کیفیت زندگی مادران دارای کودکان با آسیب بینایی, شنوایی و اختلال اتیسم
الموضوعات :
1 - دانشگاه علامه طباطبایی تهران، گروه روان شناسی کودک، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: ناشنوایان, اختلال اتیسم, مادران, نابینایان, کیفیت زندگی,
ملخص المقالة :
تحقیق حاضر با هدف؛ بررسی کیفیت زندگی مادران دارای کودکان با آسیب بینایی, شنوایی و اختلال اتیسم انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مادران مراجعه کننده به مراکز و مدارس ویژه کودکان با آسیب بینایی و شنوایی و مراکز توانبخشی اختلال اتیسم شهر تهران در سال 1395-96 بود. از بین کل مراکز؛ مدرسه نابینایان شهید محبی و خزائلی, کانون ناشنوایان تهران و مدرسه ناشنوایان نیمروز و مرکز اتیسم دوم آوریل به صورت نمونه هدفمند انتخاب شدند و از بین کل مراکز تعداد 45 مادر مراجعه کننده دارای کودک نابینا, 45 مادر دارای کودک ناشنوا و 45 مادر دارای کودک با اختلال اتیسم(در مجموع 135 مادر) به صورت نمونه در دسترس انتخاب شدند. روش پژوهش از لحاظ گردآوری دادهها، توصیفی از نوع علی/ مقایسه ای می باشد. از مقیاس کیفیت زندگی واروشربون (36-SF) برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. از آزمون تحلیل واریانس یک راهه و تحلیل واریانس چند متغیری برای تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج نشان داد که بین کیفیت زندگی سه گروه از مادران , تفاوت معنادری در سطح(01/0< P) وجود دارد و آزمون تعقیبی شفه نشان داد که کیفیت زندگی مادران دارای کودک با اختلال اتیسم نسبت به دو گروه مادران دارای کودک ناشنوا و نابینا پایین بود و کیفیت زندگی مادران کودکان نابینا بهتر از دو گروه یعنی ناشنوایان و اتیسم بدست آمد.
- بافنده قراملکی ، حسن . (1381) . بررسی مقایسه ای سلامت عمومی نوجوانان شنوا و ناشنوا . پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران .
- ترابی میلانی، فریده، حیات روشنایی، محمدرضا، نامنی، فریده(1381). آموزش و توانبخشی نابینایان. تهران :انتشارات سمت
- رضایی, سعید(1394). رضامندی زناشویی و اشتیاق جنسی والدین دارای کودک با اختلال اتیسم و فلج مغزی.فصلنامه توانمندسازی کودکان استثنایی، سال 6، شماره16, 14 -21 .
- رضایی، سعید(1385). بررسی ویژگی های زیستی، شناختی و روانی- اجتماعی والدین کودکان مبتلا به فلج مغزی در شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران.
- منتظری، علی, گشتاسبی، آزیتا, وحدانی نیا، مریم سادات. (1384). ترجمه، تعیین پایایی و روایی گونه فارسی پرسشنامه SF-36، فصلنامه پایش، دوره 5، شماره1، 56-49.
- هاردمن، مایکل ام.، درو، کلیفورد جی.، اگن، ام.وینستون. (2002). روانشناسی و اموزش کودکان استثنایی. ترجمه: حمید علیزاده و همکاران. (1388). تهران: انتشارات دانژه
- American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical manual of mental disorders (5th Ed.). American PsychiatricAssociation.
- Clover, A. (2008). Measuring quality of life in studies of disabled children, Journal of Pediatrics and child health, 18(9), 423-426.
- Davis, N. O., & Carter, A. S. (2010). Parenting stress in mother and fathers of toddlers with autism spectrum disorders: Associations with child characteristic. Journal of Autism and Developmental Disorders, 38, 1278–1291
- Hastings, R. (2014).Parental stress and behavior problems of children with developmental disabilities. Journal of Intellectual & Developmental Disability, 27: 149-160.
- Pal, A. K., & Kumar, U. C. (2005). Quality of Life (QoL) concept for the evaluation of societal development of rural community in West Bangal, India. Asia-Pacific Journal of Rural Development, 15(2), 83-93.
- Perkins,D.F.&Jones,K.R. (2014).Risk behaviors and resiliency within physically abused adolescents. Child Abuse &Neglect, 38,747-756.
- World Health Organization. (2011).http://apps.who.int/iris/bitstream.
_||_