ارائه مدل تاثیر اعتماد هواداران بر رفتار اجتماعی مدیران و موفقیت باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال
الموضوعات :سید امیر اجاق 1 , مهرداد ناصرپور 2 , محسن وحدانی 3 , نجف آقایی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه محقق اردبیلی
3 - استادیار مدیریت ورزشی، گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی دانشگاه اصفهان، اصفهان
4 - دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمی تهران تهران ایران
الکلمات المفتاحية: ", اعتماد هواداران", , ", رفتار", , ", فوتبال", , ", باشگاه استقلال", ,
ملخص المقالة :
هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه مدل تاثیر اعتماد هواداران بر رفتار اجتماعی مدیران و موفقیت باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال بود. روششناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه هواداران باشگاه استقلال بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول آنلاین کوکران ۳۸۴ نفر به دست آمد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامهی محقق ساخته بود که با بررسی ادبیات و پیشینه پژوهش ۵۲ گویه تحت سه محور رفتار اجتماعی مدیران، موفقیت باشگاه و اعتماد هواداران طراحی شد که روایی پرسشنامه به شیوه صوری و محتوایی مورد تایید صاحبنظران بود و پایایی آن نیز بر اساس آلفای کرونباخ به مقدار ۸۱/۰ مورد تایید قرار گرفت. نحوه گردآوری دادهها به شیوه دردسترس بود. دادههای گردآوری شده بر اساس تحلیل مسیر معادلات ساختاری در نرم افزاز پیالاس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها : نتایج نشان داد اعتماد هواداران بر موفقیت باشگاه با ضریب تاثیر ۲۱/۰ و مقدار تی ۳۹/۲، اعتماد هواداران بر رفتار اجتماعی مدیران با ضریب تاثیر ۸۷/۰ و مقدار تی ۵۴/۳۹ ، رفتار اجتماعی مدیران بر موفقیت باشگاه با ضریب تاثیر ۷۰/۰ و مقدار تی ۲۲/۸ تاثیر داشته است. نتیجهگیری: ادراک مناسب مدیران از اثرات مثبت رفتارهای اجتماعی در برخورد با هواداران و اعضای باشگاه میتواند مسیر موفقیت را هموار میکند به طوری که ایجاد ارتباطات مناسب با هواداران، توجه به خواستههای مربیان و ورزشکاران و ایجاد ارتباطات مناسب با سایر ذینفعان از جمله حامیان مالی که مصداقهای مشخص رفتار اجتماعی مدیران است بسیار حائز اهمیت میباشد.