واکاوی توصیفات عرفانی در دو اثر «آواز پرجبرئیل» و «رود راوی» از ابوتراب خسروی
الموضوعات : عرفان اسلامیحسنیه نجاتزاده عیدگاهی 1 , ابوالقاسم قوام 2
1 - پسادکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران.(تحت نظر صندوق حمایت از فناوران و پژوهشگران کشور). نویسنده مسئول: hosniyenejatzade1@gmial.com
2 - دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران. ghavam@ferdowsi.um.ac.ir
الکلمات المفتاحية: عرفان, هستی, Existence, description, توصیف, ابوتراب خسروی, Mystical, Abootorab Khosravi,
ملخص المقالة :
جهان و آن چه پیرامون آن است پیوسته در حال دگرگونی و تحول است. یکی از علومی که به صورت مبسوط از دیرباز به شناخت هستی و تغییرات مداوم آن میپردازد علم عرفان است. به هر میزان که قوة عقلانی و روحانی بشر پرورش مییابد مبناهای شناخت حقیقت و وجود نیز تغییر و تکامل مییابد. ابوتراب خسروی از جمله نویسندگان معاصری است که به مقولة عرفان از دریچة نگاه انسان معاصر نگریسته است. طریقة شناخت، کشف، شهود و ذوق وصال به حقیقت که از مبانی عرفان است با زبان و دریافتی متفاوت در دو اثر آواز پر جبرئیل و رود راوی تحلیل و تبیین میشود. چهار مبحث بنیادی آفرینش، وحدت وجود، اساطیر و نور و رنگ در این دو اثر از منظری بدیع بررسی شده است. مداقة روایتهای داستانی او از جهت بنمایههای عرفانی و تأثیر آن بر شگردهای توصیفی، حائز اهمیت است که این پژوهش به آن میپردازد. شیوة این جستار (توصیفی - تحلیلی) میباشد. پرسش اصلی این تحقیق مبتنی بر این مطلب است که آیا با مطالعة آثار عرفانی ابوتراب خسروی، میتوان به دیدگاهی نو در زمینة عرفان و به تبع آن واکاوی بافتهای متفاوت توصیفی در متن دست یافت؟ نتایج این بررسی نشان میدهد که آثار عرفانی ابوتراب خسروی، توانایی نمود رگههای بدیعی از عرفان و واکاوی زنجیرههای نوین توصیفی را در خود دارد.
_||_