قرینگی در هنروعرفان
الموضوعات : عرفان اسلامی
1 - گروه معماری و شهرسازی، واحدزنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان،ایران.
الکلمات المفتاحية: هنر, قرینگی, عرفان,
ملخص المقالة :
Normal0falsefalsefalseEN-USX-NONEAR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; text-align:justify; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} >نگاهی به هنر و عرفان اسلامی از جمله، معماری مساجد، نگارگری، خوشنویسی اسلامی، تذهیب، هنرهای نمایشی (پردهخوانی، تعزیهخوانی) نقاشی قهوهخانهای و سقاخانهای از جمله هنرهای قدسی تلقی میشوند که با به کارگیری صحیح و اصولی از تکنیکها و عوامل مختلف و ارزشهای هنری همه و همه بیانگر این آمیختگی میان فرم و محتوا و تعامل میان هنر با افکار و اعتقادات انسانی است. در اینجا پرسش اساسی این است که امروزه چرا در میان بزرگترین آثار جاویدان ادبی و هنری که به جهت سهولت انتقال پیام و معنا و سرعت نمایش رسانهای آن، جهانی میشوند، سهم آموزههای دینی اندک است؟ در حالی که در گذشته استفاده از رسانهها و هنر کمتر امکانپذیر بود، اما با این وجود هنر بیشتر، مورد استفاده فرهیختگان اسلامی قرار میگرفت، به طوری که کهنترین و با ارزشترین آثار دینی و تاریخی سرزمینهای اسلامی به جهت آمیختگی با هنر پایدار مانده است. با توجه به این نکته که استفاده از ابزار هنری وابسته به خالق اثر هنری است و در هر مسیری میتواند از آن بهرهبرداری نماید لذا هنرهای تجسمی، ادبیات و کلیه رسانهها توانائی این را دارند که بر خلاف کاربرد آنها در مسیر انفعال، در جهت حیات روحی، احیای فطرت و در مسیر حکمت معنوی و حقیقت استفاده گردند