اسماء حسنی از منظر عرفانی با مقایسه تطبیقی حکیم ملاهادی سبزواری و حسین همدانی درودآبادی
الموضوعات : عرفان اسلامیعزت پرچم 1 , علی شیخالاسلامی 2 , محمد فعالی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه عرفان اسلامی،دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی،واحد علوم و تحقیقات،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - استاد گروه عرفان اسلامی،دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی،واحد علوم و تحقیقات ،دانشگاه آ زاد اسلامی،تهران،ایران. نویسنده مسئول: a.sheilhoslam@srbau.ac.ir
3 - دانشیار عرفان اسلامی،دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی ،واحد علوم وتحقیقات،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران.
الکلمات المفتاحية: بدیع, نور, Noor, حکیم, hakim, اسماءحسنی, حمید, حی, هادی, Asma ul Husna, Hamid, Hayy, Badie, Hadi,
ملخص المقالة :
اسماء و صفات الهی از عمیق ترین مباحث توحیدی و معرفتی است که به واسطه آن ارتباط دو سویه حق با عالم و عالم با حق تبیین می گردد. اسماء الهی در مجرای تجلیات و تعینات ذات الوهی واسطه فیض حق و منشاءهمۀ کثراتی هستند که در هستی ظهور یافتهاند.مقاله حاضر با در نظر داشتن این ضرورت و با روش کتابخانه ای و تحلیلی – توصیفی اندیشه عرفانی حکیم ملاهادی سبزواری و درود آبادی را در مورد اسماء و صفات الهی با یکدیگر تطبیق داده است.نتایج این پژوهش نشان می دهد سبزواری هر یک از اسماء را براساس دیدگاه فلسفی، عرفانی و از منظر آیات و روایات بررسی کرده است و درودآبادی تنها از منظر آیات و روایات و بعضاً براساس معنای لغوی اسماء را تبیین نموده است براین اساس اتفاق نظر در اندیشه دو شخصیت مورد نظر کمتر مشاهده می شود در برخی اسماء اختلاف نظر قابل توجهی با یکدیگر دارند از نظر سبزواری برخی اسماء با یکدیگر مترداف بوده و برهم منطبق هستند درصورتی که درودآبادی معتقداست که هریک از اسماء نقش ویژه خویش ر ا ایفاء می نمایند.
_||_