تحلیل و تطبیق عشق از منظر شیخ علاءالدوله بیابانکی و حضرت امام خمینی (ره)
الموضوعات : عرفان اسلامیسعید کرکهآبادی 1 , پروین دخت مشهور 2 , فرزاد عباسی 3 , محبوبه ضیاخدادادیان 4
1 - دانشجوی دکتری تخصصی زبان و ادبیات فارسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.
2 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور، ایران.نویسنده مسئول: p_d_mashhoor@yahoo.com
3 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.
4 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
الکلمات المفتاحية: عشق, عرفان عاشقانه, love, دیوان امام خمینی, دیوان علاءالدوله, love mysticism, Divan of Imam Khomeini, Divan of Ala'd-Dowlah,
ملخص المقالة :
عشق از مسائل بنیادین عرفان است، چنانکه بدون در نظرگرفتن آن عرفان و حکمت متعالیه قابلفهم نیست. در ادبیات عرفانی نیز عشق از جایگاه بالایی برخورداربوده و هست؛ ازاینرو بخش زیادی از ادبیات عرفانی به این موضوع اختصاص دارد. در ادبیات عرفانی به خصوص در کلام شیخ علاءالدوله و امام خمینی (ره) که موردبحث این تحقیق است، عشق را میتوان از جنبة حقیقی موردبررسی قرارداد. جریان عرفان عاشقانه در بعد نظری و عملی دارای ویژگیهایی است که در اشعار علاءالدوله میتوان دریافت که چگونه توانسته است جریان عرفان عاشقانه را در اشعار خود به کاربرد و در مقایسه با اندیشههای حضرت امام (ره) در این موضوع، میتوان دریافت که عرفان عاشقانة شاعران خراسان تا چه حدّ توانسته است در آرای عرفانی یک عارف معاصر هرچند با مشربی متفاوت، تأثیرگذار باشد. دست آورد پژوهش بهطور مشخص این است که امام خمینی(ره) بهعنوان عارفی برخاسته از مکتب ابن عربی و با مشرب صدرایی، مبانی عرفان عاشقانة خراسان را میپذیرد و در دیوان اشعار خود بهگونهای دیگر بیان میدارد؛ اما گاه بهخصوص در اشعار خود، همان اصول را بهگونهای دیگر و به بیانی رایج در مکتب ابن عربی، مطرح ساخته است و تحت تأثیر رویکرد رایج در فقه شیعی، به اصول ناظر به برخی از سنن عرفان عاشقانه، همچون عشق مجازی، توجهی نداشته است.
_||_