«بررسی معانی سفر آفاقی و دستاوردهای آن از منظر عرفای مسلمان»
الموضوعات : عرفان اسلامی
1 - استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
الکلمات المفتاحية: عالم صغیر, ظهور اجمالی, سیر در آفاق, سیر در انفس, حقیقت محمدیه, ظهور تفصیلی, عالم کبیر,
ملخص المقالة :
در عرفان اسلامی با استناد به آیه شریفه «سَنُریهِمْ آیاتِنا فِی الْآفاقِ وَ فی أَنْفُسِهِمْ حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ» سفر به دو مرتبه «سفر آفاقی» و «سفر انفسی» تقسیم شده است. سفر آفاقی عبارت از سفری است که طی آن مسافر و سالک به سیر و سلوک در عوالم ظاهری و مراتب بیرون از نفس انسان میپردازد. در مقابل این سفر ظاهری، سفر باطنی است که در آن انسان سالک به سیر و سلوک در مراتب نفس خویش میپردازد و از آن جا که تمامی مراحل این سفر در نفس سالک و نه بیرون از آن محقق میگردد از آن به سیر انفسی تعبیر میگردد. از منظر برخی از عرفا، سفر آفاقی به دلیل تقدم وجود مرتبه آفاق بر انفس و ظهور تفصیلی آیات حضرت حق در مرتبه آفاق، بر سفر انفسی تقدم دارد. هر چند در نگاه اولیه، رایجترین معنایی که از سیر در آفاق در متون عرفانی مطرح شده است، سیر و سفر در شهرها و مناطق مختلف است اما به نظر میرسد که معانی دقیقتر و عمیقتری از سیر در آفاق در عرفان اسلامی قابل طرح است. در این مقاله ضمن بیان معنای رایج و متداول از سیر آفاقی و اشاره به دستاوردهای آن در مسیر سلوک معنوی، تلاش شده است تا با استناد به مبانی هستیشناسانه در عرفان اسلامی و نیز توجه به معانی عمیقتری که آیه شریفه بدان اشاره دارد، مراتب دیگری از سیر آفاقی در عرفان اسلامی مطرح شود.