بررسی و تحلیل عنصر پیرنگ مبتنی بر عشق، اخلاق و معنویت در سه داستان کوتاه بزرگ علوی، جمالزاده و آل احمد
الموضوعات : عرفان اسلامیفاطمه کعب اصل 1 , نوازالله فرهادی 2 , رقیه ابراهیمی زاد جویمی 3
1 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، گروه زبان و ادبیات فارسی واحد گچساران، دانشگاه آزاد اسلامی، گچساران. ایران.
2 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3 - استادیار گروه فقه و حقوق اسلامی، واحد گچساران، دانشگاه آزاد اسلامی، گچساران، ایران.
الکلمات المفتاحية: عشق, داستان, آل احمد, پیرنگ, جمالزاده, اخلاق و معنویت, علوی,
ملخص المقالة :
داستان کوتاه در سرآغاز ظهور خود در ایران همراه با سادگی بوده و رویکرد آن واقعگرایی است. نویسندگان مطرح این دوره بر اساس ویژگیهای اشخاص عادی و کلیت حاکم بر جامعه و حکومت داستان مینویسند و انتقادات خود را مستقیم یا غیر مستقیم بیان میکنند. علوی، جمالزاده و آلاحمد سه نویسندهای هستند که داستانهای کوتاه زیادی نوشتهاند که هر یک در نوع خود گوشهای از کمبودهای جامعه ایرانی را نشان میدهد. در این پژوهش با انتخاب داستانهای ستاره دنباله دار، درد دل ملا قربانعلی و سه تار، به بررسی پیرنگ این داستانها با توجه به عناصر معنویت، عشق و اخلاق پرداختیم و به این نتیجه رسیدیم که علوی نویسندهای سیاسی نویس است و با معنویت از نوع مذهبی کاری ندارد و معنویت و عشق و اخلاق در داستان او بر اساس اعتقاداتی است که برای او و سایر مبارزان با حکومت پهلوی پذیرفته شده است. در داستان جمالزاده نیز هر سه عنصر روی نموده است. معنویت در این داستان از نوع مذهبی است و عشق مجازی و غیر اخلاقی نیز در آن پر رنگ است که مورد انتقاد نویسنده است. در داستان آل احمد نیز جلال با توصیف شخصیت اصلی و علایق وی، معنویت خرافی را که در شخصیت مقابل نشان میدهد نفی نموده است. عمل این شخصیت از نظر نویسنده غیراخلاقی است و در عوض عشق شخصیت اصلی به ساز قابل تقدیر است.
_||_