تحلیل و بررسی دیدگاه روزبهان بقلی در عشق عفیف
الموضوعات : عرفان اسلامیسارا قاسمی 1 , انشاءالله رحمتی 2
1 - دانشجوی دکتری عرفان اسلامی و اندیشه امام خمینی، پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی،قم،ایران.
2 - استاد گروه فلسفه، واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران. نویسنده مسئول:
n.sophia1388@gmail.com
الکلمات المفتاحية: روزبهان بقلی, Ruzbihan Baqli, عشق عفیف, عشق عذری, Chaste Love (EshgeAfif), Apologetic Love (EshgeOzri),
ملخص المقالة :
در اندیشه صوفیان، عشق یکی از مهمترین مباحث عرفانی محسوبمیشود. عرفا برمبنای حدیث قدسی کنت کنزاً مخفیاً فأحببت أن أعرف فخلقت الخلق لکی أعرف اساس آفرینش را عشق و محبت حق میدانند. با توجه به معنای عشق، این اصطلاح در طول تاریخ تصوف مناقشهبرانگیز بوده است. در قرون اولیه ابتدا عشق را در مورد امور جسمانی و مادی بهکارمیبردند ولی با گسترش اندیشههای عرفان و ظهور عرفای بزرگی چون رابعه عدویه و غزالی و روزبهان بقلی این عشق جنبه لاهوتی می-یابد. این جنبه لاهوتی عشق، سبب ظهور عشق عفیف در عرفان شدهاست. عشق عفیف به فرایند تحقق این عشق لاهوتی در دو محور عشق عذری و عشق روزبهان بقلی میپردازد. هرچند عشق عذری و عشق روزبهان تحقق عشق الهی را ترسیممیکنند اما اندیشه خاصی که روزبهان بقلی درباره عشق عفیف بیانمیکند جلوهی ویژهای به آن میبخشد. روزبهان بقلی برخلاف قائلین عشق عذری، که عشق عفیف را انتقال عشق انسانی به الهی میدانند از تحول عشق سخنمیگوید. در این نوشتار سعی بر آنست تا عشق عفیف در دو دیدگاه عشق عذری و روزبهان بقلی بررسی و به تفاوتهای چشمگیر آنها پرداختهشود.
_||_