معناشناسی نمادهای تلفیقی در غزلی از منزوی بر اساس نظریه هرمنوتیک مدرن
الموضوعات : عرفان اسلامییداله ساعی 1 , علیسرور یعقوبی 2 , محمدعلی داودآبادی 3
1 - دانشجوی دکتری ادبیات غنایی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
2 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران. نویسنده مسئول:
Raaymand92@gmail.com
3 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
الکلمات المفتاحية: semantics, معناشناسی, غزل معاصر, نمادشناسی, Monzavi, Semiotics, هرمنوتیک مدرن, modern hermeneutics, Contemporary Sonnet,
ملخص المقالة :
هرمنوتیک، امروز وجه غالب تفکر فلسفی غرب و روشی بسیار مهم در مطالعات علوم انسانی است؛ چنان که در حوزه ادبیات از آن برای معناکاوی و شرح متن، با تمرکز بر فهم متن استفاده می شود. در این مقاله، غزل عزای تو حماسه است از حسین منزوی، به شیوه تحلیلی ـ توصیفی بر اساس نظریه هرمنوتیک مدرن بررسی شده است. بر همین اساس ابتدا رمزگشایی معنای ظاهر شعر صورت گرفته سپس از دلالت های تحت اللفظی به دست آمده سطوح دلالت ضمنی متن آشکارشده است. یافته های پژوهش نشان می دهد منزوی با تلفیق اساطیر، زمانها و مکانها را درهم شکسته منطق معمول روایت را فروریخته و درواقع اسطورهها را به نوعی بازآفرینی کرده است. هم چنین روایت های تاریخی را در بافتی نو با ظرفیتهای معنایی تازه بازتولیدکرده است. وی در رویکرد به موضوع جنگ و دفاع مقدس که بر سرودههای آن دوره (دهة 60) حاکم بوده است از شگرد تلفیق اسطوره سیاوش و حماسة تاریخی عاشورا و شباهتهای وقایع و افکار این دو حادثه بهره برده است تا فضا و لحن سرودههای خویش را در مسیر حماسه تقویت کند و از این راه احساسات خوانندگان شعرهایش (رزمندگان جبههها و مردم عادی در پشت جبههها) را تهییج کند و آنان را به حفظ روحیة پایداری، پاسداری از میهن و حتی حفظ ارزشهای مذهبی، ملی و فرهنگی خود ترغیب نماید.
_||_