ارایه مدل جامعه شناختی و توسعه ارزش های اخلاقی و اعتماد عمومی در نخبگان ورزشی در تعامل با اجتماع
الموضوعات :
1 - دانشیار ، گروه جامعه شناسی ورزش ، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی ، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران
الکلمات المفتاحية: ارزش های اخلاقی, مدل جامعه شناختی, نخبگان ورزشی, اعتماد عمومی,
ملخص المقالة :
روش شناسی: هدف از انجام این پژوهش، دست یابی به مدل جامعه شناختی و توسعه ارزش های اخلاقی و اعتماد عمومی در نخبگان ورزشی در تعامل با اجتماع می باشد. رویکردپژوهش، کیفی و دلفی روش به کارگرفته شده می باشد. براین اساس، با 242 نفراز کارشناسان، نخبگان و متخصصین وزرات ورزش کشور بودند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته بود که بر اساس متن مصاحبه با کلیه مربیان، کارشناسان و متخصصین وزرات ورزش، کمیته المپیک و نخبگان ورزش کشور تنظیم شددر مدل دلفی با 15 نفر از نخبگان ورزشی به میزان 500 دقیقه مصاحبه شد و 5 مقوله جامعه شناختی و ارزش های اخلاقی نخبگان ورزشی در تعامل اجتماع شناسایی گردید: دسته تعاملات اجتماعی دارای بیشترین نمره و میانگین هستند در آخرین ردیف اهمیت نیز دسته منابع مادی قرار دارد. یافته ها: بر این اساس، دو شاخص آموزش به عنوان حامی ورزش با میانگین 9/ 4 در بالاترین حداثرگذاری و اساتید و دست اندرکاران امر ورزش، کارگروهی و همدلی و وجدان کاری بانمره میانگین مشترک 8/ 4 از بیشترین میزان تاثیر برخوردار بودند. همچنین کمترین میزان تاثیر وتعامل مربوط به شاخصحمایت دولت با میانگین اثرگذاری 8/ 3 بود. نتایج تحقیق نشان داد که میزان کلیه بارهای عاملی باالتر از /05 میباشد که بیانگر روایی همگرا بود. همچنین مقادیر شاخصها باال تر از 0/9 بود، درنتیجه نشانگر برازش خوب مدل بودندنتیجه گیری : یافته های پژوهشی حاکی از آن است که اعتماد عمومی بیش از آنکه با عوامل سطح خرد در ارتباط باشد، با عوامل سطح کلان در ارتباط است.
_||_