. (2013). The comfort dimension; a review of perception in clothing. J. Sens. Stud., 6: 423-444.
- Leder, J., Lulić, T.J. & Sušić, A. (2010). Ergonomic aspect of violin playing. 4th International Ergonomics Conference,
- Lee, H.S., Park, H.Y., Yoon, J.O., Kim, J.S., Chun, J.M., Aminata, I.W., Cho, W.J., & Jeon, I.H. (2013), Musicians'Medicine, Musculoskeletal problems in string players. Clinics in Orthopedic Surgery, 5(3): 155-160.
- Medoff, E. (1999). The Importance of Movement Education in the Training of Young Violinists. Medical Problems of Performing Artists, 14(4): 210-219.
- Moody W., & Sinha, P. (2010). An Exploratory Study: Relationship between Trying on Clothing, Mood, Emotion, Personality and Clothing Preference. J. of Fashion Marketing and Management, 14(1): 161-179.
- Pontrelli, G.J. (1977). Partial Analysis of comfort’s Gestalt, in Clothing Comfort, eds N.R.S. Hollies and R.F. Goldman, Ann Arbor Science Publishers Inc. Michigan, USA, 1 – 80.
- Roos, J. W. (2005), Violin playing: teaching freedom of movement. MMus dissertation, University of Pretoria.
- Rubenstein, R. P. (2001). Dress Codes: Meanings and Messages in American Culture. (2nd Ed.). Oxford: Westview Press.
- Slater, K. (1985). Human comfort. Vol. 2, Charles C. Thomas Publisher, Springfield IL, USA.
- Trevo, C., & David, H. (2016). Animated performance: ‘Better’ music means larger movements, Music. Ohio State University, Columbus, U.S.A., ICMPC14, July 5–9 San Francisco, USA. 420 -423.
- Upreti, M., & Gahlot, M. (2016). Subjective Testing for Clothing Comfort. Int. J. Emerging Res. In Management & Technology, 5(4): 20-38.
_||_