ارایه مدل جامعه شناختی و توسعه ارزش های اخلاقی و اعتماد عمومی در نخبگان ورزشی در تعامل با اجتماع
الموضوعات :
1 - دانشیار ، گروه جامعه شناسی ورزش ، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی ، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران
الکلمات المفتاحية: ارزش های اخلاقی, مدل جامعه شناختی, نخبگان ورزشی, اعتماد عمومی,
ملخص المقالة :
روش شناسی: هدف از انجام این پژوهش، دست یابی به مدل جامعه شناختی و توسعه ارزش های اخلاقی و اعتماد عمومی در نخبگان ورزشی در تعامل با اجتماع می باشد. رویکردپژوهش، کیفی و دلفی روش به کارگرفته شده می باشد. براین اساس، با 242 نفراز کارشناسان، نخبگان و متخصصین وزرات ورزش کشور بودند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته بود که بر اساس متن مصاحبه با کلیه مربیان، کارشناسان و متخصصین وزرات ورزش، کمیته المپیک و نخبگان ورزش کشور تنظیم شددر مدل دلفی با 15 نفر از نخبگان ورزشی به میزان 500 دقیقه مصاحبه شد و 5 مقوله جامعه شناختی و ارزش های اخلاقی نخبگان ورزشی در تعامل اجتماع شناسایی گردید: دسته تعاملات اجتماعی دارای بیشترین نمره و میانگین هستند در آخرین ردیف اهمیت نیز دسته منابع مادی قرار دارد. یافته ها: بر این اساس، دو شاخص آموزش به عنوان حامی ورزش با میانگین 9/ 4 در بالاترین حداثرگذاری و اساتید و دست اندرکاران امر ورزش، کارگروهی و همدلی و وجدان کاری بانمره میانگین مشترک 8/ 4 از بیشترین میزان تاثیر برخوردار بودند. همچنین کمترین میزان تاثیر وتعامل مربوط به شاخصحمایت دولت با میانگین اثرگذاری 8/ 3 بود. نتایج تحقیق نشان داد که میزان کلیه بارهای عاملی باالتر از /05 میباشد که بیانگر روایی همگرا بود. همچنین مقادیر شاخصها باال تر از 0/9 بود، درنتیجه نشانگر برازش خوب مدل بودندنتیجه گیری : یافته های پژوهشی حاکی از آن است که اعتماد عمومی بیش از آنکه با عوامل سطح خرد در ارتباط باشد، با عوامل سطح کلان در ارتباط است.
_||_
ارایه مدل جامعه شناختی و توسعه ارزش های اخلاقی و اعتماد عمومی در نخبگان ورزشی در تعامل با اجتماع
چکیده
امروزه اعتماد و تعامل آن با اجتماع یک عامل حیاتی و ضروری برای موفقیت های فردی، سازمانی و اجتماعی است و یک منبع اصلی تولید قدرت نرم و موثر در ضریب نفوذ قدرت سخت ارزیابی می شود.به عنوان یکی از شاخصه های توسعه و پیشرفت مورد توجه است و در کیفیت تعاملات اجتماعی نقش بسزایی دارد. ارزش های اخلاقی به عنوان یکی از شاخصه های توسعه و پیشرفت مورد توجه عالمان اجتماعی است و در کیفیت تعاملات اجتماعی نقش بسزایی دارد.
روش شناسی: هدف از انجام این پژوهش، دست یابی به مدل جامعه شناختی و توسعه ارزش های اخلاقی و اعتماد عمومی در نخبگان ورزشی در تعامل با اجتماع می باشد. رویکردپژوهش، کیفی و دلفی روش به کارگرفته شده می باشد. براین اساس، با 242 نفراز کارشناسان، نخبگان و متخصصین وزرات ورزش کشور بودند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته بود که بر اساس متن مصاحبه با کلیه مربیان، کارشناسان، ارشد و متخصصین وزرات ورزش، کمیته المپیک و نخبگان ورزش کشور تنظیم شد و در مدل دلفی با 15 نفر از نخبگان ورزشی به میزان 500 دقیقه مصاحبه شد و 5 مقوله جامعه شناختی و ارزش های اخلاقی نخبگان ورزشی در تعامل اجتماع شناسایی گردید: دسته «تعاملات اجتماعی» شامل شاخص های شبکه تعاملات و روابط اجتماعی که دارای بیشترین نمره و میانگین هستند و پس از آن به ترتیب دسته های «منابع انسانی» و «ظرفیت ها» در اجتماع ، ارزش های اخلاقی ورفتار مبتنی براعتماد با توجه به افزایش اعتماد عمومی نخبگان ورزشی از سوی متخصصان و نخبگان ورزشی حائز اهمیت شناخته شده اند. در آخرین ردیف اهمیت نیز دسته «منابع مادی» قرار دارد.
یافته ها: بر این اساس، دو شاخص «آموزش به عنوان حامی ورزش» با میانگین 9/ 4 در بالاترین حداثرگذاری و «اساتید و دست اندرکاران امر ورزش»، «کارگروهی» و «همدلی» و «وجدان کاری» بانمره میانگین مشترک 8/ 4 از بیشترین میزان تاثیر برخوردار بودند. همچنین کمترین میزان تاثیر وتعامل مربوط به شاخص«حمایت دولت» با میانگین اثرگذاری 8/ 3 بود. نتايج تحقیق نشان داد كه میزان كلیه بارهاي عاملي باالتر از /05 ميباشد كه بیانگر روايي همگرا بود. همچنین مقادير شاخصها باال تر از 0/9 بود، درنتیجه نشانگر برازش خوب مدل بودند
نتیجه گیری : يافته هاي پژوهشي حاكي از آن است كه اعتماد عمومي بیش از آنكه با عوامل سطح خرد در ارتباط باشد، با عوامل سطح كلان در ارتباط است.
واژگان کلیدی: مدل جامعه شناختی، اعتماد عمومی، نخبگان ورزشی، ارزش های اخلاقی
مقدمه
ارزش های اخلاقی و اعتماد عمومی به عنوان یکی از شاخصه های توسعه و پیشرفت مورد توجه عالمان اجتماعی است ودر کیفیت تعاملات اجتماعی نقش بسزایی دارد. هرچه سرمایه اجتماعی در گروهی از افراد به لحاظ کمی وکیفی در سطح ارتقا یافته تری باشد، سازمان دادن جامعه مطابق با آرمان مطلوب جمعی، فرایندی توفیق یافته تر خواهد بود و اعتماد پیششرط عمده و کلیدی برای موجودیت هر جامعهای محسوب میشود و تسهیلکننده مبادلات در فضای اجتماعی است.اعتماد بین شخصي در روابط مستقیم و چهره به چهره بین اشخاص يافت مي شود، اما اعتماد عمومي در زمینه اي فراتر از روابط چهره به چهره قرار مي گیرد و در شبكه هاي موجود درسطح فرا فردي جريان مي يابد. بدين طريق، اعتماد به اشخاص جاي خود را به مقوله هاي اجتماعي انتزاعي تر و گسترده تري مي دهد كه در سطحي وسیعتر از مرزهاي خانوادگي، همسايگي، و طايفه اي قرار مي گیرند. حوزه تعامل و ارتباط در اعتماد عمومي از سطح روابط و تعامل درون گروهي به تعامل بین گروهي ارتقا مي يابد. بطور خالص اعتماد عمومي،اعتماد به غريبه ها و كساني است كه آنها را شخصا نمي شناسیم. از جمله حوز ه هایی که واکاوی ارتباط آن با سرمایه اجتماعی، مورد توجه جهانی است، میدان ورزش که امروزه خود، صنعتی جهان شمول و فراگیر با سطح بالایی از مشارکت انسانی است. که درعصرحاضر، ورزش به صورت یکی از جذاب ترین پدیده ها نمایان شده است و هر کشوری سعی در انتخاب مستعدترین افراد و پرورش ستارگان و قهرمانان ملی در عرصه ورزش دارد تا به این وسیله مقام های برترجهانی را کسب و افتخارات ملی خود را افزایش دهد. همچنین بسیاری از والدین علاقه مند هستند که فرزندان خود رادر مسابقات ملی و بین المللی موفقیت درببینند (یک محمدیرشته، 1391) و آن را تجربه کنند یا حتی آنها را در سطح نخبگان ورزشی و قهرمانان نیازها ی حقیقی مردم، در واقع ا ز لابلا ی شرایط اجتماعی و اقتصاد ی سرچشمه می گیر د و اینان به ویژه د ر پی دگرگونی ها ی ناشی ا ز اجتماع، عوامل انتقال فرهنگی، پیشرفت شگفت انگیز فناوری و تکامل شیوه ها ی اطلاع رسان ی نمایان تر است. ا ز طر ف دیگر، اعتماد عمومي در طول زمان و بتدريج از طريق تعامل افراد با يكديگر بوجود مي آيد و پس از بوجود آمدن، به خیر عامه تبديل مي شود. اين نوع اعتماد در سطحي وسیعتر از اعتماد بین شخصي، از شبكه هاي موجود در امور اجتماعي، مدني و هنجارهاي روابط متقابل ناشي مي شود . هنجارهاي موثر بر ارتباطهاي متقابل، در شبكه هاي در هم تنیده و متراكم مبادلات اجتماعي بوجود مي آيند، بويژه آن دسته از روابط اجتماعي كه بصورت افقي در پهنه گروه بندي هاي گوناگون اجتماعي سازمان يافته است . اعتماد عمومي سطوح بالاتري از پذيرش كارهاي داوطلبانه را ترويج میكند و هزينه مبادالت را كاهش مي دهد و بدين طريق همكاري را روان مي سازد.شکی نیست که میا ن ورز ش و نیروها ی گوناگو ن اجتماعی تأثیرات متقابلی وجو د دارد. بنابراین مسئولان ورز ش و تربیت بدنی باید ا ز ابعا د اجتماعی - فرهنگی ورزش آگاه ی داشته باشند. امروزه ورزش یکی ا ز اموری است که به طرق مختلف و در ابعاد گسترد ه مطر ح گردیده و پیوند نزدیکی با سایر بخش های اجتما ع دارد وگروه زیادی به اشکال گوناگون با آن سروکار دارند(شعبانی بهار و مقبولی،1392:78 . نیومن اعتماد را اين باور در فرد تعريف ميكند كه ديگران در بدترين شرايط، آگاهانه و عامدانه آسیبي به او نميرسانند و در بهترين شرايط به نفع او عمل ميكنند. با اعتماد، روابط اجتماعي محكم و صلح آمیز حفظ ميشود كه اينها به نوبه خود، پايه واساس رفتارهاي جمعي و همكاري سازنده است. اعتماد عمومي،را عموماً انتظار رفتارهاي صادقانه و فاقد منفعت جويي ازديگران تعريف ميكنند.ورزش به عنوان یک پدیده اجتماعی برخاسته از جامعه در پیوند نزدیک با افراد جامعه که درآن توسعه یافته و بدین گونه تبادلی میان سرمایه اجتماعی و بستر اجتماعی شکل می گیرد.ورزشکاران با مشارکت در فرایند ورزش، خود سازگاری با شرایط اجتماعی را می آموزند. در فضای ورزش،ورزشکارانی که می توانند خود را با افراد و شرایط و نیازهای یک ورزش وفق دهند، نسبت به دیگران ازبرتری بیشتری برخوردارند(براون، 1390: 68 ) .تغییر و تحولات جهانی مقوله های زندگی معاصر، تربیت بدنی و ورزش را از ضروریاتی ساخته که دوری از آن اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. شناخت میزان اعتماد عمومي ورزشكاران نخبه ميتواند برنامه-ريزان را در روند بهبود اعتماد عمومي آنان ياري رساند. بدون شک باال بودن میزان اعتماد عمومي ورزشكاران نخبه باعث بالابردن عملكرد ورزشي آنها و انتقال اعتماد به نسلهاي ديگر و باز تولید اعتماد عمومي در جامعه ميشود. اما پايین بودن اعتماد عمومي در ورزشكاران نخبه ميتواند نتايج عكس به دنبال داشته باشد. با اين حال بررسي هاي تجربي در زمینه اعتماد عمومي ورزشكاران نخبه نشان ميدهد كه كمتر به شناخت عوامل مؤثر بر اين مقوله اقدام شده است. همچنین نگاه سیستمي و تفكر سیستمي نسبت به شناخت عوامل مؤثر بر شكلگیري اعتماد عمومي در بین اين افراد مورد توجه قرار نگرفته است. لذا الزم است در چنین وضعیتي از استدالل استقرايي براي ورود به سطح خرد واقعیت، استدالل قیاسي براي ساخت الگوي نظري عام و از استدالل استفهامي براي درك موضع كنشگران استفاده كرد. اما چون اين مسئله پیشتر بررسي نشده است و اطالعات اندكي پیرامون مسئله اعتماد و عوامل مؤثر بر شكل گیري آن وجود دارد، اين پژوهش قصد دارد با توجه به مطالعه مقدماتي عوامل اصلي مؤثر بر شكل گیري اعتماد عمومي شامل رفتار مبتني بر اعتماد كردن در نخبگان ورزشي را تحلیل و تبیین جامعه -شناختي كند. فعالیت بدنی همواره جزء مکملی از زندگی فرد و خانواده در طی اعصار و تمدن های گوناگون انسان بود و هست. در ارتباطات خانوادگی و فعالیت های گوناگون زندگی اجتماعی سهم بسزایی داشته و ازرهگذر فعالیت های تفریحی و اوقات فراغت و برگزاری مراسم آیینی چند منظوره، برای اعضای خانواده خرسندی و لذت و شادی به ارمغان آورده است. یک ورزشکار به ویژه در حوزه قهرمانی،با حجمی از سرمایه اجتماعی به میدان ورزش پا می گذارد و پس از این ورود، ارزش های اخلاقی و هم بستر اجتماعی برخاسته ازآن دستخوش تغییر خواهد شد. از این رو، می توان الگویی برایاین رابطه دریافت کرد که نیازمند مطالعه ای عمیق می باشد. در واقع توسعه ارزش های اخلاقی در میان ورزشکاران242 به ویژه نخبگان ورزش و متن جامعه هم سودمندی هایی جهت ارتقای جایگاه ورزش و توسعه حرفه ای آن دارد و هم ظرفیت های جذب مشارکت آنان در برنامه ریزی های اجتماعی را نمایان تر می سازد. لذا پژوهش صورت گرفته که مبنای این مقاله بوده است، حول این مسئله اساسی شکل گرفته که به ارائه الگوی جامعه شناختی و توسعه ارزش های اخلاقی و اعتماد عمومی و تعامل میان این دو بپردازد. درخشش در صحنه های ورزشی، چهره قهرمان در اذهان عمومی را به نماد موفقیت کامل انسانی، شغلی وحتی زیبایی شناختی تبدیل می کند (دوفرانس، 1385: 96). می توان گفت که چهره قهرمان به عنوان پشتوانه هویت جمعی عمل می کند. ممکن است حتی تنش های پنهان وابسته به نابرابری های اجتماعی را بیدار کند - مانند تاثیری که سیاه پوستان ورزشکار در بستر اجتماعی خود گذاشتند (دوفرانس، 1385: 99). بااین وصف، مبادله سرمایه اجتماعی ورزشکاران نخبه با متن جامعه، نمادی عینی یافته است. پس ضرورت دارد که تعاملات سرمایه اجتماعی با بستر جامعه، مورد مطالعه قرار گیرد.
روش شناسی پژوهش
در پژوهش حاضر به منظور گردآوري دادهها از روش تحقیق آمیختة نوع اول كیفي و نوع دوم به روش دلفی استفاده شده است. جامعه آماري اين تحقیق شامل دوبخش است: بخش اول در مرحله كیفي شامل كلیه مديران ارشد و متخصصین وزرات ورزش، كمیته المپیک و نخبگان ورزش كشور بود. در اين مرحله محقق با مشاهد مستقیم و مصاحبه رو در رو با نخبگان به جمع آوري اطلاعات كیفي پرداخت و سپس از اتمام مصاحبه و رسیدن به حالت اشباع و اجماع در پاسخها مصاحبه را قطع نموده و پرسشنامه اولیه طراحي و چندين بار براي تأيید روايي محتوي و صوري پرسشنامه را در اختیار متخصصین قرار داد و پس از تأيید روايي صوري و محتواي پرسشنامه را در اختیار 242 نفر از مديران ارشدروساي فدراسیونها و سازمان لیگ قرار داد. براي تعیین روايي، از ابزار تعیین روايي صوري و محتواي و سازه استفاده شد. پرسشنامه تنظیم شده بر اساس متن مصاحبه با كلیه مربیان، كارشناسان، ارشد و متخصصین وزرات ورزش، كمیته المپیک و نخبگان ورزش كشور قبل از توزيع به تأيید چند تن از اساتید و خبرگان موضوع رسید. پايايي ابزار تحقیق با استفاده از ضريبآلفاي كرونباخ 0/832 به دست آمد. در اين تحقیق از مصاحبه ي عمیق به عنوان اصلی ترين ابزار جمع آوري دادهها استفاده شد. یکی از روش های کسب دانش گروهی مورد استفاده، تکنیک دلفی است که فرایندی دارای ساختار برای پیش بینی و کمک به تصمیم گیری در طی راندهای پیمایشی، جمع آوری اطلاعات و در نهایت، اجماع گروهی است و در حالی که اکثر پیمایشها چه دارند، دلفی به سؤال «چه هست »سعی در پاسخ به سؤال پاسخ می دهد (احمدی و همکاران ،1387). برخی دلفی را فن و برخى دیگر واژه های رویکرد، پیمایش، مطالعه دلفی، رأی گیری دلفی، دلفی مطالعه اجماع و روش دلفی را برای توصیف مطالعات دلفی صحیح تر می دانند و این تنوع واژه، تعاریف متعددی از دلفی را به دنبال داشته اس ت که بعضی عبارت اند از:دلفی رویکرد یا روشی نظام مند در تحقیق برای استخراج نظرات از یک گروه از متخصصان در مورد یک موضوع یا یک سؤال است و یا رسیدن به اجماع گروهی از طریق یک مجموعه از چینش پرسشنامهای با حفظ گمنامی پاسخ دهندگان وبازخورد نظرات به اعضای گروه است. درخواست قضاوتهای حرفهای از متخصصان ناهمگن مستقل در مورد یک موضوع ویژه در سطح بزرگ جغرافیایی با استفاده از پرسشنامه است که تا زمان دستیابی به اجماع نظرات مداوم تکرار م یشود و روش مطالعه چند مرحلهای برای گردآوری نظرات در موارد ذهنی بودن موضوع و استفاده از پاسخ های نوشتاری به جای گرد هم آوردن یک گروه متخصص است. هدف اجماع با امکان اظهارنظر آزادانه و تجدید نظر عقاید با تخمینهای عددی به دست می آید..
یافته ها و تجزیه وتحلیل داده ها
رویکرد روش دلفی
تحقیق کمی در مطالعات توصیفی، روش تحقیق کیفی و تلفیقی بیان شده است و دارای رویکردی148 خرد است. در منابع، به مصاحبه دلفی به عنوان نوعی مصاحبه اتنوگرافیک نیز اشاره شده است .
مراحل اجرا
تشکیل تیم اجرا و نظارت بر انجام دلفى
انتخاب یک یا چند هیئت (پنل) جهت شرکت در فعالیتها. اعضای این هیئت ها معمولاً متخصصان و خبرگان حوزه تحقیق هستند .
راه اندازى فعالیت هاى تنظیم پرسشنامه براى دور اول
بررسى پرسشنامه از نظر نوشتارى (رفع ابهامات استنباطى و...
ارسال اولین پرسشنامه به اعضای هیئت ها تجزیه و تحلیل پاسخ هاى رسیده در دور اول
آماده کردن پرسشنامه دور دوم ( با بازنگرهاى موردنیاز)ارسال پرسشنامه دور دوم براى اعضای هیئتها
تجزیه و تحلیل پاسخ هاى رسیده در دور دوم (مراحل تاحصول پایدارى در پاسخ هاى در یافتى ادامه مى یابد)
آماده سازی گزارش توسط تیم تحلیلگر
مهمترین نکته در این فرآیند، درک هدفهای به کارگیری روش دلفی از طرف شرک تکنندگاناست. در صورت عدم درک صحیح، با پاسخهایی نامرتبط از سوی شرک تکنندگان مواجه خواهیم بود. لازم است که نمونه های آماری با ادبیات موضوعی مقوله مورد بحث آشنایی داشته باشند، ولی در عین حال به تخصص بسیار بالا در زمینه مورد نظر نیازی نیست. حداقل تعداد اعضای پنلها برای حصول به نتیجه قابل اتکا بستگی به طراحی تحقیق دارد. بنابر نظر «برکهوف» در شرایط آرمانی حتی گروههای چهارنفره هم میتوانند عملکرد مناسبی داشته باشند. انتخاب حلقه صاحب نظران بخش بسیار مهمی از روش دلفی است. آگاهی این گروه از موضوع مورد نظر، تضمین خوبی برای کیفیت بالای نتایج دلفی است. بنابراین حلقه اعضای دلفی در یک پژوه، براساس تخصص انتخاب می شوند نه بر اساس فرآیند انتخاب تصادفی. پژوهشگر حلقه دلفی را براساس آگاهیشان از موضوع مورد نظر انتخاب می نماید (Linstone & Turoff, 2002) . بر همین اساس، در این پژوهش ابتدا فهرست پانزده نفره از اساتید دانشگاه در حوزه جامعه شناسی ورزش و نخبگان ورزشی در رشته های ورزشی مختلف تهیه شد. پس از اطلاع رسانی راجع به موضوع و فرایند آن، ده نفر از این فهرست، برای انجام مصاحبه زمان لازم را در اختیار پژوهشگرقرار دادند. در مرحله اول، مصاحبه ای نیمه ساختاریافته ترتیب داده شد. در این مصاحبه ها، سعی پژوهشگر بر آن بود که ابتدا رویکرد و نگاه متخصصان و نخبگان ورزشی به موضوع ارزش های اخلاقی در تعامل با جامعه و در اجتماع را مورد کنکاش قرار دهد و مهمترین شاخص های ارزش های اخلاقی و اعتماد عمومی در میان نخبگان ورزشی را در ارتباط با متن اجتماعی جویا شود و استخراج نماید.در این گفتگوها همچنین یافتن موافقت میان متخصصان و نخبگان ورزشی با نگاه بومی و محلی به سرمایه اجتماعی و دستیابی به الگوی جامعه شناختی ارزش های اخلاقی در جامعه ایران مدنظر پژوهشگر بود. در این مرحله، 500 دقیقه گفت و گو با حلقه 10 نفره متخصصان و نخبگان ورزشی انجام شد . پس از انجام مرحله اول و تحلیل محتوای مصاحبه ها، شاخص های موثر بر ارزش های اخلاقی در حوزه جامعه شناسی ورزش یا در اصطلاح «کدهای مکانی» از نگاه این ده متخصص استخراج شد .در نهایت 21 کد، به عنوان کدهای مکانی موثر بر سرمایه اجتماعی در تعامل با بستر اجتماعی تعیین گردید. این فرایند در جدول 1 دیده می شود. این 21 کد در مرحله دوم تکنیک دلفی بنا به نظر پژوهشگردر5 دسته موضوعی دسته بندی شد:
1.دسته منابع انسانی شامل شاخص های مقیاس انسانی، اساتید و دست اندرکاران ورزش وظرفیت های بالقوه نخبگان ورزشی
2.دسته ارزش های اخلاقی شامل شاخص های صداقت، کارگروهی، همدلی، تعهد، وجدانکاری، همبستگی اجتماعی و اعتماداجتماعی
3.دسته تعاملات اجتماعی شامل شاخص های : شبکه تعاملات، روابط اجتماعی
4.دسته منابع مادی شامل شاخص های آموزش حامی ورزش، زیرساخت مناسب،حمایت دولت و ساختارهای فردی، خانوادگی و فرهنگی
5.دسته ظرفیت ها شامل شاخص های نادیده گرفتن سیاست در ورزش، آزادی اجتماعی در ورزش بانوان و آزادی عمل ورزشکاران درروابط بین الملل سپس داده کدهای 21های گانه حاصل میزان اهمیت آنها را در مرحله با نیز به پاسخ های صورت پنج نمره درجه دهی ایی به هرطیف کد در لیکرت از جدول 2 دیده پاسخگویان میشود. در این جدول 2 به منظور انجام محاسبات نمره 5 برای موافقت کامل و نمره 1 برای مخالفت کامل از سوی هر متخصص (الف تا د) در نظر گرفته شده است.
پس از جمع آوری داده ها در مرحله دوم روش دلفی، به منظور یافتن میزان موافقت متخصصان با هر شاخص، از روش حاصل جمع نمرات و میانگین آن ها استفاده شد. جدول 3، حاصل جمعو معدل نمرات هر شاخص و نیز هر دسته را نشان می دهد. همان گونه که در جدول نیز پیداست،دسته "تعاملات اجتماعی" شامل شاخص های شبکه تعاملات و روابط اجتماعی دارای بیشترین نمره و میانگین هستند و پس از آن به ترتیب دسته های "سرمایه های اجتماعی"، "منابع انسانی" و"ظرفیت ها" در ارزش های اخلاقی بر سرمایه اجتماعی نخبگان ورزشی از سوی متخصصان و نخبگان ورزشی حائز اهمیت شناخته شده اند. در آخرین ردیف اهمیت نیز دسته "منابع مادی" قرار دارد.
دسته | شاخص ها | جمع نمره | میانگین | میانگین دسته |
منابع انسانی | مقیاس انسانی | 41 | 4.1 |
4.50 |
اساتید و دست اندکاران امر ورزش | 48 | 4.8 | ||
ظرفیت های بالقوه نخبگان ورزشی | 46 | 4.6 | ||
سرمایه های اجتماعی | صداقت | 45 | 4.5 |
4.54 |
کارگروهی | 48 | 4.8 | ||
همدلی | 48 | 4.8 | ||
تعهد | 45 | 4.5 | ||
وجدان کاری | 48 | 4.8 | ||
همبستگی اجتماعی | 44 | 4.4 | ||
اعتماد اجتماعی | 40 | 4.0 | ||
تعاملات اجتماعی | شبکه تعاملات | 47 | 4.7 | 4.65
|
روابط اجتماعی | 46 | 4.6 | ||
منابع مادی | آموزش حامی ورزش | 49 | 4.9 |
4.36 |
زیر ساخت مناسب | 40 | 4 | ||
حمایت دولت | 38 | 3.8 | ||
ساختار فردی | 44 | 4.4 | ||
ساختار اجتماعی | 46 | 4.6 | ||
ساختار فرهنگی | 45 | 4.5 | ||
ظرفیت ها | نادیده گرفتن سیاست در ورزش | 41 | 4.1 |
4.6 |
آزادی اجتماعی در ورزش بانوان | 46 | 4.6 | ||
آزادی عمل ورزشکاران در روابط بین الملل | 45 | 4.5 |
بر این اساس دو شاخص "آموزش به عنوان حامی ورزش" با میانگین 9/ 4 در بالاترین حد اثرگذاری و "اساتید و دست اندرکاران امر ورزش "، " کارگروهی" و " همدلی" و "وجدان کاری" با نمره میانگین مشترک 8/ 4 از بیشترین میزان تاثیر برخوردار می باشند. همچنین کمترین میزان تاثیر و تعامل مربوط به شاخص"حمایت دولت" با میانگین اثرگذاری 8/ 3 است. در نمایه زیر ترتیب شاخص ها در هر دسته معنی دار و به ترتیب اهمیت است .
شکل1. مدل نهایی جامعه شناخت ی سرمایه اجتماعی میان نخبگان ورزشی در تعامل با اجتماع
روش کیفی :
درتحقیق حاضر، براي جمع آوري دادهها در مرحله اول تحقیق از مصاحبه هاي غیرسازمان يافته و نیمه سازمان يافته و در مرحله دوم تحقیق از مصاحبه هاي ساختاريافته استفاده شد. در واقع، از مصاحبه ها در مرحله اول براي تعیین عوامل مؤثر بر شكل¬گیري اعتماد عمومي در نخبگان ورزشي و در مرحله دوم از مصاحبه ها براي بررسي وضعیت، و توصیف مدل و اجزاي آن در چند مورد منتخب بوده است. يكي از وظايف كلیدي در مديريت مصاحبه ها قرار دادن مصاحبه شوندگان در شرايطي بود كه بتوانند آزادانه دانش خود را در خصوص مساله تحقیق و پديده مورد نظر در اختیار محقق قرار دهند. دو عامل مؤثردر شكل گیري شرايط ايده آل براي چنین حالتي عباتند از: درجهي ساخت يافتگي مصاحبه و سؤالات طرح شده براي مصاحبه؛ منظور از ساخت يافتگي مصاحبه درجهي قابل پیش بیني بودن سؤالات و توالي سؤالات در حین مصاحبه است. ساخت يافتگي مصاحبه را ميتوان از بسیار بالا، حالتي كه طي آن سؤالات به شیوه اي كاملاً نظام يافته پرسیده ميشوند، تا بسیار منعطف، حالتي كه طي آن مصاحبه بدون رعايت الگويي معین موضوعي را دنبال ميكند، در نظر گرفت. به منظور ايجاد تمركز در مصاحبه ها از رويكرد پیشنهادي اسپیكارد( 2010) براي ربط دادن سؤالات مصاحبه به سؤالات تحقیق و تعیین چارچوبي مفید براي مصاحبه ها استفاده شد .رويكرد پیشنهادي اسپیكارد( 2010) كه تا حدي منطبق بر رويكرد ونگراف( 2001) است از دو كاركرد اصلي برخوردار است: كمک به محقق در ايجاد چارچوبي مفید براي مصاحبه، و ايجاد مبنايي براي تفسیر اطلاعات به دست آمده از مصاحبه ها . از آن جا كه راهبرد نظريه ي برخاسته از دادهها شیوه ي منحصر به فردي را براي تحلیل و تفسیر داده ها ارائه ميدهد، در اين تحقیق تنها از كاركرد نخست استفاده شد. تجزيه و تحلیل داده هاي تحقیق پیش رو در دوبخش انجام گرفت در بخش كیفي كه با استفاده از مصاحبه با 15 نفر از متخصصان انجام گرفت و بعد از كد گذاري و تحلیل مصاحبه هاي صورت گرفته به تدوين پرسشنامه اقدام شد. در بخش كمي نیز براي تحلیل دادهها از آمار توصیفي شامل فراواني و درصد فراواني به صورت رسم جداول و نمودارها ودر بخش آمار استنباطي از آزمون كالموگروف – اسمیرنوف جهت بررسي توزيع طبیعي دادهها، با استفاده از نرم افزار spss نسخه 24 و نرم افزار لیزرل انجام گرفت. جامعه آماري تحقیق حاضر در بخش كیفي شامل تعداد 15 نفراز نخبگان ورزش كشور بودند و در روش دلفی نیز 242 نفر از مربیان، كارشناسان، ارشد و متخصصین وزرات ورزش، كمیته المپیک و نخبگان ورزش كشور به پرسشنامه تدوين شده پاسخ گفتند. تحلیل عاملي اكتشافي براي تجزيه وتحلیل 33 گوية پرسشنامة اولیه از روش تحلیل عناصر اصلي با چرخش عمودي و تكنیک واريماكس استفاده شد و مقدار شاخص پايايي بر اساس ضريب الفاي كرونباخKMO معادل 814/0 بنابراين چون شاخص به يک نزديک است نمونههاي انتخاب شده براي تحلیل كفايت ميكند. آزمون بارتلت در سطح 001/0 معنادار ميباشد. كه حاكي از مناسب بودن ماتريس همبستگي براي تحلیل عاملي داده ها ميباشد. علاوه براين، با انجام تحلیل عاملي اكتشافي و دوران عمودي، نه عامل اصلي شناسايي گرديد. معیار درنظرگرفتن بار هر عامل در هر پژوهش متفاوت ميباشد؛ برخي از پژوهشگران از نقطة برش حداقل 30/0 و برخي ديگر از نقطة برش حداكثر 55/0 استفاده ميكنند (كاظم نژاد و همكاران ،1390) در پژوهش حاضر نیز با حذف گويه هايي كه بار عاملي آنها كمتر از 5/0 بود ،25 گويه به دست آمد و هشت گويه حذف شد. اين نه عامل درمجموع 591/63 درصد از واريانس عوامل مؤثر بر شكل¬گیري اعتماد عمومي در نخبگان ورزشي را تبیین ميكند كه مقدار قابل قبولي است.
شكل 1 مدل اندازه گیري متغیرهاي مكنون (بعد رفتار مبتني بر اعتماد كردن) را در حالت تخمین استاندارد نشان ميدهد .بارهاي عاملي مدل در حالت تخمین استاندارد میزان تأثیر هر كدام از متغیرها و يا گويه ها را در توضیح و تبیین واريانس نمرات متغیر يا عامل اصلي نشان ميدهد. به عبارت ديگر بار عاملي نشان دهنده میزان همبستگي هر متغیر مشاهده گر) سؤال پرسشنامه ( با متغیر مكنون )عامل ها ميباشد. با توجه به شكل 2 ميتوان بارهاي عاملي هر يک از سؤالات تحقیق را مشاهده نمود.
شكل 2- مدل اندازه گیري متغیر مكنون بعد رفتار مبتني بر اعتماد كردن در حالت تخمین استاندارد
شكل2 معناداري ظرايب و پارامترهاي بدست آمده مدل اندازه معناداري است. در سطح خطاي 0.05 و آزمون دوطرفه پیش گیري متغیرهاي مكنون بعد رفتار مبتني بر اعتماد كردن را فرض نرمال( مقادير بحراني اعداد 1.96 و 1.96)- مي باشند. نشان ميدهد كه تمامي ضرايب بدست آمده معنادار شدهاند .چنانچه ضرايب معناداري بیشتر از 1.96 و يا كوچکتر از 1.96- مقادير آزمون معناداري بزرگتر از 1.96 يا كوچکتر از 1.96- باشند.
فرض اگرچه شاخص مجذور كاي معنادار بود، ولي با توجه به اينكه اين شاخص در مواردي كه حجم نمونه بالاست معنادار ميشود ،قابلاغماض هست. در عوض بهجاي شاخص مجذور کای (معناداري روابط) بررسي مدل در حالت ضرايب كاي به تفسیر شاخص ديگري به نام نسبت مجذور كاي بر درجه آزادي (X2/df) ميپردازند. حاصل تقسیم شاخص مجذور كاي بر درجه آزادي برابر با 70/2 است كه در مقايسه با مقدار بحراني 5 شاخص قابل قبولي است. شاخص ريشه میانگین مربعات خطاي برآورد( RMSEA)در اين مدل برابر با 070/0 است كه حد مجاز RMSE، 070/0 است. شاخصهاي GFI , AGFI و NFI بترتیب برابر با 91/0، 91/0 و 93/0 ميباشد كه نشان دهنده برازش بسیار مناسبي ميباشند. آمد و با توجه به اينكه مقادير اين شاخصها بالاي 9/0 است، درنتیجه نشانگر برازش خوب مدل هستند.
بحث و نتیجه گیری
هدف این بخش از نوشتار، ارائه یک مدل تلفیقی، همگرا و دارای سطح انتزاع بالاتر است. به این ترتیب سعی می شود جنبه های گوناگون در سطح نخبگان ورزشی در قالب مقولات عمده و محوری ارائه شوند تا برای دست یابی به الگوی نهایی تدوین مدل جامعه شناختی ارزش های اخلاقی و اعتماد عمومی تمرکز داشته باشد. برای نیل به این هدف باید کلیه مقوله های عمده برحسب جنبه های منابع انسانی، ارزش های اخلاقی ، تعاملات اجتماعی، منابع مادی و ظرفیت ها، با همدیگر تلفیق شده تا یک مدل انتزاعی تر و عمومی تر که بیانگر سوال اصلی پژوهش است، استخراج گردد. لذا اگر بپذیریم که ارزش های اخلاقی یک متغیر مهم و اثرگذار بر سطح نخبگان ورزشی می باشد، توجه به این متغیر و تقویت آن به نوبه خود می تواند در تحقیقات آتی نقش به سزایی داشته باشد . روابط انساني و اجتماعي و عاملي بسیار اساسي براي تداوم زندگي جمعي در دنیاي پرمخاطره مدرن است. عدم توجه به اعتماد سبب تاخیر در كارها و هزينه بر شدن آنها، خلل در روابط ،تعاملات و باعث ايجاد مشكلاتي در مشاركت اجتماعي، نظم اجتماعي ، سلامت اجتماعي و بطور كلي توسعه همه جانبه مي شود.گرچه اعتماد بي رويه آفاتي در پي دارد اما كاهش اعتماد در جامعه آثار زيان بارتري در پي دارد. با توجه به تنوع زيستي در ايران، سنجش اعتماد عمومي و عوامل موثر بر آن در میان همه گروه هاي اجتماعي بويژه نخبگان ورزشي ضروري است تا راهكارهاي تقويت اعتماد شناسايي و بر اساس آن برنامه ريزي شود به بررسي وضعیت اعتماد عمومي در ايران به دو طريق پرداخته شده است :يكي در پژوهشهايي كه در خصوص ارزش های اخلاقی در ايران و برخي مناطق شده كه در اين نوع تحقیقات، اعتماد عمومي به عنوان يكي از موضوعات اصلي ارزش های اخلاقی ، مورد سنجش قرار گرفته و دوم تحقیقاتي كه مستقیماً به موضوع اعتماد عمومي پرداخته اند .برآيند كلي اين پژوهشها میزان اعتماد عمومي را در حد متوسط (میانگین) و يا در حال فرسايش ذكر كرده اند.اعتماد عمومي در اين پژوهشها به اشكال زير ملاحظه و مورد بررسي قرار گرفته است :اعتماد بنیادي و بین شخصي وشخصي، اعتماد درون گروهي و برون گروهي، اعتماد عام و تعمیم يافته، اعتماد نهادي(سازماني)، اعتماد به مناصب و مشاغل و اعتماد سیاسي. در جامعه شناسي مفهموم اعتماد هم به عنوان ويژگي افراد و ويژگي ارتباطات اجتماعي و هم ويژگي سیستم اجتماعي با تاكید بر رفتار مبتني بر تعاملات و سوگیريهايي در سطح فردي و اجتماعي، مفهوم سازي شده است. این تحقیق نشان داد كه میزان كلیه بارهاي عاملي باالتر از /05 ميباشد كه بیانگر روايي همگرا بود. همچنین مقادير شاخصها باال تر از 0/9 بود، درنتیجه نشانگر برازش خوب مدل بودند. پايايي ابزار تحقیق با استفاده از ضريب آلفاي كرونباخ 0/832 به دست آمد. در اين تحقیق از مصاحبه ي عمیق به عنوان اصلي ترين ابزار جمع آوري دادهها استفاده شد.
نتیجه گیری: يافته هاي پژوهشي حاكي از آن است كه اعتماد عمومي بیش از آنكه با عوامل سطح خرد در ارتباط باشد، با عوامل سطح كلان در ارتباط است.
Presenting the sociological model and developing moral values and public trust in sports elites in interaction with society
Abstract
Today, trust and its interaction with the community is a vital and necessary factor for individual, organizational and social success, and it is a main source of producing soft and effective power in the penetration coefficient of hard power. It is considered as one of the indicators of development and progress. and plays a significant role in the quality of social interactions. Moral values as one of the indicators of development and progress are of interest to social scientists and play a significant role in the quality of social interactions.
Methodology: The purpose of this research is to achieve a sociological model and develop moral values and public trust in sports elites in interaction with society. The research approach is qualitative and Delphi method. Therefore, with 242 experts, there were elites and experts from the sports ministries of the country. The research tool was a researcher-made questionnaire that was prepared based on the interview text with all coaches, experts, seniors and specialists of the Ministry of Sports, the Olympic Committee and elite sports of the country, and in the Delphi model, 15 elite sports were interviewed for 500 minutes and 5 categories Sociological and ethical values of sports elites were identified in community interaction: "social interactions" category includes the indicators of social interactions and relationships network that have the highest score and average, followed by "human resources" and "capacities" categories respectively. » In society, moral values and behavior based on trust are recognized as important by experts and sports elites due to the increase of public trust of sports elites. In the last row of importance is the "material resources" category.
Findings: Based on this, the two indicators "education as a supporter of sports" with an average of 4.9 are at the highest level of effectiveness and "teachers and people involved in sports", "workgroup" and "empathy" and "work conscience" with a common average of 8 / 4 had the greatest impact. Also, the lowest level of impact and interaction was related to the index of "government support" with an average impact of 3.8. The results of the research showed that all factor loadings were higher than 0.5, which indicated convergent validity. Also, the index values were higher than 0.9, as a result, they indicated a good fit of the model
Conclusion: Research findings indicate that public trust is more related to micro level factors than macro level factors.
Keywords: sociological model, public trust, sports elites, moral values
منابع
1. Johnson DW, Johnson FP. Joining together: Group theory and group skills (11" Ed.). Boston: Allyn & Bacon; 2013.
2. Kamran Fereydoon, Ahmadi Islam. Investigating the Rate of Social Confidence of People to Police and Related Factors in Ilam Province. Social Research Quarterly. 2010;2(4):19-40.
3. Ghafari Gholamreza. Social Trust in Iran: Analyzing Findings of Iranian Values and Attitudes Survey. Tehran: Tehran; 2004.
4. Azkia Mostafa, Gholamreza Ghaffari. Investigating the Relationship between Social Cohesion and Organized Social Participation of Villagers in Rural Areas of Kashan. Journal of Agricultural Economics and Development. 2001;6(36):24-37.
5. Bill, Tsang & Holly, ming. (2014). “Social Capital, Family Support, Resilience and Educational Outcomes of Chinese Migrant Children”. The British Journal of Social Work, Volume 44, Issue 3.
6. H. A. & Murray, T. (2002). The Delphi method. Techniques and applications. Melbourne Addison Wesley publishing company
7. Fathi, Soroush. (1388). "Sociological explanation of youth sports participation". Social science research paper. Year 3, No. 4, p. 146.
8. Taskoh's khorsandi (2018). "Social capital and capital-generating education". A collection of articles on social capital and its status in Iran. Institute of Cultural and Social Studies.
9. Ahmadi, Banafsha. (2011). Sports talent search. Tehran: Science and Movement Publications