نقش لیبرالیسم و فروپاشی کمونیسم در گسترش عرفان و معنویت
الموضوعات : عرفان اسلامیامیررضا حبیبی 1 , صمد قائم پناه 2 , حسن شمسینی غیاثوند 3 , سیداسدالله اطهری 4
1 - دانشجوی دکتری گروه علوم سیاسی، واحد تاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی، تاکستان، ایران.
2 - استادیار گروه علوم سیاسی، واحد تاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی، تاکستان، ایران.نویسنده مسئول: Sghaempanah89@gmail.com
3 - استادیار گروه علوم سیاسی، واحد تاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی، تاکستان، ایران.
4 - استادیار گروه علوم سیاسی، واحد تاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی، تاکستان، ایران.
الکلمات المفتاحية: Globalization, لیبرالیسم, Liberalism, عرفان اسلامی, mysticism, جهانیشدن, Postmodernism, human dignity, عرفان و معنویت, کرامت انسان, فرا تجددگرایی,
ملخص المقالة :
ازآنجاکه لیبرالیسم متکی بر آزادی فردی و معتقد به کرامت ذاتی انسان است از عصر روشنگری راه را برای معنویتهایی گشود که اصالت را به کرامت ذاتی انسان میداند و عرفان از آن جمله بود، از طرف دیگر مهمترین ایدئولوژی مخالف با دین و معنویت که با عرفان نیز همخوانی نداشت کمونیست بود که علی رغم درخشش سریع خود با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان دوران جنگ سرد به سرعت کم نور شد و بزرگترین مکتب مادی مخالفت با معنویت از صحنۀ جهانی کناررفت و با عبور این ابر تاریک، زمینه برای گرایش به عرفان هموارگردید و اندیشۀ لیبرالیسم که با مبانی معنویت منافاتی نداشت بلکه احیای دین و معنویت و عرفان را سرعت بخشید و در عصر فرا تجددگرایی (پست مدرنیسم) شاخههای متعدد عرفان گسترش یافت و عرفان اسلامی نیز در این میان با استقبال در سراسر جهان مواجه گردید و انسان شناسی جهانی با محوریت اصالت انسان و حاکمیت عشق و محبت عرفانی در جامعه مطلوب جهانی و اهداف جامعه بین الملل خودنمایی کرد و جهانی شدن با گرایش به معنویت همسوگردید.
_||_