توصیف الفبایی و هنری «بسمله» در هفت اورنگ جامی
الموضوعات :حبیب‏ اله ده مرده قلعه‏ نو 1 , مریم شعبان‏ زاده 2 , عباس نیک‏بخت 3
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خاش، گروه زبان و ادبیات فارسی، خاش، ایران. (نویسنده مسؤول)
2 - دانشیار دانشگاه سیستان و بلوچستان، گروه زبان و ادبیات فارسی، سیستان و بلوچستان، ایران.
3 - دانشیار دانشگاه سیستان و بلوچستان، گروه زبان و ادبیات فارسی، سیستان و بلوچستان، ایران.
الکلمات المفتاحية: جامی, Jami, syllable, زیبایی&rlm, شناسی, مضمونآفرینی, حروف الفبا, هفت اورنگ, creation theme, Besmelal, alphabet letters,
ملخص المقالة :
حروف الفبا از جمله عناصری هستند که در زندگی انسان کاربرد زیادی دارند و شاعران به شیوه هایی متنوع این حروف را برای خلق مضامین تازه و عمیق و آرایش سخن به کار گرفته اند و به کمک آموزه های دینی، ادبی و فرهنگی به آنها جانی تازه و رنگی نمادین بخشیده اند. نقادان سخن بر هر کدام از این شیوه های ابداع و آرایش کلام نامی نهادهاند؛ اما یک نوع هنری، شیرین و پرکاربرد از ترفندهای ادبی که سابقه ای به قدمت خود ادبیات دارد و از آغاز و در شعر رودکی نیز دیده میشود، کمتر مورد توجه سخنشناسان قرار گرفته است. این شیوه بهکارگیری حروف الفبا در خلق مضامین به شیوه ای هنری، زیبا و شورانگیز است. جامی از جمله شاعرانی است که با بهره مندی از جادوی هنر بر کالبد حروف الفبا دمیده و به آفرینش تصاویر و مضامینی زیبا، هنری و دینی دست زده است. در این نوشتار بر آنیم تا چگونگی بهکارگیری حروف الفبا در توصیف هنری بسمله را تبیین کنیم و به ابداعاتی که جامی در این شیوه به آن دست یازیده است اشاره نماییم. در این مجال ضمن بیان مفاهیم خلق شده، زیبایی ها و کاربرد هنری حروف الفبا نیز ارائه خواهد شد. روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی بوده و از طریق مطالعات کتابخانه ای و الکترونیکی صورت می گیرد.
منابع و مآخذ
1ـ قرآن مجید
2ـ بهار، محمدتقی. دیوان اشعار. تهران: نشر علم، 1381.
3ـ جامی، نورالدین عبدالرحمن. هفت اورنگ. تصحیح اعلا خان افصحزاد. تهران: نشر مرکز مطالعات ایرانی، چاپ اول، 1378.
4ـ خاقانیشروانی، افضلالدین. دیوان اشعار. ویراسته میرجلالالدین کزازی. تهران: نشر مرکز، جلد اول، 1375.
5ـ رودکی، ابوعبدا... جعفر. دیوان اشعار. شرح منوچهر دانش پژوه، تهران: نشر توس، 1374.
6ـ شفیعیکدکنی، محمدرضا. موسیقی شعر. تهران: نشر آگاه، چاپ ششم، 1379.
7ـ ـــــــــــــــــــــــ. محمدرضا. ادوار شعر فارسی. تهران: نشر سخن، 1380.
8ـ شمیسا، سیروس. نگاهی تازه به بدیع. چاپ سوم، تهران: نشر میترا، 1386.
9ـ صائبتبریزی، محمدعلی. دیوان اشعار. تصحیح ادیبی تهرانی، تهران: نشر نوین، 1382.
10ـ صهبا، فروغ، «مبانی زیباییشناسی شعر»، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره 22، شماره سوم، 1384، 109ـ90.
11ـ عابدی، محمود، «شرح جامی بر بیتی عرفانی از امیر خسرو دهلوی»، مجله عرفانی دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان، شماره پانزدهم، 1391، 138ـ125.
12ـ علویمقدم، مهیار. نظریههای نقد ادبی معاصر. تهران: نشر سمت، 1377.
13ـ فولادی، علیرضا، «نگاهی تازه به مراعاتالنظیر و جنبههای بلاغی آن»، فصلنامه تخصصی نقد ادبی، سال هفتم، شماره 25، 1393، 93ـ72.
14ـ قاآنی شیرازی، میرزا حبیبالله. دیوان اشعار. تصحیح مجید شفقی، تهران: نشر سنایی، 1387.
15ـ کرمی، محمدحسین، «آرایش و آفرینش واکی شیوهای بدیع در آفرینش هنری»، نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی تبریز، شماره 193، 1383.
16ـ کزازی، میرجلالالدین. زیباییشناسی سخن پارسی. تهران: مرکز، جلد سوم، 1373.
17ـ ناصرخسرو، ابومعین. دیوان اشعار. تصحیح مجتبی مینوی و مهدی محقق. دانشگاه تهران، چاپ پنجم، 1378.
_||_