بررسی و تحلیل واژههای طلب و طرب در غزلیات مولانا
الموضوعات : عرفان اسلامیحمیدرضا غفاریانمبهوت 1 , محمدعلی خالدیان 2 , حسنعلی عباسپوراسفدن 3
1 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی،واحد گرگان،دانشگاه آزاد اسلامی،گرگان،ایران
2 - استادیارگروه زبان و ادبیات فارسی، واحدگرگان، دانشگاه آزاد اسلامی،گرگان،ایران. نویسنده مسئول: Khaledyan344@gmail.com
3 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحدگرگان، دانشگاه آزاد اسلامی،گرگان،ایران.
الکلمات المفتاحية: عشق, love, طلب, طرب, غزلیات مولوی, شوق, seeker (Taleb), Talab, Tarab, Rumi's lyric poems,
ملخص المقالة :
هر قشر وگروهی برای بیان ویژگی های مسلک و روش خود از زبان خاّص خویش استفاده می کند. عرفا و متصّوفه نیز از این قضیه مستثنی نیستند؛ به همین دلیل آنان از آغاز نیمه دوّم قرن دوّم طریق تصوّف اسلامی و به دنبال آن، اصطلاحات زیادی به وجودآورده و به شرح وتوضیح آن ها پرداخته اند. بنا به اعتقاد اکثر عرفا اوّلین منزل در سلوک طریقت، طلب و شوق انسان برای بازگشت به وطن خویش است. مولانا معتقد است که شرط طلب این است که طالب را لرزه عشق باشد، در غیر این صورت باید پیر را خدمت کند تا به برکت وجود او و با ارشاد او حال طلب در او به وجودآید. مولانا مدّتی در طلب بود و پس از آنکه به مطلوب رسید، طرب را آغازکرد و برنامه او برای زندگی همگان همین بود که یا باید در طلب کوشید و یا در طرب. به حق، عمر او بعد از آشنایی با شمس و تحوّل روحی اش در طلب گذشت. نگرش مولانا به طرب و شادی نگرش مثبت است. او که فرا مکان و فرا زمان می اندیشد و هیچ گاه غم را در دل خود جای نمی دهد و همیشه از عشق و سماع و رقص داد می زند و همگان را دعوت به شادی می نماید، آن هم شادی پایدارکه عاشق شدن است و دیدار معشوق. دراین پژوهش می خواهیم یکی به بررسی چگونگی وچرایی روی آوردن مولانا به طلب وطرب و شادمانی بپردازیم .
_||_