ارتباط میان خدا و انسان در مکتب ابن عربی
الموضوعات : عرفان اسلامیامیرحسین عبدالّهی 1 , محمدعلی عباسیان چالشتری 2 , رضا رسولی شربیانی 3 , عبدالرضا صفری 4
1 - دانشجوی دکتری رشته فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه پیام نور واحد تهران جنوب، نویسنده مسئول:
ah_abdollahi57@yahoo.com
2 - دانشیارگروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه پیام نورabbasian@pnu.ac.ir
3 - استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه پیام نور.
4 - استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه پیام نور.
الکلمات المفتاحية: نفس, ابن عربی, Self, divine names, اسماء الهی, انفسی, Ibn 'Arabi, ارتباط خدا و انسان, Relationship between God and Man, inward,
ملخص المقالة :
از نگاه ابن عربی، ارتباط خدای تعالی با انسان، مبتنی بر ذات الهی(احدیت) نیست، چرا که ذات الهی اقتضای یگانگی دارد و با نسبت و ارتباط و دوگانگی قابل جمع نیست. از این رو ذات خدا برتر و منزّه از برقراری نسبت و ارتباط با انسان است. از طرف دیگر، انسان نیز نمی تواند با ذات خدا ارتباط برقرار کند؛ چرا که اوّلاً: ارتباط، فرع بر شناخت و معرفت است؛ ثانیاً: انسان، عاجز از معرفت حقیقت و ذات نفس خویش است؛ و ثالثاً : حقیقت و ذات نفس، بازگشت به حقیقت و ذات الهی دارد، لذا ارتباط ذاتی انسان با خدا نیز، محال است. این در حالی است که معرفت نفس به حسب اسماء الهی، امکان پذیر است، و همین امر، ایجاد ارتباط اسمایی با حقتعالی را ممکن می سازد.انسان بر اساس روح و صورت الهی-که همان صورت جمیع اسماء و صفات الهی است- آفریده شده؛ و حق تعالی جمیع این اسماء را به وی تعلیم داده و شناسانده است. به همین علّت تنها موجودی است که به حقیقت تمام اسماء الهی معرفت دارد و به موجب آن، خدا را با تمام آن اسماء عبادت می کند. ارتباط مماثلی برای عموم انسانها، و ارتباط عینی برای اولیای الهی و انسانهای کامل است، به طوری که این ارتباط عینیّتی به جایی می رسد که خدا از نفسِ خودِ انسان کامل، به خودش نزدیکتر گشته، در نهایت منجر به توحید اسمائی میان انسان کامل و خدا و این همانی اسمائی میان آنها میگردد.
_||_