ارزیابی تاثیرپذیری بازارهای هفتگی شهر شیراز از شیوع ویروس کرونا به منظور سیاستگذاری در دوران پسا کرونا
الموضوعات :
یونس غلامی
1
,
خدا دوست عسکری
2
,
سمیه شاهرخی ساردو
3
1 - استادیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
تاريخ الإرسال : 26 الإثنين , ربيع الأول, 1443
تاريخ التأكيد : 02 الإثنين , جمادى الأولى, 1443
تاريخ الإصدار : 17 الإثنين , ربيع الثاني, 1443
الکلمات المفتاحية:
تاثیرات ویروس کرونا,
مشاغل گروه 2,
بازار هفتگی شیراز,
ملخص المقالة :
شیوع ویروس کرونا در اواخر سال 2019 در شهر ووهان چین گزارش شد و با نرخ شیوع بالا، تمامی کشورهای جهان را درگیر ساخت و زندگی میلیون ها نفر را از ابعاد مختلف تحت تاثیر قرار داده است. هدف از این تحقیق نیز ارزیابی تأثیرات ویروس کرونا بر مشاغل بازارهای هفتگی شیراز می باشد. جامعه آماری این پژوهش، کلیه صاحبان مشاغل در بازارهای هفتگی شیراز می باشند. برای نمونه گیری از فرمول کوکران استفاده گردید و تعداد 180 نفر نمونه انتخاب شد. قلمرو مکانی پژوهش، شهر شیراز می باشد و قلمرو زمانی آن نیز، شهریور سال 1400 می باشد. روش گردآوری اطلاعات، پرسشنامه می باشد. پرسشنامه در دو بخش عمومی و اختصاصی طراحی شد. پایایی پرسشنامه براساس ضریب آلفای کرونباخ، با کسب نتیجه 887/0 در رده خوب قرار گرفت. تجزیه و تحلیل آماری پرسشنامه شامل آمار توصیفی و آمار استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS صورت گرفت. نتایج نشان داد که ویروس کرونا از ابعاد مختلف بر زندگی شاغلین در بازارهای هفتگی شیراز تاثیر داشته است. نتایج یافته های تحقیق بر اساس آزمون t شان می دهد که سطح معناداری همه مولفه های مورد بررسی کمتر از 5/0 است یعنی کرونا بر تمامی مولفه های مورد بررسی (اشتغال، اجتماعی-فرهنگی، مالی، خانواده، گردشگری، آموزش، سیاسی و روانی) تاثیر معناداری داشته است (P<0.05) به طوری که بیشترین تاثیر بر مولفه های اشتغال، مالی و روانی بوده و کمترین تاثیر بر مولفه های اجتماعی-فرهنگی و سیاسی بوده است، این امر نشان می دهد که در دوران پسا کرونا نیازمند سیاست گذاری جامع برای رفع مشکلات اقتصادی این قشر و جلوگیری از آسیب پذیری اجتماعی می باشیم.
المصادر:
Bagliano, F. C., & Morana, C. (2012). The Great Recession: US dynamics and spillovers to the world economy. Journal of Banking & Finance, 36(1), 1-13.
Bartik, A. W., Bertrand, M., Cullen, Z., Glaeser, E. L., Luca, M., & Stanton, C. (2020). The impact of COVID-19 on small business outcomes and expectations. Proceedings of the National Academy of Sciences, 117(30), 17656-17666.
Bentolila, S., Jansen, M., & Jiménez, G. (2018). When credit dries up: Job losses in the great recession. Journal of the European Economic Association, 16(3), 650-695.
Bezemer, D. J. (2011). The credit crisis and recession as a paradigm test. Journal of Economic Issues, 45(1), 1-18.
Chakraborty, I. & Maity, P. (2020). COVID-19 outbreak: Migration, effects on society, global environment and prevention. Science of the Total Environment 728, 138882.
Gaiotti, E. (2013). Credit availability and investment: Lessons from the “great recession”. European Economic Review, 59, 212-227.
Imani Jajarmi, H. (2020). Social consequences of the outbreak of coronavirus in Iranian society. Journal of Coronavirus Outbreaks, No. 103-87. (in persian)
Jafari, R., Kouhestani, A., Nejadzar, Sh. (2020). The Impact of Corona on the Economy of Iran and the World. First International Conference on Industrial Engineering, Economics and Management, Istanbul, Turkey. (in persian)
Jagannathan, R., Kapoor, M., & Schaumburg, E. (2013). Causes of the great recession of 2007– 2009: The financial crisis was the symptom not the disease. Journal of Financial Intermediation, 22(1), 4-29.
Koshle, H., Kaur, R., & Basista, R. (2020). Breakdown of business and workers in India: impact of corona virus. Available at SSRN 3557544.
Mian, A., & Sufi, A. (2010). The great recession: Lessons from microeconomic data. American Economic Review, 100(2), 51-56.
Nicola, M., Alsafi, Z., Sohrabi, C., Kerwan, A., Al-Jabir, A., Iosifidis, Ch., Agha, M. and Agha, R. (2020), «The socio-economic implications of the coronavirus pandemic (COVID-19: A review». International Journal of Surgery 78, 185–193.
Ozili, P., & Arun, Th. (2020). Spillover of COVID-19: Impact on the Global Economy. Munich Personal RePEc Archive, No 99850.
Sadeghi Yarandi, M. P., Gholami, A., Ghasemi, M., Sadeghi Yarandi, M., Ghasemi Koozekanan, A., Sultanzadeh, A. (2020). Analysis of the psychological consequences of the prevalence of Covid-19 on the occupational community. Journal of Military Medicine, Volume 22, Number 6, 569-562. (in persian)
Saeb Nia, S., Karimi, F. (2020). The effect of coronary heart disease on business performance (Case study: small and medium businesses in Ardabil province). Accounting and Management Perspectives Quarterly, Volume 3, Number 24, 93-83. (in persian)
Shahyad, Sh., Mohammadi, M.T. (2020). Psychological effects of the development of Covid-19 disease on the mental health status of people in the community. Journal of Military Medicine, Volume 22, Number 2, 192-184. (in persian)
Shamar Research Institute (2016), The Impact of Corona Virus on Iranian Businesses, Report Code: EC-3-2-99-16, https://srtc.ac.ir/analytical. (in persian)
Taheri Nia, M., Hassanvand, A. (2020). Economic consequences of Covid-19 disease on the Iranian economy; With emphasis on employment. Quarterly Journal of Nursing Management, Volume 9, Number 3, 58-43. (in persian).
_||_