تأملی در ضمانت اجرای حقوق مصرف کننده در پرتو رویه قضایی
الموضوعات : فقه و تاریخ تمدّنمعصومه رمضانی 1 , ابراهیم یاقوتی 2
1 - دانش آموختة کارشناسیارشد، گروه حقوق خصوصی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
2 - استادیار،گروه فقه ومبانی حقوق اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
الکلمات المفتاحية: جبران خسارت, فسخ قرارداد, حقوق مصرف کننده, الزام به تعمیر,
ملخص المقالة :
حمایت از مصرف کننده و ضمانت اجراهای نقض این حقوق، از جمله مسائلیاست که چندی است در نظام حقوقی ایران مورد توجه قرار گرفته و با توجه بهپیشرفت فناوری و پیچیدهتر شدن رابطه تولیدکننده، توزیعکننده ومصرفکننده، اهمیتی دو چندان یافته است. حقوق مصرفکننده مجموعهای ازاختیارات و امتیازاتی است که مصرفکننده در قبال عمل خرید یک کالا یاخدمت از فروشنده دریافت میکند تا در صورت بروز اشکال، معلوم شدن عیبو نقص، احراز ضرر و زیان، عدم کارایی و ثمر بخشی و یا ایراد خسارت، برایجبران ضرر خود از آن استفاده کند. حقوق مصرفکننده در معنای عام خودتنها به حقوق مصرف کنندگان نهایی کالاها و خدمات منحصر نمیشود، بلکهتولیدکنندگان در برابر تمامی افراد جامعه حتی افراد نسلهای بعد مسئول هستند.اهمیت تعیین و تضمین حقوق مصرفکننده تا حدی است که اگر حدود وگستره آن از زوایای گوناگون مشخص نشود، هیچگاه نمیتوان حقوقمصرفکننده را تضمین نمود، پس با یک دیدگاه کلی، حقوق مصرفکنندهعبارتست از در نظر داشتن منافع بلند مدت تمامی افراد جامعه اعم ازمصرفکنندگان محصولات نهایی و خدمات یا سایر افراد جامعه. در این تحقیقبه تبیین ضمانت اجراهای حقوق مصرف کننده در حقوق ایران با تکیه بر رویهقضایی و آراء دادگاهها خواهیم پرداخت.