شرح 100 بیت از مصیبتنامۀ عطّار نیشابوری در تعریف صفات راه سلوک
الموضوعات : فصلنامه تخصصی زبان و ادبیات فارسی
1 - مدرّس دانشگاه تبریز و دانشجوی دکتری زبان و ادبیّات ترکی
مؤسّس و مدیرعامل مؤسّسۀ فرهنگی هنری ثمین کتاب ایرانیان
الکلمات المفتاحية: عرفان, مصیبت نامه, سلوک, mysticism, Attar, عطّار, Mosibatnameh, the journey to perfection,
ملخص المقالة :
دراینمقالهبهبررسیوشرح 100 بیتازمنظومۀمصیبتنامهکهدربیانصفتراهسلوکاستونیزمقایسۀضمنیتعاریفشیخفریدالدّینعطّارنیشابوریباسایرعرفاوآنچهدرکتباططلاحاتعرفانیضبطشدهاست،میپردازیم. عطّارباتعریفصدصفتستودهونکوهیده،سالکرابهراهراسترهنمونمیشودوپسازپایاناینصدبیت متذکّرمیشودکهسخندراینمقولهفراواناستواگربخواهدهمهرابهنظمدرآورد،بیشازهزاربیتمیشود؛ازاینرویبههمینصدبیتبسندهکرده،میگوید: زانکهکرگویمبچربدازهزار آندگرهانرمترازمومشد بیشازاینگفتنمراامکاننبود همبرینصدبیتکردماختصار هر دلىراکینقدرمعلومشد چونصفاتراهراپایاننبود آنچهعطّاردراینصدبیتبهعنوانصفاتراهسلوک،ازرذایلوفضایلاخلاقیبیانمیدارد،اغلبدرسایر آثاروکتبعرفانینیزذکرشدهاندامّاآنچهقابلتوجّهاستاینکهتعاریفعطّارباتعاریفسایرشعراوعرفاونویسندگانبسیارمتفاوتاستوعمدهتفاوتهمایناستکهعطّارهرصفتویااصطلاحعرفانیرافقطدریکبیتتعریفمیکندواینتعاریفاغلبمنحصربهخودعطّاراست؛حالآنکهشعرا،عرفاونویسندگان،دیگرچهبسابرایبیانهرکدامازاینصفاتسطرهابلکهصفحههاقلمفرساییکردهاند. ذکراینمطلبنیزضروریمینمایدکهچندبیتیازاینصدبیت،مبهماستوشایدمعنیدقیقینتوانبرایآن ارائهداد.
_||_