زیبایی شناسی عنصر پیرنگ رمانهای ایرانی دهه هشتاد (مطالعه موردی در آثار منتخب از زویا پیرزاد، سید عباس معروفی و منیرو روانی پور)
الموضوعات :جلال براری 1 , محمد رضا اسعد 2 , محسن ایزدیار 3
1 - دانشجوی دکترای ،گروه زبان و ادبیات فارسی،واحد اراک ،دانشگاه آزاد اسلامی ،اراک ،ایران
2 - استادیارگروه زبان و ادبیات فارسی،واحد اراک،دانشگاه ازاد اسلامی اراک،ایران.
3 - استادیارگروه زبان و ادبیات فارسی،واحد اراک،دانشگاه ازاد اسلامی اراک،ایران.
الکلمات المفتاحية: ساختار و زیبایی شناسی, پیرنگ, رمان,
ملخص المقالة :
در این پژوهش زیبایی شناسی عنصر پیرنگ رمان های منتخب از سه نویسنده معاصر(عباس معروفی، زویا پیرزاد و منیرو روانی پور) برمبنای ساختار آن (شروع و پایانبندی داستان، کشمکش، تعلیق و...) مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. هدف این پژوهش بررسی مقایسه زیبایی شناسی و میزان کاربست تکنیک های ادبی در انواع طیف پیرنگ رمان های منتخب است. این پژوهش از نوع نظری است که با رویکرد توصیفی – تحلیلی انجام شده است. در بخش توصیفی اطلاعات ازطریق منابع کتابخانهای گردآوری شده است و در بخش تجزیه وتحلیل محتوا، زیبایی شناسی عنصرپیرنگ رمانهای منتخب مورد مطالعه دقیق قرار گرفته است. با مطالعه زیبایی شناسی عنصر پیرنگ رمانهای منتخب و تاکید ویژه برساختار آن، این نتیجه حاصل شده است که زیبایی شناختی پیرنگ رمان های منتخب درطیفی به پنج نوع قابل تقسیم است: الف) پیرنگ پیچیده با استفاده از تکنیکهای ادبی. ب) پیرنگ پیچیده بدون استفاده از تکنیکهای ادبی. ج) پیرنگ متوسط. د) پیرنگ ساده با استفاده از تکنیکهای ادبی. ه) پیرنگ ساده بدون استفاده از تکنیکهای ادبی. زیبایی شناسی در پیرنگ رمان "پیکر فرهاد" سبب ایجاد پیرنگ پیچیده با استفاده از تکنیکهای ادبی فراوان شده است. در رمانهای "ذوب شده" و "فریدون سه پسر داشت" پیرنگ رمانها پیچیده بدون استفاده از تکنیکهای ادبی قرار دارد. "رمان کولی کنار آتش" رمانی با پیرنگ متوسط است. رمانهای "تماماً مخصوص" و "چرغها را من خاموش میکنم" رمانهایی با پیرنگ ساده با استفاده از تکنیکهای ادبی است و درنهایت رمان "عادت میکنیم" دارای پیرنگی ساده اما بدون استفاده از تکنیکهای ادبی می باشد.
_||_